سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۱
ادبیات فارسی از قصه‌های قرآنی بسیار وام گرفته است

معاون پژوهشی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی گفت: در ادبیات فارسی از قصه‌های قرآنی بسیار وام گرفته شده مثل داستان حضرت یوسف که از هر برهه‌ای از زندگی ایشان داستانی فارسی خلق شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سیدحسین شهرستانی در نشست تخصصی «جایگاه قرآن در ادبیات فارسی» که ۱۳ اسفند در سومین اردوی آموزشی شعر زنانِ «تماشا» برگزار شد، با نگاهی به مسئله شعر و قرآن کریم گفت: یکی از نکاتی که در مورد قرآن کریم و شعر مورد توجه است، مسئله‌دار بودن قرآن با مقوله شعر است.

معاون پژوهشی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری در ادامه گفت: دومین موضوع، اتهام‌هایی است که به پیامبر و کتاب الهی وارد می‌کنند و مدعی هستند که کلام خدا یک شعر است. این در حالی است خداوند بارها اشاره فرمودند که قرآن شعر نیست.

تاثیرگرفتن مثنوی معنوی مولانا، غزلیات حافظ از قرآن موضوعاتی بود که در جریان این نشست به آن پرداخته شد. به گفته شهرستانی ادبیات فارسی یک میانجیگری برای بیان مسائل معنوی بوده است چرا که جنس ادبیات فارسی لطیف است.

در ادامه این نشست به مسئله تأثیر گذاری داستان‌های قرآنی بر داستان‌های فارسی نیز پرداخته شد. وی در این باره گفت: در ادبیات فارسی از قصه‌های قرآنی بسیار وام گرفته شده مثل داستان یوسف که از هر برهه‌ای از زندگی او داستانی فارسی خلق شده، داستان یوسف و چاه، یوسف و زلیخا، یوسف و بازار برده‌فروشان، یوسف و ایوب و بوی پیراهن یوسف از جمله عناوین داستانی مرتبط با این موضوع هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها