شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸
روایت افرا از زندگی شهید تورانی در داستان «قهرمان فراموش شده»

مازندران-«قهرمان فراموش شده» با الهام از زندگی شهید«محمد تورانی ایلالی» داستانی برای کودکان و نوجوانان است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): داستان «قهرمان فراموش شده» با الهام از زندگی شهید «محمد تورانی ایلالی» به قلم نویسنده و محقق پرکار و خوش‌دست ساروی «ابراهیم باقری حمیدآبادی» برای کودکان نوشته شده است.

پاسدار شهید محمد تورانی از شهدای شهرستان ساری است که بعد از پیروزی انقلاب و تشکیل سپاه و عضویت در آن، با همفکری و هماهنگی فرماندهان وقت سپاه در استان به خاطر تیزبینی و هوشی که داشت، با شجاعت و درایت در گروهک منافقین نفوذ می‌کند تا بدین طریق از دسیسه‌ها و نقشه‌های شوم آنها علیه مردم و انقلاب، آگاه و از اجرای نقشه‌های شوم آنها مثل ترور و بمبگذاری با همکاری سپاه و نیروهای مردمی طی عملیات‌های مدبرانه‌ای پیشگیری کنند.

محمد تورانی ایلالی سرانجام بعد از چندین ماه حضور سری، هدفمند و هوشمندانه در گروهک منافقین، بالاخره در آبان سال ۱۳۶۰ طی تعقیب و گریز تردیدمداری، ماجرای نفوذ او، لو رفته و به دست سران گروهک در جنگل‌های آمل، به شکل بسیار سخت و دردناکی به شهادت می‌رسد.

این رمان کودک با هدفِ ثبت و ماندگاری فرازهای ناب و عجیب زندگی و مبارزه شهید تورانی در ذهن و حافظه کودکان حال و آینده ایران بزرگ، با پژوهشی گسترده و دقیق توسط نویسنده «ابراهیم باقری حمیدآبادی» با قلمی روان و خلق داستانی هیجان‌انگیز و حماسی و افسانه‌ای در قالب قصه کودکانه نوشته و در اسفند سال ۱۴۰۱ با حمایت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران و همکاری نشر سرو سرخ در شمارگانی معدود چاپ و منتشر شده است.

رمان زیبا و کودکانه «قهرمان فراموش شده» اثر ابراهیم باقری حمیدآبادی، یک روایت افسانه‌وار، روان، پرحادثه و جذاب از زندگی پُرفراز و نشیب و شجاعت‌های بی‌مثال شهید تورانی است، البته به زبان کودکان، تا فرزندان این سرزمین قهرمان فراموش شده خودشان را با خواندن این داستان، پرآوازه کنند و به این طریق او را از غربت و مظلومیت و فراموشی بیرون بکشند.

این کتاب با توجه به روانشناسی ثبت قهرمان در ذهن و خاطر کودک به زبان کودکان نوشته شد. به این معنی که اگر شهیدی یا قهرمان شهیدی چون تورانی در ذهن کودک به عنوان یک شخصیت جذاب و اسطوره‌ای ثبت شود تا زمانی که کودک بزرگ می‌شود و زندگی می‌کند، آن قهرمان در ذهن او دیگر محو و فراموش نخواهد شد.

روایت افرا از زندگی شهید تورانی در داستان«قهرمان فراموش شده»

از طرف دیگر همه می‌دانیم که ما با هدف آشنایی کودکان سرزمین‌مان از زندگی، منش و فداکاری‌های شهدا و قهرمانان عزیز ایرانی خیلی کم قدم برداشتیم و این کتاب یکی از آن آثار معدود و کم‌یاب درباره شهدای قهرمان ایران است که چون انیمشینِ سینمایی جذاب و کارتونی خاطره‌انگیز در خاطر کودک ضبط و ثبت شده و تا زنده است در حافظه ناخودآگاه و خودآگاه او خواهد ماند و این جذبه او را در سیر زندگی شخصی و اجتماعی‌اش وادار به انتقال چنین قصه جذابی به نسل‌های بعد از خود خواهد کرد.

افرای راوی

قصه، برای کشف زندگی قهرمانی که تمام مردم شهر او را فراموش کردند، به اصرار چند کودک که با درخت پیر و کهنسالی به نام اِفرا حرف می‌زنند، از زبان افرا به شکل افسانه‌وار و اسطوره‌ای در عین حال با حال و هوای کارتونی و هیجان‌انگیز کودکانه روایت می‌شود.

در این قصه، اِفرا چون هزار سال عمر دارد و قدی بسیار بلند، و تمام زندگی شهید تورانی را به خاطر قد بلندش که مشرف بر شهر و اطراف و اکناف آن بود، دیده و در خاطر دارد، جزء به جزء ماجراهای تلخ و شیرین زندگی او، از دوران کودکی تا مبارزات انقلابی و حوادث ریز و درشت مبارزه با منافقین و چگونگی نفوذ در آنها همچنین نحوه شهادتش را به تصویر می‌کشد و لحظه به لحظه زندگی این شهید در طنین صدای خش‌دار افرای پیر و کهن‌سال روایت می‌شود.

کودکانی که از افرا خواهش کردند تا قصه قهرمان فراموش شده شهر را روایت کند، سوار بر برگ افرا، بر فراز شهرهای ساری و آمل و روستای ایلال، همپای روایت اِفرا می‌گردند و با چشم‌های خود از بالای شهر محمد را در حوادث و ماجراهای مختلف می‌بینند، هر گاه محمد در شرایط سخت و ناگریز قرار می‌گیرد، آنها سوار بر برگ، نزدیک او فرود آمده در آن ماجرا دخیل و شریک و همراه محمد می‌شوند تا در معرکه‌های نبرد و مبارزه کمکی به او کرده باشند.

روایت افرا از زندگی شهید تورانی در داستان«قهرمان فراموش شده»

شکل داستان در داستان و روایت افسانه‌ای اما واقعی از زندگی شهید تورانی و ورود بچه‌هایی که از فراز کوچه پس‌کوچه‌ها، حوادث را در روایت زیبای افرا نظاره می‌کنند و به درون حادثه‌ها رفته خطرها، گریزها، ترس‌ها و شجاعت‌ها را با تمام وجودشان لمس می‌کنند، همزات پنداری خوبی را برای مخاطب کودک حتی بزرگسال، با قهرمان فراموش شده شهر، یعنی شهید تورانی به واسطه سختی‌ها و دردهایی که کشیده است، به وجود می‌آورد.

قلم و طرح قصه این داستان برای گروه‌های سنی ۷ تا ۱۳ سال به شیرینی قابل استفاده و بهره‌وری است.

از ویژگی‌های بارز این قصه قابلیت روایت‌گری آن برای قصه‌گویی شفاهی است به خاطر طرح افسانه‌وار و جادویی که در متن آن جریان دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها