جمعه ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷
«ابرک» به کار خود پایان داد

قم - مدیر کتاب فروشی «ابرک» قم از تعطیلی این فروشگاه کتاب کودک و نوجوان به دلیل مشکلات اقتصادی خبر داد.

زینب ایمان طلب درباره تعطیلی این فروشگاه کتاب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم گفت: «ابرک» به مدت دو سال در پردیسان قم فعالیت کرد اما امسال به دلایل مختلف نتوانستیم اجاره مغازه را برای کتاب فروشی تمدید کنیم و همین عامل باعث تعطیلی کتابفروشی شد.

زینب ایمان طلب ادامه داد: این مسئله چند وجه داشت. اول اینکه ما فقط کتابفروشی تخصصی کودک و نوجوان بودیم و اسباب فروشی و لوازم تحریر نداشتیم، همه تمرکزمان روی فروش و امانت کتاب برای افرادی بود که توان خرید کتاب نداشتند و با این روش حدود ۳۰۰ نفر عضو جذب کرده بودیم.

ایمان‌پور تصریح کرد: مباحث اقتصادی به گونه‌ای پیش رفت که هر سال افزایش قیمت داشتیم و به نقطه‌ای رسیدیم که مغازه برای ما سودی نداشت و صرفاً هزینه‌های خودش را تامین می‌کرد. امسال اما متاسفانه هزینه‌ها به سمتی رفت که دیگر نتوانستیم یک مکان تجاری برای ادامه کار اجاره کنیم.

مدیر کتاب فروشی «ابرک» قم اضافه کرد: یک قانون وجود دارد که کتابفروشی می‌تواند در منزل مسکونی هم اداره شود اما در قم باید حتماً مکان تجاری باشد.

«ابرک» به کار خود پایان داد

وی افزود: نکته دیگری که نتوانستیم سرمایه جمع کنیم این بود که کتاب خیلی قیمتش تغییر کرد و وسع ما به خرید کتاب جدید نمی‌رسید، از طرفی ما روی کتاب‌های قدیمی قیمت جدید نمی‌زدیم و این را غیرقانونی می‌دانستیم البته کتاب فروشی‌های بزرگ این کار را انجام می‌دهند، همین مسئله به مشکلات اقتصادی ما دامن زد.

ایمان‌طلب یادآور شد: یکی از نکاتی که درباره کتابفروشی‌های محلی موضوعیت دارد این است که اول باید نیاز مخاطب را شناسایی کنند بعد اهمیت کتاب را برای مخاطب توضیح دهند. کتابفروشی مثل قصابی نیست، قصابی نیازش در بازار وجود دارد و قصاب برای آن نیاز مغازه تاسیس می‌کند در حالی که موضوع درباره کتابفروشی کاملاً برعکس است.

این مروج کتاب بیان کرد: ما ابتدا به صورت مجازی کار می‌کردیم و برنامه ترویجی، نقد ادبی، کلاس و کارگاه برگزار می‌کردیم. با توجه به استقبال مخاطب، این مسئله باعث شد برای برگزاری حضوری کلاس‌ها، دوره‌ها و کارگاه‌ها سمت افتتاح مغازه برویم. ما رسماً تبدیل شدیم به یک کانون پرورش فکری کوچک اما متاسفانه مشکلاتی که برایمان پیش آمد توان ادامه کار را از ما گرفت و کتاب‌ها را فعلاً در به یک انبار منتقل کرده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها