دوشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۵
پنجمین نمایشگاه چاپ، بسته‌بندی و فرآوری افتتاح شد

پنجمین نمایشگاه چاپ، بسته‌بندی و فرآوری با حضور 120 شرکت و 75 میهمان خارجی به مدت چهار روز فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم افتتاح پنجمین نمایشگاه چاپ، بسته‌بندی و فرآوری دوشنبه (۱۰ مهرماه) با حضور علی‌اکبر ابراهیمی، مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، منا ابروفراخ، مدیرکل دفتر صنایع سلولزی و چاپ وزارت صمت و جمعی از مدیران تشکل‌های صنعت چاپ در مرکز نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، حامد ایرانی، مجری و برگزارکننده نمایشگاه در سخنانی کوتاه با اشاره به حضور 120 شرکت در این رویداد، گفت: امسال ما علاوه بر شرکت‌های بزرگ بین‌المللی میزبان 75 مهمان خارجی از کشورهای کویت، موریتانی، عراق، اقلیم کردستان و پاکستان برای توسعه ارتباطات تجاری بین‌المللی هستیم. 

وی افزود: طی سال‌های اخیر تلاش کردیم که در این نمایشگاه با  توجه به ظرفیت‌های صنعت چاپ، گامی موثر برای  توسعه صادرات غیرنفتی کشور برداریم. 

                               

ابراهیمی نیز در سخنانی با اشاره به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های صنعت چاپ، گفت: فلسفه اصلی برگزاری نمایشگاه‌ها ارتباط بیشتر میان دست‌اندرکاران و فعالان این صنعت است، زیرا نمایشگاه‌ها زمینه رشد تولید و رشد اقتصادی خوبی را برای صنف فراهم می‌کنند.

وی ادامه داد: در این زمینه با توجه به اهمیت این صنعت، امیدوارم شاهد برپایی نمایشگاه‌های تخصصی و حرفه‌ای در صنعت چاپ باشیم. 

در بخش دیگر مراسم، منا ابرو فراخ در سخنانی با بیان اینکه در کنار همه نمایشگاه‌ها و رویدادهای نمایشگاهی مرتبط با صنعت چاپ قرار داریم، گفت: سعی می‌کنیم دغدغه‌ها و مشکلات این حوزه را بشنویم و برای حل و رفع آن تلاش کنیم تا در ترازهای تجاری و میزان تولید محصول کمک کند.

وی افزود: در این زمینه دفاتر تخصصی در حوزه تجارت خارجی در کنار سازمان توسعه تجارت در وزارت صمت درحال رفع مسائل و مشکلات با رایزنی‌های مختلف اقتصادی است، امیدواریم با توافق‌نامه‌ها و تفاهم‌نامه‌های تجاری این مشکلات برطرف شود.

ابروفراخ با بیان اینکه جریان توسعه در حال رقم خوردن است، عنوان کرد: در همه نمایشگاه‌های چاپ سال 1402 شاهد چند تحول بودیم و همین مساله نشان می‌دهد که نباید نمایشگاه‌ها را به یک محیط و فضا محدود کنیم، شاید بهتر باشد مثل کشورهای دیگر دنیا نمایشگاه‌های تخصصی داشته باشیم.

وی درباره این تحولات توضیح داد: برپایی نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی در هر یک از این نمایشگاه، بسیار خوب بود که نشان می‌دهد نوآوری و فناوری در صنعت چاپ اهمیت دارد. با توجه به نیاز به نیروی ماهر چنین کارگاه‌هایی می‌تواند به تربیت نیروی ماهر کمک کند. 

ابروفراخ کرد: درباره پاویون‌ها نیز از سال گذشته اقدامات خوبی با سازمان توسعه تجارت داشتیم تا صنایع بخش‌های مختلف با حمایت‌های دولتی در نمایشگاه‌های خارجی حضور داشته باشند. 

در ادامه این مراسم، فرشید مهرشاد، معاون نمایشگاهی شهر آفتاب نیز در سخنانی با بیان اینکه نمایشگاه‌ها باید از نگاه دکان‌داری خارج شوند، عنوان کرد: معتقدم که نمایشگاه‌ها باید محل زایش ایده‌های نو باشد، نمی‌توان توقع داشت که بخشی از صنعت هر سال در یک نمایشگاه به شکل سال گذشته حضور داشته باشند، زیرا نوعی یاس و ناامیدی در میان افراد ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: طی سال‌های اخیر تلاش شده است که نگاه تشکل‌محور در صنعت چاپ تغییر کند و به مغزهای متفکر یعنی انجمن‌ها و تشکل‌های کنونی صنعت نشر توجه بیشتری شود؛ همچنین این رویدادها تریبونی برای ارائه دیدگاه‌ها و نظرات تشکل‌ها باشد؛ ازسوی دیگر ارتباط میان دانشگاه و صنعت نیز باید تقویت شود.

مهرشاد با بیان اینکه طی یک‌سال گذشته نشست‌های چندجانبه‌ای برای تقویت ابعاد مختلف نمایشگاه شهر آفتاب برگزار شده است، گفت: شرایط به‌گونه‌ای شده است که اغلب روزهای نمایشگاه‌ها، همایش و کنفرانس نیز پیش‌بینی شده است تا بُعد علمی نمایشگاه‌ها پربار شود.

                            

در‌ بخش دیگر این مراسم، ابوالفضل روغنی گلپایگیانی، رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا نیز در سخنانی با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی، گفت: ماموریت ذاتی نمایشگاه‌ها ایجاد ارتباط موثر میان ذی‌نفعان صنعت چاپ یعنی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان این صنعت است، زیرا این روزها که کشور درگیر تحریم‌های ظالمانه است، به ایجاد ارتباطات نیاز بیشتری است.

وی در ادامه به محل برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاب اشاره کرد و افزود: همواره برای برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی خواستار یک مکان مناسب و استاندارد بودیم، در این زمینه به‌نظرم شهر آفتاب، محل بسیار خوب و آبرومندی است.

روغنی همچنین درباره برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی خارجی به صورت دو سالانه، سه سالانه و چهار سالانه، عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های این نمایشگاه اتصال آن به نمایشگاه «دروپا» است، در این میان اگر ارتباط دو سویه باشد و از همه جای دنیا بازدیدکننده و ویزیتور داشته باشیم، این تعامل و ارتباط دو سویه به خوبی شکل می‌گیرد.

احمدرضا اعتماد مظاهری، مدیرعامل تعاونی چاپخانه‌داران نیز که دیگر سخنران این مراسم بود، حضور یک شریک خارجی را گامی رو به جلو دانست و گفت: تعدد نمایشگاه‌های چاپ در کشور به تناسب متقاضیان، غرفه‌گذاران و بازدیدکنندگان این صنعت بستگی دارد و شاهد استقبال خوبی از این رویدادها هستیم.

وی افزود: امروز در نمایشگاه چاپ، بسته‌بندی و فرآوری شاهد حضور ماشین‌های تخصصی بسیار زیادی هستیم که نشان دهنده رشد و اهمیت آن است، همچنین باید کمک کنیم تعداد چنین رویدادهایی بیشتر شود و به عنوان یک تشکل صنفی از آن‌ها حمایت می‌کنیم.

دیگر سخنران این مراسم، مجتبی نائلی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن ماشین‌سازان صنایع غذایی ایران بود. وی با بیان اینکه در مسیر صادرات کالاهای ایرانی به خارج از کشور سختی‌های زیادی وجود دارد، گفت: مشتریان زیادی در کشورهای همسایه داریم اما همواره برای انتقال پول مشکل داریم؛ ازسوی دیگر معتقدم که این نمایشگاه اگرچه کم‌بازدید است اما همه بازدیدکنندگان متخصص هستند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها