هویت بصری کتاب و چالشهای تغییر - ۲
ویترین هر کتابی جلد آن است/ یونیفرم اختصاصی انتشارات فرهنگستان هنر طراحی شد
مهدی چراغچی مدیر دفتر مؤسسه نشر آثار هنری متن گفت: کتابهایی داشتیم که با یک مقدار طراحی جلد شکیلتر در چاپ جدید آمار فروش بیشتری داشتهاند. در حال حاضر هم کتابهایی داریم که تغییر جلد داشتهاند و افزایش در میزان فروش مشهود بوده است.
چراغچی ضمن بیان اینکه برخی جلدهای انتشارات بهنوعی برند فرهنگستان را معرفی میکند گفت: ما در حوزه زیباییشناسی ابتدا یک سری کتاب در زمینه هنرهای شرق، هنرهای خاورمیانه طراحی کردیم. این طرح جلدها از نگارگری معماری بودایی تا هنر چین و ژاپن بودهاند. اما مدتی است که ما در فرهنگستان تصمیم گرفتهایم بهسمت یک یونیفرم واحد حرکت کنیم؛ یونیفرمی با اتفاقات جدید که امضای فرهنگستان هنر باشد اما در حال حاضر کامل محقق نشده است.
وی در خصوص غرفه فرهنگستان در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۲ عنوان کرد: ما محیطی را برای گفتوگو تدارک دیدهایم که نویسندگان یا دوستانی که از اعضای پیوسته فرهنگستان هنر هستند گفتوگوهایی با مخاطبان داشته باشند.
وی در زمینه پرفروشترین کتابهای فرهنگستان گفت: فرهنگستان در حوزه زیباییشناسی یک برند شده و بیشترین فروش ما در این حوزه است. ما با ۲۶۵ عنوان کتاب شرکت کردیم که تعداد ۸۵ عنوان زیباییشناسی است.
پرفروشترین کتابهای ما مثل «تاریخ زشتی» و «تاریخ زیبایی» و «کتاب اندیشیدن با هنر» که تازه منتشر شدهاند در نمایشگاه فروش خوبی دارند.
چراغچی تصریح کرد: متأسفانه ما به مکتب ترجمه از دورهای ورود کردیم و رها نکردیم. البته فرهنگستان یکی از افتخاراتش حمایت از نوقلمهاست و آثار متعددی داریم، اما در کلیات آثار کشور در حوزه هنر کمتر تألیفی داریم.
وی افزود: رسالت فرهنگستان کارهای آکادمیک و پژوهشی است و بهنوعی جریانساز است. ما سعی کردیم علاوه بر حمایت از پژوهش و پژوهشگر به هنرهای مغفولمانده مثل گیوهدوزی و مرواریددوزی ورود کنیم.
انتشارات فرهنگستان در راهروی شماره هفده، غرفه شماره پنج، در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۲ حاضر شده است. سیوچهارمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» تا ۳۰اردیبهشتماه در مصلای امام خمینی(ره) و همزمان بهصورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.
نظر شما