دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۴
پیشینه فرهنگی ایران باید برای نسل جوان تبیین شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی در مراسم گرامیداشت استاد یدالله مفتون امینی گفت: گرامیداشت و پاسداشت مفاخر ادبی باید به‌عنوان رسالتی به نسل جوان منتقل شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی،  علیرضا نوروزی، در مراسم گرامیداشت استاد یدالله مفتون امینی، شاعر پبشکسوت آذربایجان‌غربی که با حضور شاعران و استادان در سالن جلسات خانه مطبوعات استان، دوشنبه(23 آبان‌ماه) برگزار شد. 

نوروزی در این آیین گفت: گرامیداشت و پاسداشت مقام و جایگاه بزرگان و مفاخر ادبی کمترین کاری است که برای ایشان انجام می‌دهیم. گرامیداشت و پاسداشت مفاخر ادبی باید به‌عنوان رسالتی به نسل جوان منتقل شود،  و اگر می‌خواهیم برای جوانان الگویی ارایه دهیم، این استادان بزرگوار بهترین الگو هستند. گذشته فرهنگی ایران، باید برای نسل جوان تبیین شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی افزود: متاسفانه نوجوانان و جوانان به پوچی فرهنگی رسیدند و گرامیداشت مفاخر و بزرگان تنها به زمان پس از وفاتشان خلاصه نمی‌شود بلکه گرامیداشت مقام آن‌ها باید در زمان حیاتشان انجام شود.

مفتون امینی شکل مجسم تحولات اخیر شعر صد ساله ما است
ضیایی، عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان آذربایجان‌غربی،  در این مراسم گفت: مفتون امینی شکل مجسم تحولات اخیر شعر صد‌ساله است که همه سبک‌ها و قالب‌های شعری را تجربه کرده و به زیبایی از عهده کار برآمده است.

وی افزود: مفتون امینی غنیمتی برای استان است که همیشه حرف برای گفتن داشته؛ هم در نوآوری و هم در قالب‌های شعری، همچنین ما را رهنمون کرده به اینکه شعر ترکی آذربایجانی هم می‌تواند همپای زبان‌های دیگر حرفی برای گفتن داشته باشد. غزلیات مفتون امینی در حوزه خودش پیشتاز بوده و شعر ترکی هم می‌تواند هم‌پای دیگر سبک اشعار خودش را نشان دهد.

مصطفی قلی‌زاده علیار، شاعر، نویسنده و پژوهشگر برجسته آذربایجان‌غربی هم در این مراسم گفت: مفتون امینی شاعری ایراندوست است در همه اشعار فارسی و ترکی‌اش ایران‌محور است و هم در شاهکارش شعر «ارک» و شهرهای تبریز، ارومیه، ماکو و بوشهر را نماد افتخار ایران می‌داند.

وی افزود: در دوره انقلاب و دفاع مقدس اشعاری با اسم مستعار تقدیم شهدای جبهه کرده است و  او بعد از انقلاب اسلامی بیشتر شناخته و جایگاهش معرفی شد و در سال ۱۳۹۵ نشان درجه یک هنری از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد و از دست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد.

وی ادامه داد: مفتون از مریدان و شیفتگان و دوستان نزدیک استاد شهریار بود و شعر «آخرین سلطان عشق» را تقدیم کرده و شهریار را افتخار شعر شرق معرفی کرد.

به گزارش ایبنا؛ یدالله مفتون امینی در سال ۱۳۰۲ در قریه «هوله سو» شهرستان شاهین دژ آذربایجان‌غربی متولد شد، نام‌ اصلی او یدالله امینی است اما چون در غزل‌هایش مفتون تخلص می‌کرد این عنوان به نام او اضافه شد.

دریاچه، کولام، انارستان، عاشقلی کروان، فصل پنهان، سپید خوانی روز، عصرانه در باغ رصدخانه، بومرنگ، آجی چای و من، خزان و تو  از جمله آثار این شاعر برجسته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها