سه‌شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۵
فعالیت‌های پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن تشریح شد

همزمان با هفته پژوهش، فعالیت‌های پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در قم تشریح شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدصادق یوسفی مقدم رییس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن و مدیران این پژوهشکده، فعالیت‌های آن را تشریح کردند.

یوسفی مقدم گفت: جامعه ما نیاز به فعالیت بیشتری برای استفاده از ظرفیت قرآن دارد. از این رو  هدف اصلی ما بازیابی و پیدا کردن جایگاه قرآن کریم به عنوان منبع اصلی معارف دینی در مراکز علمی و پژوهشی است.

رییس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن به کارهای پژوهشکده اشاره کرد و افزود: 95 برنامه در پژوهشکده فعالیت خود را انجام می‌دهند. از این میان 25 پروژه به مرجعیت علمی قرآن و 8 پروژه به قرآن و استشراق اختصاص دارد.

وی بیان کرد: 12 کلان پروژه از جمله تدوین ادامه دائره المعارف و پرتال قرآن کریم و فرهنگنامه سبک زندگی، در دست اقدام و انجام است.

یوسفی مقدم به فعالیت‌های پیش روی پژوهشکده متبوعش پرداخت و بیان کرد: کمک به اسلامی سازی علوم انسانی، نقش آفرینی در تدوین متون آموزشی حوزه علمیه قم، جذب منابع انسانی، تحکیم علوم انسانی بر اساس قرآن، نقش آفرینی پژوهشکده در موضوع الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و تقویت موضوع مرجعیت علمی قرآن از جمله فعالیت‌های آینده این پژوهشکده است.
 
در بخش دوم حجت الاسلام والمسلمین علی خراسانی مدیر گروه دائره المعارف قرآن کریم پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در سخنانی گفت: از سال 76 کار دائره المعارف قرآن کریم شروع شده است. این دائره المعارف 3200 موضوع دارد که 900 موضوع اصلی و 2200 مدخل اصلی تعریف شده است. با تمام مشکلات سالانه توانستیم 15 جلد از دائره المعارف قرآن را منتشر کنیم.

مدیر گروه دائره المعارف قرآن کریم بیان کرد: از دیگر پروژه‌های گروه، دائره المعارف قرآن کریم ویژه نوجوانان است که بعد از 12 سال توانستیم 3 جلد از آن را با گرافیک زیبا منتشر کنیم و تا پایان سال جاری، از 3 جلد دیگر آن رونمایی خواهد شد.
 
بخش سوم این نشست به سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین علی مدبر مدیر گروه تفسیر قرآن پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، اختصاص داشت که وی در تبیین فعالیت‌های این گروه گفت: تفسیر راهنما در 20 جلد،  پرسمان‌های قرآنی در 11 جلد، تفسیر آموزشی در 8 جلد، پیام‌های آسمانی در 3 جلد، کتاب‌هایی نوشته شده تحت عنوان تربیت قرآنی در 3 جلد، تفسیر قرآن استخراج شده از آثار شیخ انصاری و شیخ مفید، تفسیر قرآن با قرآن در آیینه روایات و ترجمه قرآن بر اساس تفسیر المیزان از مهم ترین خروجی‌های این گروه به شمار می‌رود.

مدیر گروه تفسیر قرآن پژوهشکده به پروژه‌های در دست اقدام، اشاره کرد و گفت: جلد چهارم پیام‌های آسمانی، عرفان در آیینه قرآن درآمدی بر مبانی اخلاق قرآنی، تفسیر آموزشی قرآن، ازدواج و همسرداری انبیا (ع)، قرآن در مکتب اهل بیت (ع)، معاشرت با مؤمنان در سبک زندگی اسلامی، معناشناسی صداقت در آموزه‌های قرآنی، تفسیر بیان قرآن و کشف و ساماندهی سنت‌های الهی در قرآن از جمله فعالیت‌ها و طرح‌های در دست اقدام است.
 
در بخش چهارم حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی مبینی مدیر گروه مطالعات تطبیقی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن نخست به دو مورد از کلان پروژه‌های این گروه اشاره کرد و گفت: یکی از کلان پروژه‌ها «مرجعیت علمی قرآن» است که به صورت جدی در حال پیگیری است. دیگر کلان پروژه‌ای که آن را پیگیری می‌کنیم کلان پروژه «قرآن و استشراق» است که در رابطه با این موضوع بانک مقالات استشراقی قرآن تهیه شده و از سایت این کلان پروژه رونمایی شده است.

وی یکسری از فعالیت‌های گروه مطالعات تطبیقی را تک‌پروژه برشمرد و بیان کرد: بخش مصاحبه‌ها و نشست‌های پروژه «مطالعات نظام سازی قرآنی» در حال انجام است و دیگر طرح «مأخذ شناسی نظام سازی قرآنی» است که در حال پیگیری است.
 
محمود متین‌فر رییس اداره اطلاعات فناوری و فرآوری اطلاعات پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن هم گزارشی از فعالیت‌های این اداره ارائه کرد و گفت: پرتال قرآن یکی از مهمترین پروژه‌های اداره اطلاعات فناوری بود که در نمایشگاه قرآن امسال از آن رونمایی شد. از دیگر فعالیت‌ها اپلیکیشن فرهنگ قرآن به صورت موبایلی در قالب 33 جلد ارائه شد. رونمایی از جلد 15 اپلیکیشن دائره المعارف قرآن کریم از دیگر فعالیت‌هایی ارائه شده محسوب می‌شود. نرم افزار سراج یکی دیگر از تولیدات این پژوهشکده، یک نرم افزار قرآنی است که امسال به نرم افزاری 5 زبانه تبدیل شد.
 
در بخش دیگر حجت الاسلام محمدعلی محمدی مدیر گروه علوم قرآنی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن به مأموریت اصلی این گروه اشاره کرد و گفت: مأموریت اصلی گروه علوم قرآنی پژوهش حول مسائل قرآن، سازمان دهی پیش فرض‌ها، مبانی، قواعد و روش‌های تفسیری، تأمین پیش نیازهای تفسیر و تبیین اصول تفسیر است.

مدیر گروه علوم قرآنی در ادامه به تشریح اهداف گروه پرداخت و گفت: اهداف بلند مدت گروه عبارتند از تمرکز بر مسأله روش فهم و تفسیر قرآن و بررسی چالش‌ها و چاره اندیشی برای آن‌ها، شناسایی اولویت بندی و روزآمد سازی مطابق قرآن شناختی در سطح ملی و بین المللی، پیشبرد و ساخت روش‌های دستیابی به علوم انسانی، بازطراحی مباحث و روش‌های علوم قرآن برای توسعه و توانمندسازی علوم انسانی.

حجت الاسلام محمدعلی محمدی به پروژهای در دست اجرا اشاره و برنامه‌های گروه را برشمرد و تصریح کرد: در حال حاضر 30 پروژه در دست اجرا داریم. طی سال‌های گذشته 20 کرسی، نشست و سمینار برگزار کرده ایم. و در حوزه نشر آثار 20 اثر منتشر شده و 14 اثر در دست انتشار قرار دارد.
 
در بخش هفتم و پایانی حجت الاسلام و المسلمین عیسی عیسی زاده مدیر گروه فرهنگ نامه‌های قرآنی پژوهشکده ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌ها، به جامع ترین فرهنگ اطلاعات قرآن اشاره کرد و گفت: جامع ترین فرهنگی که جزئی ترین اطلاعات قرآن را در در اختیار قرار می‌دهد، فرهنگ قرآن می‌باشد.  

مدیر گروه فرهنگ نامه‌های قرآنی با مهم برشمردن سبک زندگی اسلامی از جمله فعالیت‌های اساسی این گروه را طرح «فرهنگ نامه » معرفی کرد و افزود: با توجه به مطالبه رهبری از پژوهشگران حوزه علمیه و فرهیختگان علوم اسلامی بنا به مشورت رییس پژوهشگاه طرح «فرهنگ نامه» کلید خورد. در این طرح 50 مدخل مرتبط با سبک زندگی در حوزه فردی، اجتماعی و خانوادگی و محیط زیست تعریف شده که 13 موضوع در حال نهایی شدن، بیش از 9 موضوع در دست چاپ، و مابقی در حال اتمام است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها