یکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
«کشتن مرغ مقلدِ» هارپر لی از کتاب‌های مدرسه حذف شد

«کشتن مرغ مقلد» نوشته هارپر لی به دلیل اینکه مسئولین مدرسه‌ای در ایالت می‌سی‌سی‌پی معتقدند موجب ناراحت کردن دانش‌آموزان می‌شود از برنامه درسی حذف شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، گزارش: حمید رحیمی - «کشتن مرغ مقلد» داستانِ کلاسیک هارپر لی درباره نژادپرستی و رفتار با بردگان از فهرست کتاب‌های دبیرستانی در ایالت می‌سی‌سی‌پی حذف شد.
 
مدیران مدرسه به مجله «سان هرالد» گفتند: «شکایت‌هایی نسبت به این کتاب داشتیم. زبان این داستان موجب ناراحت کردن مردم می‌شود. درس‌های این کتاب را می‌توان با کتب مشابه به دانش‌آموزان آموخت. البته این کتاب همچنان در کتابخانه مدرسه باقی می‌ماند اما دیگر جزء دروس دانش‌آموزان نخواهد بود.»
 
در این حال پیغامی در وب‌سایت این مدرسه توسط یکی از بازدیدکنندگان منتشر شد که معتقد بود «کشتن مرغ مقلد» به دانش‌آموزان می‌آموزد مهربانی و همدردی ربطی به نژاد یا تحصیلات ندارد و حذف کتاب از برنامه آموزشی کار درستی نیست.
 
«کشتن مرغ مقلد» نخستین بار در سال 1960 منتشر و جایزه پولیتزر سال 1961 را برای هارپر لی به ارمغان آورد. داستان بی‌عدالتی و نابرابری در شهر کوچکی در «آلاباما» که حدود 40 میلیون نسخه به فروش رفت و در سال 1962به اقتباسی سینمایی تبدیل شد و سه جایزه اسکار را به دست آورد.
 
یکی از خوانندگان به مجله «هرالد» نوشت: «به نظر من این اتفاق یکی از بدترین نمونه‌های سانسوری است که تاکنون شنیده‌ام. موضوع داستان برای انسان‌ها فارغ از طبقه اجتماعی و جنسیت ارزش قائل می‌شود و حداقل این موضوع در حال حاضر و در زمانه ما بسیار ضروری است.»
 
هارپر لی سال گذشته در سن 89 سالگی و پس از چاپ کتاب «برو نگهبانی بگمار» از دنیا رفت. ماه ژوئن رمان تصویری کتاب «کشتن مرغ مقلد» نیز به بازار آمد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها