مهدی سعیدیکیا، پزوهشگر گفت: بستر پیشرفت برای نشر الکترونیک در ایران وجود ندارد علت آن میتواند ترس از دست دادن بازار کتابهای چاپی باشد.
در این نشست دکتر مهدی سعیدیکیا درباره وضعیت صنعت نشر الکترونیک و خدمات الکترونیکی در ایران بیان کرد: بستر پیشرفت نشر الکترونیک در ایران وجود ندارد علت آن میتواند ترس از دست دادن بازار کتابهای چاپی باشد. باید مشتریان در نشر الکترونیک تفکیک شوند.
وی بیان کرد: استراتژی ناشران خارجی در ارایه خدمات جانبی به استادان و دانشجویان تمرکز روی فعالیتهای اصلی و منابع اصلی و کمک به یادگیری است. همچنین ارزشآفرینی برای استادان
و دانشجویان در این صنعت و نیز ارتباط با مشتری از طریق سامانههای مجازی و اطلاعرسانی و ارایه پیشبرنامه به مشتریان و مخاطبان است. از دیگر سیاستهای ناشران خارجی در ارایه خدمات انتخاب شرکای اصلی در برخی از فعالیتهای اصلی است.
سعیدیکیا گفت: ناشران خارجی تمام محصولات الکترونیکی خود را مانند E-bookها، E-textها، infographic، Animation و testbank را در کنار کتابهای فیزیکی ارایه دادند. هدف اصلی این ناشران ارتباط راحت استادان با دانشجویان در زمینه کتابها و آشنایی بهتر دانشجویان با کتابهای درسی است.
وی متذکر شد: ناشران خارجی در صنعت نشر الکترونیک با ایجاد بستر آموزش مجازی در کنار کتابها استفاده میکنند. همچنین آنها توانستهاند با استفاده از خدمات و آموزش الکترونیک توسط این صنعت دگرگونی اساسی را در یادگیری و یاددهی دانشجویان ایجاد کنند.
همچنین مریم رونق، درباره صنعت نشر و خدمات تکمیلی آموزشی بنگاههای نشر عنوان کرد: شاید استفاده از واژه نوآوریهای اخلالگر در نگاه اول جنبه مثبتی برای صنعت الکترونیک نداشته باشد. برخلاف ترجمه متنی آن، میتواند بسیار مفید واقع شود. پیشرفت این صنعت در جوامع پیشرفته منجر به ایجاد بازار جدید شد و به شبکههای ارزشی کمک شایانی کرد.
رونق بیان کرد: یادگیری الکترونیک یا E-Learningها فرایند خدمات تکمیلی آموزشی را برای استادان و دانشجویان بسیار فراهم میکند. در گذشته خدمات کمکآموزشی در کنار کتابهای چاپی تا حدودی رایگان انجام میشد و هزینهها در سطح پایینتری قرار داشت اما با واردشدن فناوری و افزودهشدن خدمات الکترونیکی این هزینهها بالا رفت.
وی گفت: ناشران دانشگاهی اصلیترین عامل استفاده از فنآوریهای الکترونیک هستند چرا که با ورود خدمات و یادگیریهای الکترونیکی یادگیری و یاددهی با تغییر اساسی روبهرو شد.
وی همچنین اظهار کرد: 80درصد از درآمد فروش در صنعت چاپ الکترونیکی فقط از 10 درصد فروش textbookها بهدست میآید. بزرگترین خطر در این صنعت اجاره کتابهای textbook است که برای رفع این مشکل در کنار هر کتاب الکترونیک باید یک خدمات جنبی الکترونیکی قرار گیرد که این مسأله خودآموزی را تقویت میکند. علاوه بر این حفظ قدرت رضایتپذیری برای استادان در این فناوری بسیار مهم است.
رونق در ادامه گفت: کتابهای الکترونیکی بهتنهایی نمیتوانند برای پیشرفت آموزشی موثر واقع شوند. داشتن خدمات آموزشی در کنار این کتابها میتواند هم برای دانشجویان و هم برای استادان مفید باشد و روش جدید را برای دورههای آموزشی بهوجود آورد.
رونق در پاسخ به این پرسش که چرا ناشران دانشگاهی متصدیان اصلی توسعه فناوری در صنعت چاپ هستند پاسخ داد: داشتن تجربه کافی در کتابهای چاپی و داشتن آزمون و خطا نیاز به تحول در خدمات آموزشی از دلایل روآوردن ناشران دانشگاهی به توسعه این فناوری است. ناشران دانشگاهی بهعلت ارتباط گستردهای که با دانشگاهها و موسسات دارند توانستهاند ارزش برند خود را بالا ببرند. به همین عامل نیاز به تحول در صنعت چاپ را در این ناشران ایجاد کرد.
رونق ادامه داد: دیویس از ناشران بزرگ آمریکا در فیلادلفیا با اعتقاد بر اینکه کتابهای الکترونیک یا E-bookها محصول اصلی و نهایی در صنعت چاپ نوین نمیباشند لذا باید با استفاده از کدهای کتابهای چاپی به E-book و دیگر خدمات آموزشی دسترسی پیدا کنند.
وی در پایان سخنانش گفت: خدمات تکمیلی آنلاین بهراحتی اشتباهات موجود را برطرف میکند و این یک مزیتی نسبت به کتابهای چاپی است. داشتن خدمات جانبی برای هر کتاب الکترونیک یکی از راهکارهای پیشرفت در این صنعت است. این خدمات شامل برگزاری آزمونها توسط استادان و ارایه نظرات توسط دانشجویان است.
نظر شما