به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، آئین رونمایی، نقد و بررسی دو اثر تازه منتشرشده جلیل صفربیگی شاعر معاصر با عنوانهای «خهو لوان» و «مستعلیق»، به همت ادارهکل کتابخانههای عمومی استان ایلام و با مشارکت حوزه هنری با حضور جمع زیادی از مسئولان و علاقهمندان به ادبیات برگزار شد.
این مراسم با حضور افشین کریمی، معاون توسعه مدیریت منابع استانداری ایلام، سمیه حیدری مدیرکل کتابخانههای عمومی استان، افشین آزادی، رئیس حوزه هنری و جمع زیادی از شاعران، نویسندگان و علاقه مندان به ادبیات همراه بود.

حیدری مدیرکل کتابخانههای عمومی استان ایلام در سخنانی گفت: برپایی این برنامهها و آئین، تکریم و تجلیل از مقام اهالی قلم و فرهنگ و ادب است و ادارهکل کتابخانههای عمومی استان چون همیشه از تمام فعالیتهای کتابمحور، رونمایی، نقد و بررسی و…در استان با تمام امکانات موجود در این مجموعه فرهنگی حمایت میکند.

افشین آزادی رئیس حوزه هنری استان نیز با تجلیل از جایگاه ویژه شعری و شخصیتی جلیل صفربیگی او را یک شخصیت کمنظیر با مناعت طبع بالا یادکرد و گفت: حوزه هنری استان در آینده کتاب «خهولوان» جلیل صفربیگی را با صدا و تصویر شاعر تهیه و تولید و منتشر خواهد کرد و در اختیار جامعه قرار خواهد داد.

در ادامه افشین کریمی معاون استاندار ایلام ضمن تقدیر از تلاشهای ادارهکل کتابخانههای عمومی و حوزه هنری گفت: هرچه تعداد اماکن و جمعهای ادبی و فرهنگی در جامعه زیادتر باشد، لطافت و اخلاق در جامعه بیشتر خواهد شد.
وی تأکید کرد: اگر فعالیتهای فرهنگی و کتابمحور در جامعه زیاد شود به جامعه کمک میکند که خشونت و آسیبهای اجتماعی در جامعه کاهش پیدا کند.
کریمی توصیه کرد: از ظرفیت فضای مجازی برای بهرهگیری از صدا و کلام شاعران ایلامی استفاده کنید و اهالی قلم و فرهنگ و هنر مورد تکریم و بزرگداشت قرار گیرند و آثارشان دیده شود.
در بخش تخصصی این آئین، بهروز سپیدنامه، عضو حقیقی انجمن کتابخانههای عمومی استان، حبیبالله بخشوده و حسین شکربیگی به بررسی ادبی، محتوایی و ساختاری این دو مجموعه شعر پرداختند و ابعاد مختلف جهان شعری صفربیگی را مورد تحلیل قرار دادند.

بهروز سپیدنامه شاعر و منتقد گفت: صفربیگی شاعری ایستا نیست؛ او همواره در مسیر «شدن» و جستوجوست و توقف در یک فرم یا محتوای خاص در کارنامه او دیده نمیشود.
سپیدتامه ادامه داد: جلیل صفربیگی متون قدیم را مطالعه و به رباعی تبدیل کرده و این یک کار نوع و بدیع است و در مجموعه شعر مستعلیق نسل جدید را با متون و ادبیات قدیم پیوند داده و با متون عرفانی آشنا کرده و آشتی داده است.
وی با اشاره به امکان نقد این آثار با رویکردهای نوین ادبی، یادآور شد: در شعرهای صفربیگی مؤلفههایی همچون ادبیات تعلیمی و رویکردهای آئینی قابل ردیابی است.
سپیدنامه گفت: وجود بازیهای زبانی و تقابلهای دوتایی، بستر مناسبی را برای نقد ساختارگرا و حتی پسامدرن فراهم میکند.

حبیبالله بخشوده با تحلیل نامگذاری کتاب کُردی این شاعر گفت: انتخاب عنوان «خهولوان» نشاندهنده پیوند عمیق شاعر با زیستبوم خود است، واژهای که از دل زندگی عشایری برخاسته و بار معنایی و عاطفی عمیقی را به دوش میکشد.
این منتقد ادبی با اشاره به مجموعه فارسی «مستعلیق» گفت: صفربیگی در رباعیهای خود با بهرهگیری استادانه از آرایههای ادبی و خلق پارادوکس های معنایی (متناقضنما)، قرابت بسیاری با مؤلفه های «سبک هندی» پیدا کرده و این شباهت به ویژه در نازکاندیشیها و کشفهای بدیع شاعرانه مشهود است.
بخشوده، جهانبینی صفربیگی را فراتر از مرزهای جغرافیایی دانست و ادامه داد: اگرچه ریشه اشعار او در خاک و فرهنگ ایلام است، اما مفاهیم مطرح شده در آثارش انسانی و جهانی هستند.
وی ادامهداد: ردپای تأثیرپذیری از قلههای ادبیات فارسی همچون حافظ، خیام و ناصرخسرو در کنار هنجارشکنیهای زبانی و معنایی، نشان از مطالعه عمیق و جسارت او در خلق ترکیبات تازه دارد.
بخشوده در ادامه گفت: شالوده و چکیده وجود جلیل صفربیگی خلاقیت است و در کاراو سه نوع هنجارشکنی معنایی و واژگانی و قالبی وجود دارد.

حسین شکربیگی شاعر و نویسنده و منتقد در نقد و بررسی کتاب خهولوان گفت: شاخصترین ویژگیهای خەولوان، توانایی شاعر در گسترش مرزهای زبان است. صفربیگی با خلق ترکیبها و مصدرهای تازه، ظرفیت تداعی و موسیقی در زبان کردی جنوبی را افزایش داده است.
وی ادامهداد: مجموعه خەولوان را باید یکی از تجربه های جدی در مسیر نوسازی شعر کردی جنوبی دانست. صفربیگی با ترکیب سنت و نوگرایی، غزل و سپید و بومیگرایی و جهاننگری، افقی تازه پیش روی شعر کردی بازکرده است. خەولوان نشان میدهد که نوآوری، اگر با آگاهی از سنت همراه شود، میتواند نه تهدید، بلکه ضامن تداوم حیات زبان و شعر باشد.
شکربیگی خاطرنشان کرد: نوگرایی در شعر کردی جنوبی، ضرورتی تاریخی است. مجموعه شعر کردی خەولوان تلاشی آگاهانه برای عبور از ساختارهای تثبیتشده و دمیدن روحی تازه در کالبد زبان و فرم شعر کردی است. صفربیگی با اتکا به تجربه خود در شعر فارسی و شناخت گستردەاش به زبانی دست یافته که هم بومی است و هم مدرن. در این متن، ویژگیهای سبکی و زبانی خەولوان در سه حوزه «تحول در غزل»، «نوآوری واژگانی» و «بومیگرایی» بررسی میشود.

این آئبن در سالن آمفیتئاتر کتابخانه مرکزی ایلام برگزار شد و با استقبال شدید علاقهمندان به شعر و ادبیات معاصر همراه بود و در پایان از کتابهای خهولوان و مستعلیق تازهترین آثار جلیل صفربیگی با حضور مسئولان و اهالی قلم و فرهنگ رونمایی شد.
نظر شما