به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، سولوای وانکف که خود را به عنوان مدیر هنری تئاتر Baglandent و رئیس استیژ دانمارک معرفی کرد، در حاشیه سیامین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان با حضور بر خط در کارگاه داستاننویسی با اشاره به تجربیات گسترده خود در برگزاری کارگاههای داستانسرایی در نقاط مختلف جهان، بر رویکرد منحصر به فرد خود در این زمینه تاکید ورزید.
وی با بیان اینکه کارگاههای من بر پایه تِلینگ استوری یا داستانسرایی بنا شدهاند، گفت: هدف اصلی این است که شرکتکنندگان بتوانند داستانهای خود را با الهام از اشیاء و خاطرات شخصیشان روایت کنند.
وانکف با اشاره به آموزش تکنیکهای داستانسرایی تصریح کرد: شرکتکنندگان باید در کارگاهها، مهارتهای کلیدی در زمینه گفتن داستان را فرا بگیرند.
وی با ذکر مثالی از یکی از شرکتکنندگان که انگشتری از جدش را به عنوان نمادی از انتقال میراث به نسلهای آینده معرفی کرده بود، توضیح داد: این اشیا تنها یک شیء نیستند؛ هر کدام داستانی برای ما دارند، هر کس در زندگی خود داستانی زیبا و منحصر به فرد دارد که میتواند آن را به اشتراک بگذارد.

وانکف با تاکید بر شجاعت و تعامل یکی دیگر از محورهای اصلی کارگاههایش را شجاعت دانست و افزود: شرکتکنندگان باید شجاعت لازم برای تعامل با یکدیگر و شناخت داستانهای هم را داشته باشند، این امر به ایجاد فضایی صمیمیتر و درک عمیقتر از تجربیات انسانی کمک میکند.
وانکف در پاسخ به سؤالی در خصوص تغییر سبک زندگی و نیازهای آموزشی کودکان امروزی ابراز نگرانی کرد و افزود: روشهای آموزشی سنتی دیگر کارآمد نیستند و نیاز به بازنگری اساسی دارند.
وی با اشاره به وابستگی روزافزون کودکان به تلفنهای همراه گفت: امروز در کارگاه از هنرجویان خواستم شب خاص خود را معرفی کنند، بسیاری از آنها گوشی و ساعت خود را نشان دادند، چیزی مانند گوشی، توانایی خلق یک داستان را ندارد.
مدیر هنری تئاتر دانمارک به اهمیت ارتباط واقعی پرداخت و گفت: آنچه برایم در اولویت قرار دارد، باهم بودن و ارتباط واقعی میان انسانهاست.
وی اضافه کرد: داستانسرایی، به عنوان یک هنر کهن، میتواند پلی میان نسلها و افراد ایجاد کند و به ما کمک کند تا در دنیای پرسرعت و دیجیتال امروز، انسانیت خود را حفظ کنیم و ارتباطات معنادارتری برقرار سازیم.
نظر شما