
کتاب «طراحی گرافیک متحرک» از مجموعه کتابهای «مبادی مباحث کارشناسی طراحی گرافیک در ارتباط تصویری» از سوی انتشارات فاطمی به بازار آمد.
«طراحی گرافیک متحرک» عنوان کتاب دیگری از مجموعه کتابهای «مبادی مباحث کارشناسی طراحی گرافیک در ارتباط تصویری» بوده که در پنج فصل به توضیح پیرامون گرافیک متحرک پرداخته است.
در این کتاب با توجه به تکامل روزافزون گرافیک متحرک در روزگار ما، تلاش شده تا به زبان ساده سیر تحول تجربیات بشری در این زمینه همراه با تمرینات عملی ارائه شود تا دانشجویان رشته ارتباط تصویری بتوانند ضمن آشنایی با شیوهها و تجربیات گذشته در زمینه متحرکسازی، به خلق و تحقق ایدههای خود بپردازند. طراحی گرافیک در سیستم ارتباطی نوین به راهکاری خلاقانه برای ترکیب دو سیستم ناهمگون ارتباطانت شامل، زبان بصری سنتی طراحی گرافیک و زبان بصری پویای نوین نیاز دارد.
مبنای طراحی گرافیک متحرک، بررسی اصول تصویری بهمنظور طراحی حرکت و تصویر و چگونگی ادغام این دو عامل برای ارائه یک پیام بصری است. طراحان با بهرهگیری از این امر، به خلق آثار گرافیکی متحرک در زمینههای مختلف نظیر فضای شهری، عنوانبندی فیلم، برنامههای تلفنهای همراه، رسانههای تعاملی و آگهیهای تلویزیونی پرداختهاند.
«طراحی گرافیک متحرک» پنج فصل دارد که در فصل نخست «تاریخچه مختصر گرافیک متحرک» شامل پیشینه طراحی گرافیک متحرک و انیمیشن، اختراعات اولیه سینمایی، سینما در ایران، پیشگامان طراحی گرافیک متحرک و انیمیشن، آغاز متحرکسازی دیجیتال و انیمشین رایانهای تشریح شده است.
در فصل دوم شناخت «حرکت از حرکت بصری تا تصویرها و طرحهای متوالی» شامل حرکت بصری، حرکت در آثار فوتوریستها، هنر دیدگانی، تصویرهای دنبالهدار، تصویرسازی، کمیک استریپ و استوری بود، تجربیات و روشهای گوناگون تولید انیمیشن، انیمیشن زیر دوربین، کات آوت و کلاژ، کلاژ، انیمیشن بدون دوربین، انیمیشن سهبعدی، انیمیشن با عکس، پیکسیلیشن، پین اسکرین، روتروسکپی، روشهای روتروسکپی دیجیتال، موشن کپچر، پرفورمنس کپچر، ترکیب انیمیشن با فیلم زنده، مکتبهای مشهور متحرکسازی، مکتب یو. پی. ای، مکتب زاگرب و مکتب مانگا موردتوجه قرار است.
فصل سوم که «گرافیک متحرک محیطی نام دارد، به مواردی مانند حرکت و فناوری جدید، محیطهای فراگیر، محیطهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، تبلیغات محیطی، علائم، طراحی داخلی، فضاهای خارجی، نگاشت نور (پروجکشن مپینگ)، تصویرهای سهبعدی، طراحی نمایشگاه، صحنههای اجرا، کنفرانسها و سمینارهای آموزشی- پژوهشی اختصاص دارد.
نویسنده در فصل چهارم با عنوان «گرافیک متحرک در سینما و تلویزیون» به بررسی گرافیک متحرک در عنوانبندی، فیلمهای سینمایی، گرافیک در تلویزیون، گرافیک متحرک تلویزیونی، ویژگیهای گرافیک تلویزیونی، عنوانبندی و نکات مهم در طراحی آن، معیارهای ارزیابی عنوانبندی برنامهها، ویدئو گرافیک و گرافیک تلویزیونی و اینفوگرافی و حرکت میپردازد و در فصل پنجم که گرافیک متحرک در رسانههای جدید نام دارد، فناوری دیجیتال بهعنوان یک مدیوم، هنر اینترنت، نخستین حرکتها، بنرهای تبلیغاتی و نخستین حرکتهای تعاملی پرداخته است.
نخستین چاپ کتاب «طراحی گرافیک متحرک» نوشته حمید صادقیان با شمارگان یکهزار نسخه در 184 صفحه، به بهای 19 هزار تومان در سال 1395 از سوی انتشارت فاطمی روانه بازار کتاب شده است.
نظر شما