جمعه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰
صالحی: تالیفات موحد ابطحی واسطه اشاعه تفکر شیعی است

سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره يكي از وجوه شخصیتی علامه سید محمدباقر موحد ابطحی ــ كه تصحيح، گردآوري و دسته‌بندي دعاست ــ گفت: مرحوم علامه موحد ابطحی، نقشي اساسی در تفکر اسلامی داشت و به دليل تألیفات و تحقیقات خود واسطه اشاعه تفکر شیعی به‌ شمار می‌آید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست «تحقیقات علوم حدیثی در آثار علامه سید محمدباقر موحد ابطحی» شامگاه 24 اردیبهشت 1394 با حضور دکتر سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام دکتر سید علی حسینی، حجت‌الاسلام دکتر محمدعلی مهدوی‌راد، دکتر محمدهادی همایون و دکتر غلامرضا اعوانی در سرای اهل قلم بیست‌و‌هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

دعا: نیاز جهان معنوی
سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اين نشست گفت: مرحوم علامه موحد ابطحی، نقشي اساسی در تفکر اسلامی داشت و به دليل تألیفات و تحقیقات خود واسطه اشاعه تفکر شیعی به‌ شمار می‌آید.

وی اظهار کرد: علامه موحد ابطحی در عرصه علوم اسلامی و حوزوی جایگاهي ویژه‌ داشت و پایه‌گذار بسیاری از حرکت‌های قابل توجه بود. «ادعیه» و جمع‌آوری دعا از جمله حوزه‌های کاری وی به‌شمار می‌آید که این حرکت به اشاعه و گسترش تعالیم اهل بیت کمک شایانی کرده است.

صالحی با بیان این‌که دعا، دریچه ورود به جهان است، افزود: دعا، فضای ارتباطی فعالی را برای جهانی که طالب معنویت است، فراهم می‌آورد. ظرفیت دعا برای اشاعه تفکر اهل بیت را نمی‌توان با هیچ‌‌ چیز برابر دانست.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: تلاش‌های علامه موحد ابطحی در جمع‌آوری دعا قابل توجه است. این دعاها را می‌توان صندوق ذخیره ائمه اهل بیت (ع) دانست.

وی در بخش دیگری از سخنانش به شخصیت مرحوم آیت‌الله مهدوی‌ کنی نیز پرداخت و اظهار کرد: آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌‌کنی از جمله روحانیونی بود که همچنان چهره جامع و مقتدای نسل معاصر دینی است.

صالحی ادامه داد: وی یکی از بزرگترین مؤسسان و بنیانگذاران جریان علمی در کشور است که از هرگونه افراط و تفریط برحذر بود.

ماهر در تصحيح و دسته‌بندي ادعيه
در ادامه نشست «تحقیقات علوم حدیثی در آثار علامه سید محمدباقر موحد ابطحی»، حجت‌الاسلام دکتر سید علی حسینی با اشاره به تلاش‌هاي بسيار علامه موحد ابطحی در جمع‌آوری دعاهای امامان معصوم (ع) گفت: موضوعی کردن دعا و طراحی آنها از جمله اقدامات در خور توجه علامه موحد ابطحی است. او به طرزي ماهرانه دعاها را موضوع‌بندی کرده است.

وی تصحیح متون دعا از منظر علامه موحد ابطحی را بی‌نظیر دانست و گفت: اگر کسی دعاهای جمع‌آوری شده توسط علامه موحد ابطحی را با دیگر دعاها تطبیق دهد، به‌راحتی می‌تواند به این نتیجه برسد که علامه کار تصحیح متون دعا را به‌خوبی به انجام می‌رساند.

حسینی در ادامه نشست، تدوین فهرست و تکمیل دعا را از دیگر اقدامات مطلوب علامه موحد ابطحی عنوان کرد و افزود: مجموعه «امیر‌المؤمنین» در 22 جلد از سوی علامه موحد ابطحی تألیف شده است که باید با همکاری ارگان‌های ذی‌ربط به چاپ برسد.

نقش بی‌بدیل ابطحی در تفسیر موضوعی قرآن
حجت‌الاسلام دکتر محمدعلی مهدوی‌راد دیگر سخنران این نشست به سابقه آشنایی خود با علامه موحد ابطحی اشاره کرد و گفت: در سال 1364 به خدمت این عالم بزرگوار رسیدم تا از برکات وجود وی بهره‌مند شوم. وی در حوزه مطالعات قرآنی و تفسیر موضوعی قرآن سرآمد بود.

مهدوی‌راد با بیان این‌که عالمان دینی هر کدام از منظری به تفسیر موضوعی قرآن پرداخته‌اند، گفت: برخی عالمان دینی، تفسیر قرآن را با «توحید» آغاز کرده و برخی دیگر «اخلاق» را دستمایه تفسیر قرآن قرار دادند. علامه موحد ابطحی تفسیر موضوعی قرآن را با «خلقت» آغاز کرد و در گام بعدی به «نبوت» پرداخت. به‌عبارتی تفسیر قرآن را از عالم هستی و آفرینش آغاز کرد.

دکتر محمدهادی همایون نیز در پایان نشست و در سخناني کوتاه به جایگاه تحقیقات علامه موحد ابطحی با موضوع مهدویت اشاره کرد و گفت: اقدام علامه موحد ابطحی در موضوع «مهدویت» یکی از درخشان‌ترین اقدامات علمی و پژوهشی در این زمینه است.

بیست‌و‌هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 26 ارديبهشت 1394 در محل مصلاي امام خميني (ره) برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها