سه‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۹

سید حسام الدین طباطبایی، تصویرگر کتاب کودک ونوجوان معتقد است: استاندارد یک تصويرگری خوب با توجه به زمان و مکان متفاوت است اما در يک تصوير، اصول زيبايی شناسی بايد به خوبی حفظ شود و تصوير خوب باید حرفی اضافه‌تر از متن داشته باشد.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، زینب حبیب پور: در کتاب‏‌هاي کودکان و نوجوانان، تصویر همواره جز‏و جدايی‌ناپذير متن نوشته شده توسط یک نویسنده است.  بسياری از کارشناسان، تصويرگری کتاب کودک ونوجوان را مانند نويسندگی،به عنوان يک هنر مهم ارزیابی می کنند تا جایی که بعضی معتقدند حتی اهميت تصاوير در یک کتاب‏ از اهمیت متن بيشتر است. زماني که صحبت از تصویرگری خوب به میان می آید، ویژگی خوب بودن یک تصویر از نگاه افراد مختلف به طرق مختلفی تفسیر می شود اما به طور کلی مي توان گفت که یک تصويرگر خوب تصویرگری است که بتواند با حداقل امکانات با مخاطب هدف خود، يعنی کودک ارتباط برقرار کند .

سید حسام الدین طباطبایی، تصویرگر کتاب کودک ونوجوان در این زمینه معتقد است: کتاب کودک و نوجوان را می توان حاصل کار تیمی متشکل از ناشر، نویسنده و تصویرگر و چاپخانه و صحاف دانست که کار محتوایی یک اثر را نویسنده و تصویرگر انجام می دهد و کار تولید نیز به عهده ناشر و چاپخانه و صحاف است و عملکرد هرکدام کیفیت و عدم کیفیت کتاب را تعیین می کند.

وی می‌افزاید: متاسفانه در حال حاضر در حوزه نشر کتاب‌های کودک ونوجوان مشکلات بسیار زیادی وجود دارد که برخی از این مشکلات به تصویرگری کتاب‌ها و وضعیت حاکم بر زندگی و افکار تصویرگر بر می گردد. عدم دریافت مزد کافی، در نظر نگرفتن درصد پشت جلد برای تصویرگر از سوی ناشر، ندادن تسهیلات از سوی دولت برای تجهیز کارگاه به تصویرگران و سایر مشکلات پیش رو از جمله موانعی است که تصویرگران با آنها مواجه هستند.

این تصویرگر یادآور می‌شود: در کشور ما با توجه به وضعیت حاکم بر حوزه نشر کتاب، به ویژه کتاب کودک ونوجوان کمتر دیده می شود که نویسنده و تصویرگر با هم هماهنگ باشند. در کشور ما بیشتر ناشران تعیین کننده نوع تصویرگری برای متن‌ها هستند و این‌که این کتاب چه نمودی در جامعه برای قشر کودک دارد، چندان اهمیتی ندارد.

وی تعامل و همکاری بین نویسنده و ناشر و یا ناشر و تصویرگر را از جمله الزامات کار کتاب کودک می‌داند و می‌افزاید: بنده سعی می کنم به عنوان یک تصویرگر کتاب کودک ونوجوان با نویسنده متن تعامل و رابطه خوبی داشته باشم، چراکه معتقدم در صورتی‌که همکاری و هماهنگی لازم برای خلق یک اثر خوب و تاثیرگذار بین دست اندرکاران نشر یک کتاب به وجود بیاید، شخصیت های مورد نظر در متن سریع‌تر شکل می گیرند و به دنبال آن کار متفاوتی خلق خواهد شد.

این تصویرگر توضیح مي‌دهد: به طور قطع نمی توانیم بگوییم در حال حاضر تصویرگران ما با دنیای روز تصویرگری آشنایی کامل دارند یا نه ولی باید به این نکته اشاره کرد که تصویرگری، یک مقوله کاملا شخصی است که وقتی هنرمند در این زمینه به درجات عالی احساس و عقل و تکنیک دست پیدا کرد، می توان گفت که او با دنیای روز تصویرگری همگام و همراه است. البته آموزش به تنهایی کافی نیست و یک تصویرگر برای هماهنگی با دنیای تصویرگری باید زندگی خود را وقف این هنر کند.

وی با ابراز نارضایتی از عملکرد ناشران در این زمینه عنوان می‌کند: در مقوله نشر کتاب، به ویژه کتاب کودک ونوجوان، سیاست‌های ناشران در ایران متفاوت است و اکثر آنها به جای دغدغه های فرهنگی، دنبال منافع شخصی خود هستند و به همین دلیل است که کتاب‌های خوب کودک از حیث تصویرگری کمتر پیدا می شود و در برخی موارد شاهد کارهایی هستیم که چندان پايبند به سن کودک نيستند و متناسب با سن این گروه سنی تصویر نمی‌شوند. می توان گفت زيبايی، يکي از مهم ترين معيارهای یک تصويرگری خوب به شمار می رود و اين زيبایی شامل فرم، ترکيب بندی و رنگ بندی
یک تصویر می‌شود، البته عواملي مانند ارتباط با مخاطب و تناسب اثر با گروه سنی نیز از دیگر ویژگی های یک تصویرگری خوب به شمار می رود.

به گفته طباطبایی استاندارد یک تصويرگری خوب با توجه به زمان و مکان متفاوت است اما در يک تصوير، اصول زيبايی شناسی بايد به خوبی حفظ شود و تصوير خوب باید حرفی اضافه‌تر از متن داشته باشد.

این تصویرگر، تصویر و متن را دو عنصر اصلی و مکمل برای انتقال مفاهیم مورد نظر در یک متن ارزیابی می‌کند و می‌گوید: به واقع یک تصویر خوب می تواند بر مخاطب هدف خود بسیار تاثیرگذار باشد و کمک کند تا لایه های زیرین متن بهتر دیده شود.


سیدحسام الدین طباطبایی متولد سال 1352 در تهران و دانش آموخته رشته ارتباط تصویری از دانشگاه آزاد اسلامی است. وی تصویرگری بیش از 80 عنوان کتاب کودک و نوجوان و مدیریت هنری چندین نشریه را در کارنامه کاری خود دارد.
این تصویرگر تاکنون موفق به دریافت بیش از 10 جایزه داخلی و بین المللی شده که از میان آنها می توان ازجایزه پادورا ازکشور ایتالیا، جایزه نمایشگاه تصویرسازی بلگراد، جایزه جشنواره خیال و رویا، جایزه جشنواره جهان اسلام، جایزه جشنواره کتاب‌های درسی، جایزه جشنواره مولانا و جایزه دومین دوسالانه تصویرگری نیایش نام برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها