چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۰
از دیپلماسی و رفتار بین‌المللی تا پروپاگاندای سیاسی

«دیپلماسی و رفتار بین‌المللی در اسلام» کتابی است که می‌کوشد با استفاده از سیره نبوی و بیانات سیاسی امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، ‌ابزارهای لازم و کارآمد را برای دیپلماسی و سیاست خارجی در حد امکان، استخراج و به شیوه‌ای روشمند ارایه دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) «دیپلماسی و رفتار بین‌المللی در اسلام» عنوان کتابی است نوشته بهرام اخوان‌کاظمی که در آن با تعمق در آیات الهی و با کمک‌گیری از سیره نبوی، علوی و قواعد فقهی، اصول و ابزارهای لازم و کارامد برای دیپلماسی و سیاست خارجی استخراج می‌شود.

این کتاب در 8 فصل با عناوین «کلیاتی در باب مفهوم دیپلماسی»، «مبانی دینی و حقوق دیپلماسی»، «اهداف دیپلماسی اسلامی»، «اصول دیپلماسی اسلامی»،‌ «قواعد فقهی حاکم بر دیپلماسی اسلامی و تعاملات آنها»، «ابزارها و ساز و کارهای دیپلماسی اسلامی»، «تحولات دیپلماسی در اسلام» و «دیپلماسی و سیاست خارجی در جمهوری اسلامی» تنظیم شده است. 

ارایه راهکاری برای دیپلماسی با استفاده از قواعد فقه سیاسی

اخوان کاظمی، نویسنده در پیشگفتار کتاب آورده است: «برخی ویژگی‌های کتاب حاضر که شاید آن را از کتاب‌های مشابه متمایز می‌کند، عبارت است از حذف مطالب زاید به ویژه در طرح مباحث غربی دیپلماسی، ‌تاکید بسیار بر ساختار اسلامی مباحث و بهره‌وری بیشتر از قرآن و آموزه‌های روایی‌،‌ طرح تفصیلی موضوع با اهمیت قواعد فقه سیاسی و بازکاوی و تشریح نقش آن‌ها در رفتار بین‌المللی و سیاست خارجی دولت اسلامی، ارتقای کیفی و کمی و روزآمدسازی آنها، برجسته‌سازی دیپلماسی و سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی و تببین جایگاه این مباحث در قانون اساسی، اندیشه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری.»
 
«دیپلماسی و مفاهیم هم‌پیوند و رویکردهای مطالعه آن و ویژگی‌های دیپلماسی در عصر حاضر» از جمله مباحث مطرح‌شده در فصل نخست این کتاب هستند و فصل دوم تا چهارم نیز به توضیح «مبانی دینی و حقوقی و اهداف و اصول دیپلماسی اسلامی» می‌پردازد. فصل پنجم شامل «قواعد فقهی حاکم بردیپلماسی اسلامی» و تعاملات آن‌هاست و فصل ششم نیز «ابزارها و سازوکارهای دیپلماسی اسلامی» را تشریح می‌کند. دو فصل آخر کتاب نیز به موضوع «بررسی تحولات دیپلماسی در نظام‌های اسلامی و تبیین دیپلماسی و سیاست خارجی در جمهوری اسلامی ایران» اختصاص یافته است. 

کتاب حاضر برای دانشجویان رشته علوم سیاسی در مقطع کارشناسی به عنوان منبع اصلی درس دیپلماسی و رفتار بین‌المللی در اسلام به ارزش دو واحد تدوین شده است. 

چاپ نخست کتاب «دیپلماسی و رفتار بین‌المللی در اسلام» نوشته بهرام اخوان کاظمی،‌ در 269 صفحه، شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای هفت هزار تومان از سوی انتشارات سمت (سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها) چاپ و منتشر شده است.

تلاشی برنامه‌ریزی شده برای سازمان دادن به افکار عمومی

کتاب «تبلیغات سیاسی» از دیگر کتاب‌هایی است که به تازگی از سوی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در سه بخش «تبلیغات»، «کارکردهای تبلیغات سیاسی»،‌ «فنون تبلیغات و جنگ رسانه‌ای» تنظیم شده است. 

در بخش نخست این کتاب با عنوان «تبلیغات»، مباحثی چون تعریف تبلیغ و ترغیب، عوامل موثر در تبلیغ، شاخص‌ها و شگردهای تلیغات سیاسی، وجه تمایزات تبلیغات سیاسی، ‌تجاری و مذهبی،‌ انواع تبلیغ و مراحل و زمینه‌های تبلیغ مورد بحث قرار می‌گیرد. 

«کارکردهای تبلیغات سیاسی» بخش دوم این کتاب است که نقش تبلیغات سیاسی بر افکار عمومی و اخلاق و تبلیغات و جایگاه مخاطب در تبلیغات بررسی می‌شوند. 

همچنین در بخش نهایی و سوم کتاب با عنوان «فنون تبلیغات و جنگ رسانه‌ای» نیز فنون به کارگیری رسانه‌ها ،‌تاثیرات و ارزیابی تبلیغ سیاسی، ابزارهای ارتباطی در بازاریابی سیاسی، ‌تبلیغات انتخاباتی(بینش‌ها و روش‌ها) واکاوی می‌شوند. 

در بخشی از این کتاب درباره تبلیغات یا «پروپاگاندا» می‌خوانیم: «تبلیغات نخستین بار در سال 1216 توسط پاپ گریگوری پانزدهم در واتیکان به کار برده شد. واژه تبلیغات سیاسی از ریشه لاتینی پروپاگاره به معنی منتشرساختن، برانگیختن یا به حرکت واداشتن اندیشه‌های خاص است. تبلیغات تلاشی است سنجیده و منظم برای شکل‌دادن با ادراک‌ها، ساختن یا دست‌کاری کردن شناخت‌ها و هدایت رفتار و افکار عمومی برای دستیابی به یک پاسخ که خواسته مورد نظر مبلغ را تقویت می‌کند.»

چاپ نخست کتاب «تبلیغات سیاسی» نوشته بابک ارسیا، در 110 صفحه، شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای پنج هزار تومان از سوی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی چاپ و منتشر شده است.-

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها