دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۰
«آزمایشگاه خواص سنگ و سیال مخزن» در قاب کتاب

«آزمایشگاه خواص سنگ و سیال مخزن» اثر تازه منتشر شده موسسه انتشارات ستایش است که به قلم احد فریدونی، محمدتقی رضایی و مسعود فریدونی تالیف شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «آزمایشگاه خواص سنگ و سیال مخزن» آزمایش‌های پایه‌ای و کاربردی خواص سنگ و سیال مخزن را ارایه کرده است.

این اثر علاوه بر این‌که برای بسیاری از رشته‌های بالادستی نفت در دانشگاه حائز اهمیت است، در آزمایشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های صنعت نفت نیز کاربرد دارد.

بخش عمده‌ متن برخی از آزمایش‌های ارایه شده در این اثر، از فصل ضمیمه کتاب «پتروفیزیک» دکتر تیاب برداشت شده است.

تخلخل مطلق و مفید، نفوذپذیری مطلق، اثبات اثر کلینکنبرگ، نفوذپذیری نسبی، اندازه‌گیری سیال موجود در سنگ به روش ریتورت، اندازه‌گیری اشباع به روش استخراج، محاسبه پارامترهای پتروفیزیکی با استفاده از داده‌های نمودارگیری، مساحت سطح رسوبات، توزیع اندازه ذرات و توزیع اندازه منافذ عناوین برخی از آزمایش‌های ارایه شده در کتاب «آزمایشگاه خواص سنگ و سیال مخزن» را تشکیل می‌دهند.

از دیگر آزمایش‌های تشریح داده شده در این اثر می‌توان به آزمایش مقاومت بار نقطه‌ای، کشش سطحی و بین‌سطحی، فشار موئینگی، اندازه‌گیری جرم مولکولی، چگالی، جرم مخصوص و درجه API، جرم مخصوص گازها، تعیین ضریب تراکم‌پذیری برای گازهای واقعی، گرانروی، فلورسانس، آب و رسوبات همراه و رسوب آسفالتین اشاره کرد.

چاپ نخست کتاب «آزمایشگاه خواص سنگ و سیال مخزن» با شمارگان دو هزار نسخه در 140 صفحه، به بهای 9 هزار و 200 تومان از سوی موسسه انتشارات ستایش منتشر شده است./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها