یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۶
کتاب‌ها از پرداختن به شورای انقلاب غافل شد‌ه‌اند

مدیر گروه ترجمه معاونت پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی با اشاره به انتشار یک کتاب از سوی این مرکز با موضوع «تشکیل شورای انقلاب» از پایین بودن کمیت آثار در این حوزه انتقاد کرد.

نعمت‌الله عاملی به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: سال 1384 مرکز اسناد انقلاب اسلامی کتاب با عنوان «شورای انقلاب اسلامی» به قلم «مجید سائلی کرده‌ده» در این حوزه منتشر کرد اما غیر از این اثر، من کتاب مستقلی که در آن به چگونگی شکل‌گیری شورای انقلاب اسلامی در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی ایران اشاره شده باشد ندیده‌ام. 

عاملی در پاسخ به این پرسش که :«چرا مرکز اسناد انقلاب اسلامی که یک کتاب در این زمینه منتشر کرده، به انتشار آثار دیگری در این زمینه نمی‌پردازد؟» توضیح داد: سیاست مرکز اسناد انقلاب به گونه‌ای است که اغلب به انتشار یک اثر در یک موضوع ویژه بسنده می‌کند و چاپ آثار متعدد با یک موضوع را در دستور کار خود قرار نمی‌دهد. البته قطعاً در خاطرات شخصیت‌های انقلابی به موضوع شکل‌گیری شورای انقلاب اسلامی اشاره شده اما اختصاص یک کتاب به چنین موضوعی پس از انتشار اثر «سائلی‌ کرده ده‌» در تولیدات مرکز اسناد انقلاب اسلامی به چشم نمی‌خورد. 

وی با اشاره به کتاب «شورای انقلاب اسلامی»، افزود: البته این کتاب هم که در 300 صفحه منتشر شد به چاپ‌های بعدی نرسید اما خوشحالیم که مرکز اسناد انقلاب اسلامی دست کم یک اثر تحقیقی در این زمینه منتشر کرده است. 

مدیر گروه ترجمه معاونت فرهنگی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، با اشاره به اهمیت آشنایی نسل‌ جدید با ارزش‌های انقلاب و تاریخ کتبی و شفاهی پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در کشورمان، اظهار کرد: متاسفانه پرداختن به موضوعاتی مانند تشکیل شورای انقلاب اسلامی ایران در کتا‌ب‌های پژوهشی انقلاب، مغفول مانده است. با تعداد محدودی از آثار در این زمینه نباید انتظار داشته باشیم، محققان جوان حوزه تاریخ انقلاب اسلامی از این اتفاق مهم که پیش از پیروزی انقلاب روی داد، شناخت جامع و دقیقی داشته باشند. 

22 دی 1357 شورای انقلاب اسلامی با فرمان امام خمینی (ره) تشکیل شد و فعالیت محرمانه‌ای داشت. مرتضی مطهری، سیدمحمود طالقانی به ترتیب نخستین و دومین رئیس این شورا بودند که هردو به شهادت رسیدند. فعالیت این شورا با آغاز کار مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان به پایان رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها