ايبنا - خواندن يك صفحه از يك كتاب را ميتوان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعهاي از اكسير دانايي، لحظهاي همدلي با اهل دل، استشمام رايحهاي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...
قنبری: درباره زنان شاعر در دهه چهل و پنجاه کمتر سخن گفته شده است و انگار دراین دوره شاعر موفقی در میان زنها نداشتیم، یعنی شاعری که جامعه هنری و مردم به او گرایش داشته باشند و شعرش ماندگار شود. در دهه چهل و پنجاه شاعران بسیاری میآیند و میروند. برخی میمانند و برخی فراموش میشوند. اما این شاعران همه مرد هستند. زن شاعری که نام و شعرش تثبیت شود، نیست، چرا؟
سادات اشکوری: در پاسخ به این سوال شما هم باید به نقش زن در جامعه توجه کنید و هم به نگاه جامعه به زن؛ که لابد با دیدگاه جامعهشناسی باید به آن پرداخت. اما اکنون میگویم که بعد از انقلاب کتابهایی درباره زنان شاعر و شاعرانِ زن تألیف شده که از جمله جامعترین آنها به گمانم کتاب زنان شاعر تألیف مهری شاهحسینیست و هم پس از مطالعه این کتاب پی میبریم که شاعران زن بسیاری داشتهایم که ماندهاند و شعرشان خواننده دارد. از قبل از انقلاب، در دو دهه سی، کتابی بسیار خوب و به یک معنی تذکرهای جامع در دست است از علیاکبر مشیر سلیمی زیر عنوان زنان سخنور در سه جلد به قطع وزیری و بیش از 1200صفحه که در آن شرح حال و نمونه آثار بیش از سیصد شاعر آمده است که تصور میکنم قریب 70 درصد این شاعران از معاصراناند و حدود 30 درصد از گذشتگان.
صفحات 61 و 62/ برگ کاهی در تندباد(گفتوگوی رضا قنبری با کاظم سادات اشکوری)/ کاظم سادات اشکوری/ انتشارات بهنگار/ چاپ اول/ سال 1391/ 160 صفحه/ 5800 تومان
نظر شما