سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۸
من تا 25 سالگی بی‌سواد بودم

شاعر و نويسنده 60 ساله ساكن ابوموسي كه تا سن 25 سالگي بي‌سواد بود، اكنون در حال نگارش كتاب «33 سال همسفر انقلاب» است، در حالی که زبان‌‌هاي ايتاليايي، هندي، عربي و زبان‌هاي محلي بلوچي و بندري را نیز مي‌داند.-

 حسن برتينا در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، با بيان اين‌كه تاكنون بيش از 400 لوح تقدير دريافت كرده است، اظهار كرد: از سال 80 وارد جزيره ابوموسي شدم و پيش از آن ساكن شهرستان بندر‌عباس و تا سن 25 سالگي بي‌سواد بودم اما از سال 1357 همزمان با ورود امام خميني(ره) به ايران و مشاهده نزول اجلال تاريخي ايشان از تلويزيون تصميم گرفتم باسواد شوم. 

وي با اظهار اين‌كه «در طول 48 ساعت به‌طور شبانه‌روزي با مطالعه كتاب‌هاي آموزشي ابتدايي با حروف الفبا آشنا شدم.» افزود: من طی دو روز و بدون معلم با حروف الفباي فارسي آشنا شدم و باوجود اين‌كه بسياري از دوستان باسوادم مرا دلسرد مي‌كردند، با پشتكار توانستم از طريق تمرين با كلمه‌ها، جمله‌ها را ياد بگيرم و خواندن و نوشتن را بياموزم. 

شاعر شهرستان ابوموسي كه پاي ثابت شب‌ شعر‌هاي كتابخانه عمومي اين شهرستان است، درباره ادامه تحصيل خود گفت: از سال 80 كه وارد جزيره ابوموسي شدم، در نهضت سوادآموزي اين شهرستان ثبت‌نام كردم و سال 85 کلاس اول راهنمايي را به پايان رساندم و اكنون سرگرم نگارش كتاب «33سال همسفر انقلاب» هستم. 

برتينا با بيان اين‌كه تاكنون دو لوح تقدير از سوي رياست جهوري دريافت كرده و چهار مقاله درباره تفسير قرآن با موضوع خلقت و آفرينش نوشته است، گفت: هشت سال است كه عضو كتابخانه ابوموسي هستم و همزمان با عضويت در كانون بسيج اين شهرستان، در مسابقه‌هاي فرهنگي كشوري شركت مي‌كنم. 

نويسنده 60 ساله ابوموسي با اشاره به وجود كتابخانه كامل در منزل خود و همچنین كتابخانه‌اي ديگر در آرايشگاه شخصي خويش در بازارچه این شهرستان، درباره چگونگي عضويتش در كتابخانه ابوموسي اظهار كرد: علت عضويت من در كتابخانه شهرستان ابوموسي دسترسي به عناوين مختلف كتاب و تشويق جوانان به كتابخواني در يك منطقه محروم با مردم داراي سواد پايين است. 

وي درباره نخستين و آخرين كتابي كه در طول سال‌هاي باسوادي خود مطالعه كرده است، اظهار كرد: نخستين كتابي كه خواندم «انجيل» حضرت عيسي(ع) با ترجمه فارسي بود و سپس با خواندن قرآن با ترجمه فارسي پي به عظمت بي‌انتهاي كلام خدا و ويژگي‌هاي تمام پيامبران بردم. آخرين كتابي هم كه خواندم، «اولين و آخرين داستان‌ها» بود كه نام نويسنده آن رابه ياد ندارم. 

برتينا با بيان اين‌كه «پيش از انقلاب اسلامي به عنوان نگهبان و سرپرست حفاظت شركت نفت بندرعباس فعاليت مي‌كردم و از طريق آشنايي با كارگران خارجي اسكله بندر شهيد رجايي بندرعباس با زبان‌هاي خارجي آشنا شدم.» گفت: از طريق همكاري با كارگران خارجي اين اسكله با زبان ايتاليايي و هندي آشنا شدم و واژگان و اصطلاحات آنان را آموختم و به زبان عربي نيز تا حدودي مسلطم و همچنين زبان‌هاي محلي بلوچي و بندري را كامل مي‌دانم. 

شاعر و نويسنده جزيره ابوموسي با اشاره به بازديد مسولان فرهنگي و دولتي در سفرهاي استاني رياست جمهوري از منزل وي افزود: رييس جمهور در تاريخ 23 فروردين امسال در جریان سفر استاني به ابوموسي با من هم دیدار کرد. 

وي با اشاره به تدوين كتابي از مجموعه دست‌نوشته‌هايش كه شامل داستان، گزارش، تفسير و مقاله است، افزود: سعي دارم دست‌نوشته‌هايم همراه با بيان خاطره و برداشتم از انقلاب، سپاه، بسيج و شهدا همراه با روايت‌هاي بازديد‌هاي فرهنگي مسولان شامل بيش از 100 مجموعه شعر و 40 داستان از فعاليت‌هاي فرهنگي و نوشته‌هاي مناسبتي خودم را در كتاب «33 سال همسفر انقلاب» چاپ كنم.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۶
    تا شقایق هست زندگی باید کرد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط