سه‌شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۴
ايمان و عقيده‌اي متقن و ريشه‌دار

چاپ نخست کتاب «عقيده نجات‌بخش: پيرامون عقيده به ظهور و حكومت حضرت مهدي(عج)» تاليف حضرت آيت‌الله ‌العظمي لطف‌الله صافي گلپايگاني از سوي انتشارات مسجد مقدس جمكران منتشر و روانه بازار نشر شد./

به گزارش خبرگزاري کتاب ايران(ايبنا)، اين كتاب، رابطه ايمان و عقيده به ظهور مهدي(عج) را با كيفيات ذهني و فكري، وحدت جامعه و حكومت جهاني، مساوات اسلامي، عدالت اجتماعي و زمامداري و همچنين عدل و قسط بررسي مي‌كند.

بدون ترديد، عقيده به حضور مهدي(ع) يك عقيده كاملا اسلامي است كه ريشه‌هاي ثابت آن در كتاب و سنت به طور صحيح و متواتر قرار دارد، و در اين كه نمي‌توان آن را از دعوت اسلامي جدا ساخت، هيچ‌گونه شك و ترديدي نيست.

آياتي از قرآن مجيد و بسياري از احاديث و اخبار، چنان اين اعتقاد را تحكيم و استوار كرده‌اند كه حتي انكار آن (مانند انكار اصل رسالت و نبوت) در بعضي از روايات، كفر شمرده شده است.

اگر ما از اين قرن خودمان تا عصر مقدس رسالت را بررسي كنيم، مي‌بينيم اصل ظهور مهدي(ع) در تمام اين چهارده قرن، بين صحابه و تابعين و علما و محدثين و ادبا و شعرا و خلفا، همواره يك موضوع ثابت و غيرقابل انكار بوده است و شخصيت‌هاي سرشناس علمي و ادبي و سياسي، به آن مومن و معتقد بوده‌اند.

اگرچه از كتاب‌هايي مثل كتاب «منتخب‌الاثر» كثرت اين اخبار و احاديث از طريق شيعه و اهل سنت معلوم مي‌شود، اما ‌اكنون نيز كتابي جامع‌تر از حيث مصادر و مآخذ و مدارك و مطالب علمي و تحقيقي در دست تاليف است كه حيات امام(عج) و مشخصات آن حضرت را از جهات مختلف روشن مي‌سازد؛ اما با قطع نظر از تتبعات گسترده مي‌توان گفت كه براي مردمي كه كم و بيش، اهل اطلاع و تحقيق و مراجعه به كتاب‌هاي اسلامي در رشته‌هاي حديث، تفسير، تاريخ، كلام و مذهب‌اند، دو نقطه حساس در اين مساله واضح و مسلم است.
نخست اين كه مساله ظهور حضرت مهدي(عج) يك مساله اسلامي خالص است كه مسلمانان آن را از زبان پيغمبر اكرم(ص) شنيدند و از آن حضرت فراگرفتند و مانند هر موضوع بديهي اسلامي ديگري نياز به اثبات ندارد. ديگر اين كه تعيين او در فرزند منحصر به فرد حضرت امام حسن عسكري(ع) نيز عقيده‌اي است كه قبل از ولادت حضرت مهدي(عج) يعني قبل از سال 255 هجري و قبل از ولادت پدر بزرگوارش، از اهل‌بيت رسالت(عليهم‌السلام) گفته شده است و اهل‌بيت(عليهم‌السلام) هم اخبار خود را مستند به رسول خدا(ص) داشته‌اند. علاوه بر آن، احاديثي هم از طريق اهل سنت در اين باب رسيده است. 

بر اساس مطالب كتاب، احتمال اين كه اين اخبار و احاديث پس از ولادت حضرت(عج) يا در زمان غيبت صغري يا كبري در منابع حديثي و متون شيعه وارد شده باشد، به طور قطع غيرعقلايي و مردود است؛ زيرا كتاب‌هايي كه اين احاديث در آنها ضبط شده و كساني آنها را تاليف كرده‌اند كه احتمال اين كه كلمه‌اي جعل كنند، در حق آنها داده نمي‌شود و آنها كساني‌اند كه به وثاقت و صدق امانت، معروف و مشهورند. اين افراد هر يك از اين احاديث را از شيوخ خود و از كتاب‌هاي حديثي ديگري كه قبل از ولادت پدر حضرت مهدي(عج) نوشته شده يا از واسطه‌هاي صد درصد مورد اعتماد، از مشايخ روات معاصر ائمه(عليهم‌السلام) و عصر تابعين و صحابه روايت كرده‌اند.

هر كس به اين احاديث رجوع كند، براي او جاي شك و شبهه‌اي باقي نمي‌ماند كه عقيده به اين زيرا حضرت مهدي(عج) فرزند حضرت امام حسن عسكري(ع) است، عقيده پيامبر گرامي اسلام(ص)، علي(ع) و فاطمه زهرا(س) و امام حسن و امام حسين تا امام‌هادي(عليهم‌السلام) بوده است.

در بخشي از كتاب حاضر مي‌خوانيم: «ما مي‌خواهيم بپرسيم: اين عقيده اسلامي به ظهور مهدي(عج) و حكومت جهاني او و اصلاحاتي كه به دست او انجام خواهد گرفت، براي وضع فعلي ما و بر اعمال ما چه تاثيري دارد؟
مي‌خواهيم بدانيم از اين عقيده كه سني و شيعه به آن اتفاق دارند، براي اصلاح امور اجتماعي و سياسي، و علاج اين همه مشكلات كه با آن روبه‌رو هستيم يا روبه‌رو خواهيم شد، چه بهره‌اي مي‌توانيم بگيريم؟
ايمان به خدا، اعتقاد به روز قيامت و حساب و جزا، عقيده به نبوت و امامت، همه با عمل ما ارتباط دارد و جهت زندگي و كار و كوشش ما را معين مي‌نمايد؛ اما اين عقيده از كدام نقش عملي برخوردار است، و در برابر قدرت زور و زر و دروغ و قريب، و اين دستگاه‌هاي استعمار و استثمار و استضعاف، چه نقشي را (مثبت يا منفي) ايفا مي‌كند؟ و ما را چگونه و به چه سلاحي مجهز مي‌سازد؟.»

كتاب حاضر رابطه ايمان و عقيده به ظهور مهدي(عج) را با كيفيات ذهني و فكري، وحدت جامعه وحكومت جهاني، مساوات اسلامي، عدالت اجتماعي و زمامداري و همچنين عدل و قسط بررسي مي‌كند تا معلوم شود كه اين اعتقاد در زندگي و مواقف حساس آن و مبارزات و مجاهدات و تعيين جهت حركت جامعه چه نقش بزرگ و سازنده‌اي را ايفا مي‌كند. همچنين روشن شود اين عقيده، علاوه بر اين كه ايمان به يك واقعيت است؛ يعني ايمان به وجود امام دوازدهم فرزند حضرت امام حسن عسكري(ع) است و علاوه بر آنكه از فروغ ايمان به نبوت است كه لازمه آن، ايمان به هر چيزي است كه پيغمبر(ص) از آن خبر داده است، در طرز فكر و انديشه ما و چگونگي برداشت ما از مطالب و مسايل حياتي و نيز در روابط اجتماعي و سليقه‌ها و روش‌هاي اخلاقي و سياسي ما موثر است.

چاپ نخست کتاب «عقيده نجات‌بخش: پيرامون عقيده به ظهور و حكومت حضرت مهدي(عج)» در شمارگان 2000 نسخه، 120 صفحه و بهاي 13000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط