پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۶
مروجان باید شخصیت مستقلی داشته باشند/ضرورت ایجاد نظام واحد آمارگیری از کتاب‌فروشی‌ها

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس نمایشگاه کتاب تهران گفت: باید نظام ارزش‌گذاری کیفی کالاها را راه‌اندازی کنیم، چراکه پایه تر‌ویج، آمار و اطلاعات و نظام ارزش‌گذاری کیفیت است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست رئیس این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با ۳۵ نفر از مروجان کتاب و کتابخوانی عصر چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت همزمان با هشتمین روز از نمایشگاه برگزار شد. در این نشست مسائل و مشکلات در زمینه تر‌ویج کتاب و کتابخوانی از سوی مروجان کتاب با یاسر احمدوند مطرح شد.
 
تأکید بر به‌سرانجام رسیدن طرح‌های تر‌ویج کتاب، توانمندسازی کتابخانه‌ها و کتابخانه‌ها و کتابخانه‌های مادر و ‌کودک، اهمیت نقش نوجوانان در تر‌ویج کتاب، تر‌ویج همراه با انتخاب کتاب، استفاده از فضاهای جدید و پلتفرم‌ها با بازی‌سازی برای معرفی و تر‌ویج کتاب، ارتباط مروجان کتاب با یکدیگر در بانک اطلاعاتی نمایشگاه، انجام پژوهش در زمینه تر‌ویج کتاب، تبادل آمار و اطلاعات در زمینه کتاب و کتابخوانی برای تصمیم‌گیری در زمینه تر‌ویج کتاب از نکات مطرح‌شده توسط مروجان کتاب بود.
  
به‌علاوه استفاده از رسانه‌ها برای بالا بردن میزان اهمیت تر‌ویج کتاب یکی دیگر از نکات مطرح‌شده در این جلسه بود. همچنین کارکرد فضاهای عمومی به منظور ایجاد فضایی برای مطالعه از نقطه نظرات دیگر مروجان بود که ضمن اشاره به فضای باغ کتاب تهران، کارکرد آن را در زمینه تر‌ویج کتاب‌خوانی مورد نقد قرار داده و وسعت این فضا و کاربری‌های واقع در آن را اقدامی در راستای تر‌ویج کتابخوانی ندانست و اذعان داشت آنچه باید، در این فضا اتفاق نیفتاده است.
  
یکی دیگر از حاضران نیز با اشاره به نبود فضایی برای رشد کتب تألیفی گفت: پیش از کرونا اثری تألیفی در این زمینه منتشر شده بود که ویروسی کل جهان را به یکباره دگرگون می‌سازد اما زمینه‌ خوبی برای دیده شدن و تر‌ویج آن ایجاد نشد.
  
مروج دیگری به توسعه کتابخانه‌ها و حمایت از پلتفرم‌های مجازی با استفاده از سرگرمی و ایجاد فضاهایی مانند اتاق‌های فرار و... اشاره کرد و ادغان داشت که باید از رشد این فضا حمایت صورت گیرد.
 
 همچنین هم‌افزایی میان مروجان، پژوهش درباره جدیدترین اطلاعات حوزه تر‌ویج کتاب، در دسترس بودن کتابخانه و دسترسی مناسب و محیط جاذب در کتابخانه‌ها نیز موضوع مورد بحث یکی دیگر از مروجان کتاب بود. یکی دیگر از مروجان با اشاره به لزوم ر‌اه‌اندازی نهضت کتابخوانی در کشور، نهاد کتابخانه‌ها را جزو محروم‌ترین سازمان‌های کشور دانست و گفت که موضوع کتاب باید از کتابخانه‌ها تفکیک شود.
 
 وی همچنین ادامه داد: تا وقتی مدیران امر این را جدی نگیرند که ما در جنگ اقتصادی هستیم و فرهنگ را مقدم بر اقتصاد ندانند، دچار مشکل خواهیم بود.
  
یکی دیگر از مروجان درباره طرح درجه سختی کتاب و همچنین رابطه بین مدارس و کتابخانه‌ها صحبت کرد. وی عقیده داشت کتاب «خواندن» در مدارس باید برداشته شده و کتاب‌های مناسب هر پایه جایگزین شود. به‌علاوه حلقه مفقوده دیگری نیز درباره ارتباط داده‌های مرتبط با کتاب‌ها و کسانی را که قصد نوشتن دارند، مطرح کرد و افزود: کسی که می‌خواهد داستان بنویسد باید از اطلاعاتی که در دسترس باشد، آگاهی داشته باشد. بایدبداند که در حوزه‌ای که می‌خواهد بنویسد کتاب نوشته شده است یا خیر. 
 
مروج دیگری گفت: محرمانه بودن آمار کتاب در کشور یکی از معضلات است. حتی فهرست کتاب‌های موجود میان مروجان نیز یکسان نیست. باید مطالعه کنیم و ببینیم بزرگ‌ترین ناشران کشور چرا در حال از بین رفتن هستند. بخشی از اجازه پژوهش در این زمینه در اختیار شماست و با تصویری که به ما از عالم کتاب می‌دهید، این‌طور تصور می‌شود که سرانه مطالعه کم است. در حالی که اطلاعات و آمار باید به‌روز شوند و تصویر درست به ما مروجان ارائه کنند. 
 
یکی دیگر از مروجان اشاره کرد: باید یک بانک اطلاعاتی داشته باشیم تا به ما کمک کند. متاسفانه در تر‌ویج تمامی محوریت خود فرد است بلکه باید تمامی ارگان‌های مربوطه با ما همکاری کنند تا موازی کاری صورت نگیرد و زمان نیز برای قانع کردن آن‌ها از دست نرود. 
 
وی همچنین درباره قدرت انتقال اطلاعات به کودکان گفت: باید به کودکان آموزش داد تا بتوانند کتاب خوب را خودشان انتخاب کنند. متاسفانه تنها فهرستی از بهترین کتاب‌ها داده می‌شود بی ‌آنکه بدانیم برای کدام مقطع کدام گروه و کدام افراد مناسب است. 
 
پس از مطرح شدن مشکلات و مسائل توسط مروجان کتاب، احمدوند، معاون فرهنگی وزیر ارشاد و رئیس نمایشگاه کتاب تهران، ضمن ابراز خرسندی از حضور مروجان در نمایشگاه و مطرح کردن مسائل گفت: مروجان کتاب باید بتوانند شخصیت مستقلی در این زمینه داشته باشند. از این رو، تلاش می‌کنیم به این مؤسسات مجوز ثبت تعلق بگیرد.
  
احمدوند درباره نظام ارزش‌گذاری نیز افزود: باید در بهای تمام‌شده کتاب یکی از سر‌فصل‌های ناشر، هزینه‌ای برای تر‌ویج کتاب باشد. اگر این‌گونه نباشد یعنی نظام قیمت‌گذاری ناشر اشتباه است. ما نیز باید باید نظام ارزش‌گذاری کیفی کالاها را راه‌اندازی کنیم، چراکه پایه تر‌ویج، آمار و اطلاعات و نظام ارزش‌گذاری کیفیت است. با تلاش‌های صورت‌گرفته در نظام ارزش‌گذاری در حوزه تر‌ویج کتاب، هنوز با ایده‌آل فاصله داریم اما اگر مجموعه‌ای در این زمینه پیشقدم شود، حمایت می‌کنیم.
  
احمدوند درباره آمار و اطلاعات در زمینه تر‌ویج کتاب گفت: ما چیزی به‌عنوان آمار و اطلاعات محرمانه نداریم؛ هرآنچه هست در دسترس است. اما ما نظام واحدی برای گرفتن آمار از کتاب‌فروشی‌ها نداریم و این قابل راستی‌آزمایی نیست. آنچه ما اعلام می‌کنیم خوداظهاری ناشران است و می‌دانیم بخشی از آن مخدوش است.
  
وی ادامه داد: باید نظام آمار و اطلاعات کتاب، طور دیگری سامان پیدا کند. آنچه در اختیار داریم محرمانه نیست. بخش مجازی همین نمایشگاه، تحلیل محتوای خوبی دارد و قابلیت رصد جزئی را داراست. تحلیل‌های آماری در بخش مجازی موجود است و با جزئیات به تفکیک ناشران و نویسندگان می‌پردازد.
  
به گزارش ایبنا، به نقل ازستاد خبری سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه کتاب تهران، احمدوند در پایان با اشاره به ظرفیت‌های موجود گفت: از ظرفیت تلویزیون اینترنتی کتاب غافل نشوید؛ می‌توان ایده‌ها و برنامه‌ها را در آن شبکه‌ تر‌ویج داد. مجموعه شیرازه نیز می‌تواند از ایده‌های مروجا ن در این زمینه استفاده کند. 
 
سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از تا ۳۰ اردیبهشت‌ در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌‌صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها