دوشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳
برگزاری همایش پاسداشت ابن‌مقله شیرازی در دانشگاه هنر شیراز

دبیر اجرایی همایش پاسداشت ابن مقله شیرازی از برگزاری همایش پاسداشت ابن‌مقله شیرازی در دانشگاه هنر شیراز خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در فارس، ستار خالدیان، رئیس دانشگاه هنر شیراز، از برگزاری همایش پاسداشت ابن‌مقله شیرازی (ادیب، خوشنویس و مبتکر خطوط دوره عباسی) خبر داد.
 
وی با بیان این مقدمه که مشاهیر و مفاخر علم و ادب و هنر در هر جامعه، آیینه‌ای از میراث تمدن و فرهنگ آن جامعه به شمار می‌روند و شخصیت‌های تاریخی و هنری از افتخارات ارزشمند هستند، گفت: خطه‌ فارس و شهر شیراز، در طول تاریخ مهد دانشمندان، ادبا و هنرمندان بزرگی بوده است که آوازه‌ی نامشان در جای‌جای این کره‌ی خاکی مشهود است.
 
رئیس دانشگاه هنر شیراز بیان کرد: بزرگداشت مفاخر و مشاهیر ادبی و هنری، گامی بلند در زمینه‌ی تقویت فرهنگ، ادب و هنر است و می‌تواند زمینه‌ساز پرورش شخصیت‌های بزرگ در زمینۀ علم و هنر باشد و البته این‌گونه مراسم‌، حداقل کاری است که می‌توان در شأن و مقام بزرگان ادبی و هنری انجام داد.
 
وی تصریح کرد: دانشگاه هنر شیراز باهدف معرفی و پاسداشت یکی از شخصیت‌های بزرگ ادبی و هنری ایران و جهان اسلام «ابن‌مقله شیرازی» اقدام به برگزاری همایش پاسداشت این شخصیت تاریخی کرده است.
 
خالدیان در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی مختصری از ابن‌مقله شیرازی پرداخت و گفت: ابن‌مقله، در تاریخ هنر خوشنویسی نه تنها در ایران و جهان اسلام از جایگاه والایی برخوردار است، بلکه در سطح جهانی نیز این شخصیت ادبی-هنری جایگاه ممتازی دارد.
 
وی افزود: ابوعلی محمدبن علی بن حسین یا حسن‌ بن عبدالله (328-272هـ.ق)، وزیر دستگاه عباسیان بوده و بیشتر زندگانی خود را در بغداد سپری کرده است؛ اما بخش عمده‌ای از زندگانی خود را در شهر شیراز به ‌سر برده است. او برای زیبایی خط ۱۲ قاعده معین کرد و ۶ نوع خط، به‌نام‌های محقق، ریحان، ثلث ریحان، توقیع، رقاع و نسخ را اختراع کرد و دو اثر با عنوان‌های رسالة فی علم‌الخط و القلم (محفوظ در دارالکتب قاهره) و رسالة فی میزان الخط (محفوظ در مکتبه عطّارین تونس) از خود به جا گذاشت که در محورهای موضوعی این همایش، به مسائل مختلف در پیوند با این ادیب و هنرمند نامدار پرداخته شده است.
 
به‌گفته‌ خالدیان، زندگینامه ابن‌مقله شیرازی، آثار و تألیفات او، زیبایی‌شناسی آثار و نقش او در سبک، پیشبرد و ارتقای هنر خوشنویسی ازجمله محورهای این همایش بوده است که از مهرماه فراخوان آن منتشر گردیده و آثار ارسال‌شده به دبیرخانه‌ی این همایش در دست داوری است.
 
دبیر اجرایی همایش پاسداشت ابن مقله شیرازی از برگزاری این همایش در روزهای ۲و۳بهمن‌ماه در دانشگاه هنر شیراز خبر داد و گفت: پاسداشت ابن‌مقله، به‌صورت یک همایش دو روزه، با ارائه‌ی مجموعه‌ای از برنامه‌های پژوهشی، فرهنگی و هنری همراه خواهد بود که از آن جمله می‌توان به سخنرانی و ارائه‌ی مقاله‌ی 14نفر از پژوهشگران، استادان و خوشنویسان و چاپ و رونمایی از کتاب‌ها و آثار در پیوند با ابن‌مقله و هنر خوشنویسی، مانند آثار و تألیفات ابن‌مقله، آثاری دربارۀ خط نسخ و مجموعه‌مقالات درباۀ ابن‌مقله و همایش بزرگداشت او اشاره کرد.
 
رئیس دانشگاه هنر شیراز، افزود: برپایی نمایشگاه نمونه‌های خط ابن‌مقله و پیروان مکتب ابن‌مقله و برگزاری کارگاه‌های تخصصی در حوزه‌ی خوشنویسی از دیگر ویژه‌برنامه‌های پاسداشت ابن‌مقله شیرازی در این دانشگاه است.
 
وی ضمن دعوت از عموم افراد به‌ویژه ادبا و هنرمندان برای شرکت در همایش ابن‌مقله شیرازی، از حضور مسؤولان ملی و استانی و استادان و هنرمندان شاخص در عرصه‌‌های گوناگون هنری در این همایش خبر داد و اعلام کرد: همایش پاسداشت ابن‌مقله شیرازی برنامه‌ی مشترک انجمن همگرایی مواریث تمدن ایرانی و دانشگاه هنر شیراز است که با همکاری نهادهای مختلف ازجمله اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، سازمان کتابخانه ملی و مرکز اسناد فارس، سازمان سیما، منظر و فضای شهری و سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز شیراز ترتیب یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها