سه‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۵
معنا بخشیدن دو هنر خوشنویسی و طراحی لباس در تزیینات پوشاک روزمره

کتاب «تایپوگرافی ایرانی در تزیینات پوشاک؛ مطالعه موردی برند تن درست» نوشتهٔ میترا ابراهیم‌زاده در نوبت اول ۱۴۰۲ با ۱۰۰ نسخه و ۵۹ صفحه به قیمت ۱۰۰ هزار تومان منتشر شده است.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): کتاب «تایپوگرافی ایرانی در تزیینات پوشاک؛ مطالعه موردی برند تن درست» نوشتهٔ میترا ابراهیم‌زاده در نوبت اول ۱۴۰۲ با ۱۰۰ نسخه و ۵۹ صفحه به قیمت ۱۰۰ هزار تومان منتشر شده است. این کتاب با موضوع طراحی لباس و نشانه نوشته‌های موجود در لباس‌های ایرانی گردآوری شده است.

آنچه نویسنده در مقدمه کتاب آورده است چنین است: «باتوجه به کاربرد بسیار خوشنویسی به‌عنوان ایده هنری قابل‌پردازش در هنر معاصر، می‌توان نمونه‌هایی از این کاربرد را در حوزه پوشاک و لباس نیز مشاهده کرد. بسیاری از تولیدکنندگان ایرانی جهت تولید پوشاک هویت‌مند اقدام به استفاده تزیینی از خوشنویسی ایرانی به‌مثابه نقش در آثار خودکرده‌اند. از آن جمله می‌توان به برند "تن درست" اشاره داشت. تولیدات این برند با استقبال فراوانی موجه شده و حتی برخی تولیدات آن‌ها در سطح بین‌المللی نیز مطرح گشته‌اند.».

این کتاب با معرفی هنر خوشنویسی سعی بر آن داشته تا این هنر را به‌عنوان هنر اصلی زیبایی‌شناسانه در کنار این تولیدات با این نوع برند استفاده کند و کاربرد خاص فرم و رنگ را در پوشاک ایجاد کند. به همین این کتاب بنا بر آنچه نویسنده گفته است در صدد آن است که در پی یافتن نقش اصلی تایپوگرافی در قالب خوشنویسی ایرانی، در طراحی پوشاک باشد.

خوشنویسی ایرانی به‌خصوص خط نستعلیق بیشترین کاربرد را در طراحی شرکت موردنظر داشته به همین خاطر با این قابلیت تلاش دارد تا تایپوگرافی را باتوجه‌به سلیقه مخاطب بر پوشاک پیاده کند تا مورد استقبال مخاطب قرار بگیرد.

کتاب «تایپوگرافی ایرانی در تزیینات پوشاک؛ مطالعه موردی برند تن درست» پژوهشی است از نوع بنیادی با روش کیفی و از نوع توصیفی؛ بنابراین اطلاعات این کتاب باتوجه‌به گفته‌های نویسنده از طریق منابع کتابخانه‌ای و سایت‌های اینترنتی جمع‌آوری‌شده است. همچنین نمونه‌های موردمطالعهٔ این کتاب در بررسی ویژگی‌های تایپوگرافیک خط به‌صورت هدفمند انتخاب شده است.

در بخش ابتدایی این کتاب می‌خوانیم: «هدف اولیه خوشنویسی بیان احساسات مستتر در کلمات نیست، بلکه هدف نمایش ویژگی‌های گرافیکی خود حروف و کلمات است. کاربرد خط در هنر اسلامی هیچ محدودیتی نداشته و اگر چه شکل تزیینی به خود گرفته است؛ اما در واقع همان تصویر ایده‌ها، تصورات و تخیلات هنرمندان است که می‌توانسته به این شکل ظهور و نمود پیدا کند».

کتاب «تایپوگرافی ایرانی در تزیینات پوشاک؛ مطالعه موردی برند تن درست» علاوه بر اینکه هدفمند برای طراحی لباس در جامعهٔ امروزی گردآوری شده است دانش اندکی در هنر خوشنویسی و طراحی لباس را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد و تلفیقی از این دو هنر را در کار یکدیگر معنا می‌بخشد.

این کتاب برای هنروران و هنرجویان طراحی لباس و خوشنویسی مناسب و قابل بهره نیز می‌باشد.

کتاب «تایپوگرافی ایرانی در تزیینات پوشاک؛ مطالعه موردی برند تن درست» به نگارش میترا ابراهیم‌زاده در نوبت اول ۱۴۰۲ با ۱۰۰ نسخه و ۵۹ صفحه به قیمت ۱۰۰ هزار تومان منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها