جمعه ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰
تاریخ و سیاست در هفته‌ای که گذشت/ از تاریخ گرجیان خوزستان تا حضور مردم در صحنه‌های مبارزه

هفته گذشته نیز اهالی کتاب با هدف بررسی کتاب‌های گوناگون و شخصیت‌های متفاوت و رویدادهای تاریخی و سیاسی گرد هم آمدند. در این نشست‌ها کتاب محوری‌ترین موضوع بود. در این گزارش مهم‌ترین رویدادهای تاریخ و سیاست را مرور می‌کنیم.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): هفته گذشته نیز کتاب محوری‌ترین موضوع گرد هم آمدن اهالی تاریخ و سیاست بود. در این هفته شاهد برگزاری رخدادهایی همچون اعلام کتاب‌هایی نامزد جایزه کتاب سال گروه «علوم اجتماعی»، برگزاری نشست‌های تخصصی از سلسله نشست‌های سومین نمایشگاه کتب تاریخ معاصر (تاریخ چراغ راه آینده)، ردپای برگزاری جشن سده در ۱۱۰۰ سال پیش در شعر شعرا و بررسی کتاب‌های چاپ جدید با موضوع امام خمینی (ره) بودیم. در این گزارش مهم‌ترین رویدادهای تاریخ و سیاست را مرور می‌کنیم.

چه کتاب‌هایی نامزد جایزه کتاب سال گروه «علوم اجتماعی» هستند؟

نامزدهای گروه «علوم اجتماعی» چهل‌ویکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از سوی دبیرخانه این جایزه معرفی شدند.

درآمدهای نفتی در دوره پهلوی صرف خرید چه چیزهایی می‌شد؟

مجید نجف‌پور، پژوهشگر تاریخ و دکتری تاریخ سیاسی در نشست تحلیلی «مهره موشک در شطرنج قدرت» که در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد، گفت: واقعیت تاریخی بیانگر این مهم است که صدور مجوز خرید اسلحه از سوی آمریکا، بیش از آنکه به کار ایران بیاید، عاملی در جهت حفظ منافع آمریکا بود.

ابن‌خلدون؛ اذعان می‌کند که خدمات ایرانیان به تشیع بسیار زیاد بوده است

محمدحسین رجبی دوانی، رئیس بنیاد ایران‌شناسی گفت: ابن‌خلدون؛ اذعان می‌کند که خدمات ایرانیان به تشیع بسیار زیاد بوده است. ایرانیان پیش از اعراب به تشیع اقبال داشته و حفظ حرمت رسول خدا (ص) را در نشان‌دادن محبت خود به اهل بیت (ع) می‌دانسته‌اند.

اولین صحنه از همراهی مردم در نهضت تنباکو بود

قاسم تبریزی، تاریخ‌نگار پیشکسوت انقلاب در نشست تخصصی «حضور مردم در صحنه‌های مبارزه؛ محور بودن مردم» از سلسله نشست‌های سومین نمایشگاه کتب تاریخ معاصر (تاریخ چراغ راه آینده) که هفتم بهمن ماه ۱۴۰۲ در سرای کتاب خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، گفت: پیروزی انقلاب اسلامی بر سه محور عمده دین مبین اسلام، رهبری حضرت امام خمینی (ره) و همراهی مردم استوار بود. مردم ایران با توجه به تعالیم امام خمینی (ره) همواره حضور خود را در صحنه به عنوان یک تکلیف می‌دانند. مسئله امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک نظارت همگانی است، خصوصاً مبانی اسلام و ارتباطی که جامعه ما با مرجعیت و روحانیت داشته و دارد، اسلام به عنوان ایدئولوژی، مرجعیت به عنوان رهبری و ملت به عنوان مدافع اسلام و رهبری با اعتقادات دینی همواره مورد توجه است.

تأمل تاریخ‌گرایانه و اهمیت ابزارها و ساختارهای چندجانبه‌گرایی

هفتمین کنفرانس تاریخ روابط خارجی ایران؛ با عنوان «چندجانبه گرایی در تاریخ روابط خارجی ایران» با حضور حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان و تعدادی از متخصصان، پژوهشگران و اساتید حوزه روابط خارجی یکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲ در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد.

تاریخ گرجیان خوزستان کمتر شناخته شده است

امین قزلباشان، کارشناس مطالعات نوین نسب‌شناسی و تاریخ گرجیان خوزستان گفت: گرجیان خوزستان به عنوان یکی از اقوام ایرانیِ گرجی‌تبار، با تاریخی به درازای چهار قرن از جمله اقوامی هستند که کمتر شناخته و پژوهیده شده‌اند.

ساختارهایی که زیرنظر حضرت امام (ره) شکل گرفتند، قابل حذف نیستند

ابوالحسن محمدیان، تاریخ‌نگار انقلاب در نشست تخصصی «ساختارسازی امام خمینی (ره) برای انقلاب: شورای انقلاب، تدوین قانون اساسی و…» از سلسله نشست‌های سومین نمایشگاه کتب تاریخ معاصر که یکشنبه هشتم بهمن ماه ۱۴۰۲ در سرای کتاب برگزار شد، گفت: در رابطه با ساختارسازی حضرت امام خمینی (ره) باید به دو برهه قبل و بعد از انقلاب توجه کنیم. قبل از انقلاب امام از سال ۱۳۲۲-۱۳۲۳ یکسری حرکت‌های اساسی را در خصوص تدوین کتاب و مبانی دینی جمهوری اسلامی پایه‌گذاری کردند. کتاب «کشف‌الاسرار» ایشان در سال ۱۳۲۲ تدوین شد و از همان زمان مبانی انقلاب را تدوین کردند.

ردپای برگزاری جشن سده در ۱۱۰۰ سال پیش در شعر شعرا

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در رخداد فرهنگی بزرگداشت ثبت جهانی جشن سده گفت: ثبت جهانی جشن سده به عنوان یک آیین کهن و ریشه‌دار در مرز و بوم ایران است و من به عنوان یک باستان‌شناس از نگاه خودم سده را آیینی می‌بینم که ریشه در زیست انسان با محیط و طبیعت خشن دارد.

اقدامات رضاشاه برای مقابله با فعالیت‌های مؤسس حوزه علمیه قم

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با ترسیم وضعیت سیاسی و اقتصادی اوایل دوره حکومت رضاشاه به توضیح تاسیس حوزه علمیه قم پرداخت و بیان کرد: با اوضاع سیاسی و اقتصادی آن زمان شاهد تاسیس حوزه علمیه قم توسط حاج شیخ عبدالکریم حائری هستیم که با درایت و عقلانیت خود این پایگاه سیاسی فرهنگی و اجتماعی اسلام را پایه‌ریزی می‌کند.

انتشار «باستان‌شناسی جنوب شرقی فلات ایران»

کتاب «باستان‌شناسی جنوب شرقی فلات ایران» نوشته سیدمنصور سیدسجادی از باستان‌شناسان پیشکسوت ایران از سوی انتشارات دادکین منتشر شد.

چه شد که هندی‌ها گاندی را کشتند؟

قاتل گاندی و همدستانش باور داشتند که او در مواجهه با مسلمانان هند تسامح بیش از حد نشان داده و با سیاست‌های نادرست و بی‌لیاقتی‌اش، مسیر تجزیه هند و جدایی پاکستان را هموار کرده است.

کیخسرو، شهریاری دلبسته ایران

نمایش «رویای اسبی به نام شبرنگ» که برداشتی از داستان‌های شاهنامه بود روایتی دیگرگون و دیدنی از داستان اساطیری افراسیاب، سیاوش، کیخسرو و درفش کاویانی را به نمایش گذاشت.

پهلوی تنها سلسله نیابتی استعمار مدرن در ایران است

ابوذر یاسری، عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع) گفت: پهلوی تنها سلسله نیابتی در کشور است که محصول استعمار مدرن است. زمانی که استعمار نو آمد، کشورهای استعماری دیدند زشت است که اینها بخواهند با ارتش و یال و کوپال در مستعمره خود قدم بزنند و خودشان را پیشرفته و مدرن توصیف کنند و هم اینکه هزینه‌هایشان خیلی بالا می‌رود. به این سمت حرکت کردند که حاکمیت وابسته نصب کنند.

کتاب‌ها از امام خمینی (ره) می‌گویند

رهبر معظم انقلاب، امام خمینی (ره) را یک حقیقت همیشه زنده دانسته و فرموده‌اند: «نام او پرچم این انقلاب، راه او راه این انقلاب و اهداف او اهداف این انقلاب است.» به مناسبت ۱۲ بهمن ماه سالروز ورود امام خمینی (ره) به ایران در این گزارش نگاهی داریم به کتاب‌هایی که در سال ۱۴۰۲ به شخصیت و منش امام پرداخته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط