دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۲
سید جواد هاشمی چه کتاب‌هایی می‌خواند؟ / از «دا» تا «افسانه فردگرایی»

سید جواد هاشمی بازیگر سینما و تلویزیون کتاب‌های مختلفی را به مردم پیشنهاد می‌کند که خواندنش لذت بخش و در عین حال جذاب است.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب و کتابخوانی مؤلفه مهمی برای توسعه فرهنگی جوامع به شمار می‌رود. کتاب دریچه‌ای به سوی ذهن خلاق می‌گشاید و خوانندگان را به دنیایی بزرگ‌تر از محیط پیرامونی‌‎شان می‌کشاند. کتاب‌خوانی آثار عمیق بر جهان‌بینی خوانندگان برجا می‌گذارد که نمونه آن را در کمتر رسانه‌ای می‌توان یافت.

خبرگزاری کتاب ایران بنا دارد تا در سلسله مصاحبه‌هایی، با آن‌ها در خصوص کتاب‌هایی که خوانده‌اند به گفت‌وگو بنشیند. کاربران می‌توانند گفت‌وگوهای کتابی هنرمندان محبوبشان را هر هفته در سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) بخوانند.

اولین محتوای این پرونده خبری با سیدجواد هاشمی آغاز شده است.

سید جواد هاشمی هنرپیشه، بازیگر، مجری، کارگردان سینما و تئاتر، اهل شهرستان رضوان شهر از توابع استان گیلان است. او بازیگری را از اوایل انقلاب اسلامی (۱۳۵۷) شروع کرد و به دلیل بازی در فیلم‌هایی با موضوعات انقلاب اسلامی و جنگ ایران و عراق معروف است.

هاشمی با وجود داشتن مشغله‌های بسیار، از جمله بازیگرانی است که خواندن کتاب از جمله اولویت‌های زندگی‌اش به شمار می‌رود. و باوجود اینکه سر صحنه فیلمبرداری بود، با خبرنگار ایبنا به گفت‌وگو نشست و از دنیای کتاب‌هایی که خوانده است، گفت.

این بازیگر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با بیان اینکه متأسفانه دنیای مجازی دنیای کاملی است، گفت: دلیل اینکه از واژه «متأسفانه» برای دنیای مجازی استفاده می‌کنم این است که هیچ چیز جای کتاب را نمی‌گیرد اما میزان مطالعه کاهش چشمگیری داشته مگر این‌که انسان‌ها مجبور به مطالعه باشند یعنی شرایط به گونه‌ای شده که فرد یا دانشجوست یا برای امور شغلی، تحقیقی و… به مطالعه روی می‌آورد.

بازیگران بیشتر رمان مطالعه می‌کنند

سید جواد هاشمی با اشاره به اینکه بازیگران افرادی هستند که بیشتر رمان مطالعه می‌کنند، افزود: دلیل مطالعه رمان این است که می‌خواهیم از درون آن موضوعی را بیرون بکشیم تا یک سناریو بنویسیم.

وی یکی از دلایل کاهش میزان مطالعه را دغدغه کاری دانست و اظهار کرد: متاسفانه با توجه به گرفتاری‌های بسیار شغلی، امکان مطالعه به صورت مستمر وجود ندارد اما با این وجود باید کتابخوانی به عنوان یک اولویت در زندگی باشد.

همه مردم باید «دا» را بخوانند

این بازیگر، مجری، کارگردان سینما در بخش دیگری از سخنان خود با کتاب «دا» نوشته سیده زهرا حسینی را آخرین کتابی معرفی کرد که مطالعه آن را اخیراً به اتمام رسانده و بیان کرد: این کتاب فقط یک سرگذشت خواندنی نیست بلکه ذهنیت افراد را نسبت به یکی از مهمترین رویدادهای تاریخی ایران دچار تحول، تغییر و قضاوت عادلانه از هنگامه دفاع مقدس می‌کند.

وی گفت: از آنجا که برادر نویسنده این کتاب را به جبهه بردم خواندن این کتاب برای من جذاب بود البته بر این باورم که هر ایرانی موظف است این کتاب را بخواند.

وی یکی دیگر از کتاب‌های تاثیرگذار را «سرگذشت حاجی بابای اصفهانی» معرفی کرد و ادامه داد: نویسنده این کتاب جیمز موریه است که شیوا و خواندنی نگاشته شده و زمان قاجار را روایت می‌کند.

پیشنهاد هاشمی برای کتاب‌خوانی

هاشمی به مردم پیشنهاد داد کتاب «افسانه فرد گرایی» نوشته کالرو را مطالعه کنند و در این رابطه توضیح داد: ای کاش کسانی که گوشه عزلت گزیده‌اند این کتاب را مطالعه کنند؛ زیرا به آن‌ها کمک می‌کند تا به قدرت خیره‌کننده زندگی جمعی پی‌ببرند.

این بازیگر ادامه داد: کتاب «امید در تاریکی» اثر ربکا سولنیت از جمله کتاب‌هایی است دو سال قبل مطالعه آن را به پایان رساندم، این کتاب تصور زیبای روشنایی در دل تاریکی و در زندگی روزمره را به تصویر می‌کشد که مرا به وجد آورد.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدحسین IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    به مذهبی‌های عرفی و متوسط و صورتی، تریبون ندید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها