دوشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹
سیاست در تخصیص کاغذ، حمایت از محتوای فرهنگی است / تشکیل کارگروه «کتاب‌های دینی»

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در دیدار با ناشران اعضای هیئت‌مدیره شرکت تعاونی ناشران قم با تاکید برحمایت از ناشران منابع فکری دینی و شیعی در قم، تشکیل کارگروه «کتاب‌های دینی» را پیشنهاد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، جلسه دیدار و گفت‌وگوی اعضای هیئت‌مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان قم با یاسراحمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکشنبه(۵ آذرماه) برگزار شد. در این نشست حمید خرمی، رئیس هیئت‌مدیره شرکت تعاونی ناشران قم و نماینده اتحادیه ناشران، احسان بیگدلی آذری، مدیرعامل شرکت تعاونی ناشران قم و احمد شایان‌فر، عضو هئیت‌مدیره این شرکت حضور داشتند.

یدالله سعدی، مدیر انتشارات «دلیل ما» با تأکید بر حفظ جایگاه ناشران منابع دینی و شیعی در ایران به‌ویژه ناشران قمی بیان کرد: هویت فرهنگی هرکشوری متعلق به همان کشور است. ناشران برخی کشورهای منطقه با وجود تقویت فعالیت‌های خود، در زمینه تولید محتوای پژوهشی چندان قوی نیستند. اما متأسفانه برخی پدیدآورندگان پژوهشگر ایرانی با ناشران کشورهای منطقه قرارداد همکاری منعقد می‌کنند و کتاب در این کشورها ازجمله عراق یا لبنان منتشر می‌شود.

وی با بیان اینکه پیش‌تر تأکید براین بود چاپ نخست کتاب‌های دینی و شیعی در ایران منتشر شود و تجدید چاپ در کشورهای دیگر انجام شود، ادامه داد: تلاش براین بود، چاپ نخست به نام ایران ثبت شود اما به‌نظر می‌رسد برخی ناشران کشورهای عربی، به‌عمد تلاش می‌کنند نام ایران به‌عنوان تولیدکننده این دست کتاب‌ها حذف شود.

در ادامه این نشست احسان بیگدلی آذری، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه ناشران قم درباره نحوه توزیع کاغذ دولتی بیان کرد: ایجاد سازوکاری برای پرداخت اقساطی هزینه کاغذ ایرانی، یکی از مطالبات ناشران قمی است. اگر معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صندوق قرض‌الحسنه ناشران قم را تقویت کند، کمک اندکی خواهد بود برای کاهش هزینه ناشران ازجمله در تأمین کاغذ.

وی به سایت «کتاب قم» اشاره و بیان کرد: هدف اصلی از طراحی این سایت، معرفی و تبلیغ کتاب‌های دینی بود. به تدریج و با توجه به وضعیت بازار، کتاب‌های غیرمذهبی نیز به فهرست کتاب‌های سایت اضافه شد اما به‌نظر می‌رسد با این رویکرد از مسیر جریان اصلی خارج شدیم؛ بنابراین برای بازگشت به مسیر اصلی نیازمند کمک هستیم. سایت «کتاب قم» درچند سال اخیر، علاوه‌بر ایران، مخاطبان خارجی نیز داشت اما همان‌طور که گفتم با تغییر مسیر اتفاق در خورتوجهی را به‌دنبال نداشت.

آذری همچنین، تقویت جریان خرید کتاب‌های دینی وبرگزاری نمایشگاه استانی و نمایشگاه تخصصی کودک در قم را نیز خواستار شد.

در ادامه این نشست شایان‌فر، عضو هئیت‌مدیره شرکت تعاونی ناشران قم با اشاره به آمار فعالان حوزه نشر در قم گفت: شرکت تعاونی ناشران در مجموع ۱۱۴ عضو دارد؛ همچنین بیش از ۱۱۰۰ ناشر در قم دارای مجوزاند که از این تعداد حدود ۴۰۰ ناشر فعالیت دارند.

وی با تأکید بر ظرفیت شرکت تعاونی ناشران قم برای تحقق اهداف معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از درخواست‌های ناشران قمی، تقویت جریان خرید کتاب در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است؛ علاوه‌براین موضوع افزایش تعداد خریدها وتسریع در واریز وجه را مطرح می‌کنند.

این ناشر افزود: با وجود پیگیری‌های انجام شده، همچنان از کارتخوان کتابفروشان، کارمزد کسر می‌شود. یکی دیگر درخواست‌ها، برگزاری دوره‌های آموزشی برای ناشران برای آگاهی بیشتر از بحث‌های مالیاتی است. یکی از نگرانی ناشران، موضوع لغو معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان در لایحه بودجه ۱۴۰۳ است.

در ادامه این نشست، احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با معرفی قم به‌عنوان پایگاه و مرکز انتشار منابع حوزه تشیع، گفت: حفظ جایگاه قم به‌عنوان مرکزیت و مرجعیت انتشار آثار دینی و تشیع مهم است و باید از ناشران این حوزه حمایت کرد. بنابراین علاقه‌مندیم تعامل بیشتری برای این هدف وجود داشته باشد. حقیقت این است که فکر می‌کنیم حمایت لازم از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جریان نشر کتاب‌های دینی در قم انجام نمی‌شود؛ به این موضوع واقفم اما راه‌های مؤثر چیست؟ آیا حمایت‌هایی که پیش‌تر وجود داشت، کامل و دقیق بود؟ آیا این راه‌ها نیازمند بازنگری است؟ آیا راه‌های دیگری وجود دارد؟

وی افزود: آیا منظور از حمایت، صرفاً حمایت مالی است؟ آیا باید کاغذ تخصیص داد؟ در مجموع معتقدم، درباره شیوه‌های حمایت باید در قالب نشست‌های تخصصی حرف‌های جدی و کارشناسی مطرح شود. اینکه چه کارهایی باید انجام شود تا نویسنده خوب در قم برای تولید اثر انگیزه داشته باشد؟ و ناشر خوب برای چاپ کتاب انگیزه داشته باشد؟ و کتاب به مخاطبان اصلی خود که ۸۰ درصد طلب هستند، برسد. برای تحقق این اهداف باید کارهای اساسی انجام داد.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: برای تحقق هدف‌هایی که اشاره شد، دستگاه‌های مختلف باید کمک کنند؛ به‌عبارت دیگر نمی‌توان گفت که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همه بار را بردارد بلکه نهادهایی مانند حوزه، مراجع، سازمان تبلیغات، نهادهای فرهنگی و خصوصی کمک کنند؛ بنابراین مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تشکیل «کارگروه کتاب‌های دینی» برنامه‌ریزی کنند.

احمدوند با تأکید براینکه حمایت از جریان نشر و ترویج کتاب دینی باید گسترده باشد، گفت: باید درباره سیاستگذاری در این حوزه، فکر کرد و طرحی آماده و ابعاد مختلف آن ازجمله اعتبارات آن محاسبه شود.

وی با بیان اینکه ترویج و تبلیغ معارف دینی، دغدغه شخصی اوست افزود: نباید این طور تصور شود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حمایت از نشر کتاب‌های دینی دریغ کرده است؛ به‌هیچ وجه این طور نیست. اما باید امکانات مختلف را تجمیع کند. امیدوارم با اجرایی شدن ایده‌های مختلف اقدامات جدی و موثر انجام شود. پیشکسوتان این حوزه ظرفیت درخورتوجهی برای پیشبرد اهداف دارند؛ بنابراین بین معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با پیشکسوتان این حوزه هماهنگی‌های بیشتری ایجاد شود.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حضور نماینده تعاونی ناشران قم در نشست‌های کارگروه تخصیص کاغذ بیان کرد: پیشنهاد می‌کنم نماینده تعاونی ناشران قم در این نشست‌ها حضور پیدا کند. معتقدم حضور در نشست‌های کارگروه، بسیاری از ابهامات را برطرف خواهد کرد.

احمدوند با تأکید بر اینکه حمایت از ناشر با تخصیص کاغذ دولتی، اقدام فرهنگی است نه اقتصادی، ادامه داد: در جریان تخصیص کاغذ، شرایط اقتصادی ناشر و اینکه قوی است یا ضعیف، مهم نیست بلکه تولید محتوای فرهنگی اولویت دارد؛ بنابراین شاید در طول سال‌های حضورم درمعاونت امور فرهنگی، یک ناشر چند هزار بند کاغذ دریافت کند و ناشری دیگر حتی یک بند کاغذ دریافت نکند. این رویکرد بی‌عدالتی نیست بلکه تصریح قانون و وظیفه من است.

وی افزود: منظور از حمایت از تولید محتوای فرهنگی، صرفاً محتوای دینی، انقلاب و دفاع مقدس نیست، بلکه حمایت از ناشر با محتوای پژوهشی در حوزه‌های مختلف است؛ بنابراین چرا باید از ناشر که کتاب‌های فال قهوه، تعبیر خواب و دیوان حافظ کپی چاپ می‌کند، حمایت کرد؟ ناشرانی که شریف‌اند و فعالیت اقتصادی انجام می‌دهند، اما معاونت امور فرهنگی نمی‌تواند از این دست ناشران، حمایت فرهنگی در حوزه کاغذ کند.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره فعالیت و رویکرد سایت «کتاب قم» گفت: من هم معتقدم این سایت باید همان مسیر اولیه خود یعنی معرفی، تبلیغ و ترویج کتاب‌های دینی را حفظ کند؛ چراکه اگر به حوزه‌های دیگر ورود کند، به‌دلیل رقبای جدی، موفق نخواهد شد. درباره راه‌های حمایت نیز چندان با پرداخت پول موافق نیستیم؛ به‌نظرم برای تقویت سایت «کتاب قم» می‌توان به راه‌های دیگر مثل معرفی سایت از شبکه‌های رسانه ملی توجه کرد.

احمدوند درباره خرید کتاب از ناشران گفت: سال جاری، یک ریال برای خرید کتاب نداشتیم؛ بنابراین به محض تامین اعتبار، مجدد خریدها جریان پیدا می‌کند.

وی در این جلسه با اشاره به مطالبه ناشران برای کاهش تعداد نسخه کتاب، برای اعلام وصول، تاکید کرد، پیگیری شود بیش از ۲ نسخه برای اعلام وصول دریافت نشود.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره موضوع کسر کارمزد از کارتخوان کتابفروشی‌ها گفت: با توجه به پیگیری‌ها این مشکل مرتفع شده بود، بنابراین پیگیری و اسامی بانک‌هایی که همچنان به این کار اقدام می‌کنند، برای پیگیری اعلام شود.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره موضوع کسر کارمزد از کارتخوان کتابفروشی‌ها گفت: با توجه به پیگیری‌ها این مشکل مرتفع شده بود، بنابراین پیگیری و اسامی بانک‌هایی که همچنان به این کار اقدام می‌کنند، برای پیگیری اعلام شود.

احمدوند درباره معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان و موضوع لغو آن در لایحه بودجه ۱۴۰۳ بیان کرد: متاسفانه در اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، آمده که درآمد باید ابراز شود؛ البته ناشران کتابفروشان این کار را انجام می‌دهند اما در اصلاحیه این موضوع به صراحت آمده است و اعلام شده که اشخاص حقیقی با سقف درآمد سالانه ۲۵ میلیون تومان و اشخاص حقیقی تا سقف درآمد سالانه ۵۰ میلیون تومان، از مالیات معاف هستند؛ بنابراین عملاً معافیت از بین رفته است.

وی با اشاره به پیگیری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حفظ قانون معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان، ادامه داد: در مکاتبات انجام شده، براین موضوع تاکید شد، لغو این معافیت به فعالان حوزه فرهنگ، بسیار آسیب‌زننده است. تمام توان‌مان را به کار می‌گیریم تا این موضوع اصلاح شود.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر برگزاری دوره‌های آموزشی برای ناشران درباره مباحث مالیاتی، با هماهنگی سازمان امور مالیاتی تاکید کرد.

احمدوند با اشاره به ممیزی کتاب‌های دینی گفت: در جریان بررسی کتاب‌های دینی، تلاش می‌شود مطابق مصوبه عمل شود. این نگاه وجود ندارد که درباره دیدگاه‌های علمی اظهارنظر شود؛ بنابراین اگر نکته‌ای وجود دارد منتقل تا بررسی شود.

وی با اشاره به پیگیری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حفظ قانون معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان، ادامه داد: در مکاتبات انجام شده، براین موضوع تاکید شد، لغو این معافیت به فعالان حوزه فرهنگ، بسیار آسیب‌زننده است. تمام توان‌مان را به کار می‌گیریم تا این موضوع اصلاح شود.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر برگزاری دوره‌های آموزشی برای ناشران درباره مباحث مالیاتی، با هماهنگی سازمان امور مالیاتی تاکید کرد.

احمدوند با اشاره به ممیزی کتاب‌های دینی گفت: در جریان بررسی کتاب‌های دینی، تلاش می‌شود مطابق مصوبه عمل شود. این نگاه وجود ندارد که درباره دیدگاه‌های علمی اظهارنظر شود؛ بنابراین اگر نکته‌ای وجود دارد منتقل تا بررسی شود.

وی درباره برگزاری نمایشگاه کتاب استانی در قم گفت: درمجموع با توجه به مسائل مختلف، با برگزاری نمایشگاه‌های استانی موافق نبودم. حضور در این رویداد برای بسیاری از ناشران اقتصادی نبود و افرادی به‌عنوان نماینده ناشر در این نمایشگاه‌ها حاضر می‌شدند. به‌نظر می‌رسید این رویداد اندک اندک به محلی برای عرضه کتاب‌های درجه دو و سه تبدیل شده است. بنابراین با برگزاری این نمایشگاه‌ها موافق نبودم اما ناشران استانی تقاضا داشتند این رویداد را داشته باشند؛ بنابراین برای برگزاری این رویداد با شیوه جدید برنامه‌ریزی شد. تصمیم براین شد تا هزینه‌های ناشر به حداقل برسد. در نمایشگاه کتاب تبریز، کتاب از ناشر تحویل و براساس کتاب‌های فروش‌رفته با ناشران تسویه شد.

وی با تاکید بر کاهش هزینه‌های ناشر به‌عنوان مزیت شیوه نوین برگزاری نمایشگاه‌های استانی درباره نبود ناشر نمایشگاه کتاب تبریز افزود: نباید فراموش کنیم که ناشران در نمایشگاه‌های استانی ادور گذشته نیز حضور نداشتند. با توجه به ارزیابی و مشورت با فعالان حوزه نشر به این نتیجه، مشخص شد که شیوه جدید برگزاری نمایشگاه استانی، مطلوب است. مشارکت ناشران که کتاب ارسال کردند برای حضور در نمایشگاه کتاب تبریز در مقایسه با آمار مشارکت‌کنندگان در نمایشگاه‌های ادوار گذشته که با نماینده حاضر می‌شدند، بیشتر است.

احمدوند با بیان اینکه کمتر از یک هفته بعد از نمایشگاه نیز با ناشران تسویه شد، ادامه داد: نمایشگاه کتاب تبریز، تجربه خوبی بود. این شیوه در استان‌های دیگر قابلیت اجرا دارد؛ ازجمله اینکه ناشران استانِ محل برگزاری با توجه به اینکه میزبان هستند و هزینه ناشران غیراستانی را ندارند، می‌توانند غرفه داشتند اما عرضه کتاب براساس تقسیم‌بندی موضوعی و تجمیعی است. در مجموع معتقدم، این شیوه برگزاری نمایشگاه استانی، در مقایسه با ادوار گذشته بهتر است.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی با بیان اینکه هزینه‌های اجرای نمایشگاه‌های استانی با شیوه جدید، بر دوش وزارتخانه است، گفت: استانداری، شهرداری و صنایع در برگزاری نمایشگاه کتاب تبریز مشارکت داشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها