دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۹
از روز نخست با زیرساخت خودکفا و مستقل آغاز کردیم/ پخش ۴هزار برنامه و آیتم طی یک‌سال در شبکه کتاب

مجید صحاف، مدیر تلویزیون اینترنتی کتاب با اعلام آمار مخاطبان و برنامه‌های پخش شده شبکه کتاب طی یک‌سال فعالیت، گفت: شبکه کتاب از روز نخست با زیرساخت مستقل فعالیت خود را آغاز کرد.

مجید صحاف، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران، ایبنا به مناسبت یک‌سالگی تلویزیون اینترنتی کتاب درباره تولیدات این شبکه بیان کرد: در مجموع ۲ هزار ۶۹۰ برنامه تولیدی، ۱۰۸۶ برنامه تأمینی و ۳۲۰ برنامه زنده در شبکه کتاب طی یک‌سال گذشته برای علاقه‌مندان به کتاب پخش شده است که بیش از ۴ هزار برنامه و آیتم را شامل می‌شود.

معرفی بیش از ۱۶۰۰ کتاب

وی با اشاره به اهمیت معرفی کتاب در این شبکه ادامه داد: در یکسال گذشته در مجموع هزار و ۶۶۲ عنوان کتاب در برنامه‌های پخش شده از این شبکه معرفی شده و مورد بررسی قرار گرفته است.

صحاف همچنین اعلام کرد: در این مدت هزار و ۷۱۲ نفر از مسئولان، نویسندگان، ناشران و کتاب‌فروشان مهمان شبکه کتاب بوده‌اند.

۸ ساعت برنامه روزانه

مدیر شبکه کتاب با بیان این مطلب که روزانه ۸ ساعت پخش برنامه داریم و طی ۲۴ ساعت، دوبار دیگر نیز تکرار می‌شود، افزود: برنامه‌های شبکه کتاب ابتدا در تلوبیون پخش می‌شد. در ادامه پخش برنامه تکثیر شد و مخاطبان می‌نوانند برنامه‌های شبکه را از سایت شبکه، اپلیکیشن، همچنین سایت سپهر صدا و سیما و سروش پلاس ملاحظه کنند. علاوه‌بر این برنامه‌های تلویزیون اینترنتی کتاب از طریق شبکه شاد نیز برای مخاطبان دیگر به ویژه دانش آموزان در دسترس است.

صحاف ادامه داد: به تازگی برنامه‌های شبکه از طریق خبرگزاری برنا قابل مشاهده است. خبرگزاری تخصصی کتاب ایران (ایبنا) و سایت خانه کتاب و ادبیات ایران نیز امکان مشاهده برنامه‌های شبکه را برای مخاطبان فراهم کرده اند.

آمار مخاطبان

وی علاوه بر تولیدات، توسعه و توزیع به مقوله مخاطبان شبکه نیز کتاب اشاره کرد و گفت: فقط از طریق اپلیکیشن شاد، ۷۵ هزار و ۶۰۰ کاربر یونیک برای این شبکه ثبت شده است. به عنوان نمونه در سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی نیز مسابقه کتابخوانی ویژه مخاطبان کودک و نوجوان با همکاری شبکه پویا طراحی شده است. در این مسابقه مخاطبان می توانند ۱۵ دقیقه از این برنامه را از این شبکه تلویزیونی ملاحظه کنند؛ بعد از این ۱۵ دقیقه از مخاطبان دعوت می‌شود تا ادامه برنامه را از شبکه کتاب دنبال کنند.

تنها ۱۳۶ هزار مخاطب در یک برنامه طی یک روز

وی با اشاره به آخرین آمار مشارکت مخاطبان در این مسابقه آنلاین افزود: فقط در یک روز ۳۱ هزار نفر در ۱۵ دقیقه فرصت، از طریق پلتفرم شبکه کتاب در این مسابقه مشارکت کرده‌اند. علاوه بر آن قرعه کشی و معرفی کتاب نیز در این برنامه انجام می‌شود و تنها در همین امروز ۱۳۶ هزار نفر این برنامه را ملاحظه کردند.

مدیر شبکه کتاب با تاکید بر اهمیت اپلیکیشن شاد در حوزه ترویج کتابخوانی از سنین پایین برای کودکان گفت: بخش مهمی از آمارهایی که اعلام کردم، تنها در شبکه شاد ثبت شده است. بنابراین شاد، یکی از چند درگاه مهم شبکه کتاب است.

۳ هزار مخاطب روزانه در سایت

صحاف افزود: علاوه بر این به طور میانگین روزانه ۳ هزار نفر از طریق سایت شبکه کتاب یعنی ketab.tv مخاطب یکتای تلویزیون اینترنتی کتاب هستند.

وی درباره تفاوت عدد بازدید آرشیو برنامه‌ها در اپلیکشین تلوبیون با واقعیت گفت: آرشیو تلوبیون تا مدتی قبل برای شبکه کتاب قطع بود، تا اینکه بالاخره در هفته کتاب ۱۴۰۲ امکان دسترسی به این آرشیو و ثبت آمار ممکن شد. تاکید می‌کنم، ارجاع برای آگاهی از آمار بازدید، پخش شبکه است نه آرشیو شبکه در این اپلیکیشن.

مدیر شبکه کتاب ادامه داد: یادآوری می‌کنم که آرشیو اصلی شبکه کتاب، در پلتفرم خود شبکه بارگذاری می‌شود. و ما مردم را به بستر خود شبکه ارجاع می‌دهیم؛ به این خاطر که بستر تخصصی خود شبکه است؛ درحالی که تلوبیون بستر همه محتواها محسوب می‌شود.

توسعه به سمت یوتیوب کتاب

صحاف با اعلام خبر توسعه بستر این شبکه افزود: طی چند ماه آینده، ناشران، نویسندگان اهالی کتاب و دستگاهای فعال در این عرصه که تولید محتوا دارند، می توانند محتوای خود را در شبکه کتاب بارگذاری کنند. به اعتقاد من نتیجه این توسعه را می توان نوعی یوتویوب کتاب نامگذاری کرد.

وی با تاکید بر فعالیت در پیام رسان های فضای مجازی نیز بیان کرد: کانال شبکه کتاب، در شبکه اجتماعی «بله» به عنوان بستر اصلی پیام رسانی ۲۰ هزار و ۶۰۰ نفر مخاطب دارد. البته علاوه بر این شبکه در سایر پیام رسان های ایرانی فعالیت داریم. بنابراین جامعه درخور توجهی را در اختیار داریم. به‌عنوان مثال تنها در برنامه «شاد» ۷۰ هزار نفر مخاطب داریم.

اینجا شبکه محتواست

مدیر شبکه کتاب درباره استفاده سایر معاونت ها و بخش های وزارت ارشاد از ظرفیت شبکه کتاب گفت: شبکه کتاب شبکه محتوا است. بنابراین هر محتوایی که بتوان به کتاب ارجاع داد قابلیت انعکاس در شبکه را دارد.

وی گفت: از نظر زیرساختی شبکه کتاب از روز نخست خودکفا و مستقل بوده. بنابراین شبکه امکان پخش برنامه های زنده مختلف از نقاط مختلف دنیا را دارد. همچنین می‌توانیم از دو مسیر به صدا و سیما متصل باشیم و در هفته کتاب سیگنال شبکه کتاب در نودال صدا و سیما آفیش شد و در هفته کتاب شبکه پنج سیما، از این شبکه برنامه پخش کرد.

صحاف ادامه داد: براساس اعلام تلوبیون شبکه کتاب، در مقام مقایسه با سایر شبکه‌ها بسیار فعال و پرمحتوا است. شبکه کتاب بعد از شبکه خبر ۲، پر ترافیک ترین شبکه ثبت شده در سپهر فضای مجازی صداوسیماست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط