دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۱
آقای وزیر، یک سوال غیرسیاسی!

آقای وزیر، یک سوال غیرسیاسی! توقف می‌کند اما تا نوار قرمزرنگ حائل بین خبرنگاران و آقایون وزرا پیش نمی‌آید. دست تکان می‌دهد؛ قدم تند می‌کند به نشانه اینکه عجله دارد و منتظرش هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آقای وزیر، یک سوال غیرسیاسی! توقف می‌کند اما تا نوار قرمزرنگ حائل بین خبرنگاران و آقایون وزرا پیش نمی‌آید. دست تکان می‌دهد؛ قدم تند می‌کند به نشانه اینکه عجله دارد و منتظرش هستند.

سوال می‌ماند برای هفته آینده…

تازه اول صبح چهارشنبه است و اعضای کابینه یکی‌یکی از جلسه دولت وارد حیاط پاستور می‌شوند تا آخرین خبرها و تصمیمات هیئت‌دولت را اعلام کنند.

کتابخوانی وزیر با فرزندان

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که تا در خروجی حیاط پاستور به خبرنگاران پاسخ می‌دهد در پاسخ به پرسش غیرسیاسی هفته می‌گوید:

- اگر به خانه ما تشریف بیاورید، سه قفسه بزرگ کتاب داریم و هر وقت شرایطی مهیا باشد، یکی یا دو شب در هفته، کنار بچه‌ها دورهمی کتابخوانی داریم؛ بچه‌های بزرگتر برای بچه‌های کوچکتر کتاب می‌خوانند.

وزیر ارتباطات، پدر پنج فرزند است؛ تالیف یا ترجمه ندارد و به‌گفته خودش، اهل نوشتن مقاله‌های علمی و مطالعه کتاب‌های سیاسی، اجتماعی و تخصصی رشته خودش است.

- جناب وزیر، راسته کتابفروشی‌های تهران را می‌شناسید؟

- راسته کتاب؟ خیابان انقلابه دیگه! (باخنده)

کتاب ۶۰۰ هزار تومانی!

در کارنامه علمی و دانشگاهی، علی سلاجقه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست چند عنوان کتاب در زمینه محیط زیست وجود دارد که در رویدادهای مختلف کتاب‌محور نیز برگزیده شده است. با تبریک هفته کتاب، روزق و روزی خود را کتاب خواندن و نوشتن می‌داند و ادامه می‌دهد:

- اما این روزها از کتاب فاصله گرفتیم.

سلاجقه، نشر کتاب را شاخصه مهم سنجش توسعه فرهنگی کشور می‌داند:

- باید سعی کنیم رغبت تولید کتاب را در نویسندگان ایجاد کنیم؛ کتاب نوشتن کار دشوار و سنگینی است؛ به‌عنوان معلم دانشگاه، نوشتن کتاب، جزو ضروریات زندگی‌ام محسوب می‌شود؛ اما چند سالی است از این جریان فاصله گرفتم. البته برنامه مطالعه را حفظ کرده‌ام؛ «تصویری از جهان در سال ۲۰۳۰» آخرین کتابی است رئیس سازمان حافظت از محیط زیست در دست مطالعه دارد.

این عضو کابینه دولت سیزدهم به ادبیات و شعر هم علاقه‌مند است. در این باره می‌گوید:

- پیش از حضور در کابینه، اگر شرایط مهیا می‌شد، شب شعر هم می‌رفتم و این ذوق را در خودم می‌بینم که دست به قلم ببرم اما مشغولیت ذهنی و تخصصی این اجازه را نمی‌دهد.

- آقای وزیر آخرین بار کی به کتابفروشی رفتید؟

- هفته قبل کتابی دیدم، ۶۰۰ هزار تومان! قیمتی که برایم سنگین بود. مردم علاقه‌مند هستند اطلاعات خودشان را افزایش بدهند. برای کمک به این علاقه‌مندی باید هزینه کرد و یارانه در نظر گرفت. خوشبختانه میزان تولید کتاب افزایش پیدا کرده و باید تلاش کرد تا جوانان به کتاب و کتابخوانی بیشتر توجه کنند.

خلاصه تاریخ ایران در دست وزیر

پاسخ سیدعزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، به پرسش غیرسیاسی هفته با پیبشنهاد مطالعه به یک وزیر دیگر کابینه همراه شد؛

- آخرین باری که کتاب خواندم البته هنوز هم تمام نشده «خلاصه تاریخ ایران» است. احساس کردم وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در کنار مطالعات قبلی، یک‌بار دیگر باید تاریخ ایران را کامل از زمان آریایی‌ها تا دوران معاصر بخواند.

آقای وزیر درحال مطالعه دو کتاب تاریخی است که به‌گفته خودش به‌طور موازی آن‌ها را می‌خواند؛ کتاب‌هایی که به وزیر کشور هم پیشنهاد کرده.

کتابخانه به جای کتابفروشی

احمد وحیدی، وزیر کشور نزدیک در خروجی حیاط پاستور پای گفت‌وگو می‌ایستد.

کتاب تالیف یا ترجمه ندارد و به‌گفته خودش، حوزه مطالعاتی گسترده‌ای دارد از امنیتی و دفاعی تا مسائل شهری

- آقای وزیر آخرین باری که به کتابفروشی رفتید خاطرتون هست؟

- تازگی‌ها به کتابفروشی نرفتم، نه؛ اما از کتابخانه کتاب تهیه می‌کنم…

یک سوال غیرنظامی

امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع تا پای مرز قرمزرنگ پیش‌آمده تا در جمع خبرنگاران از موضع‌گیری‌های وزارت دفاع درباره آخرین تحولات منطقه بگوید؛ پنج۶ خبرنگاری جلوتر در نوبت ایستاده‌اند؛ بنابراین برای گفت‌وگوی اختصاصی باید صبور بود!

- آقای وزیر سلام؛ روز بخیر، یک سوال غیرسیاسی دارم

- بفرمایید!

تجربه‌ای در تالیف یا ترجمه کتاب دارید؟

- الان بیشتر درگیر کارهای اجرایی هستم اما با توجه به اینکه با دانشگاه همکاری می‌کنم، کتاب‌های مختلفی داشتم که تعدادی چاپ شدند و تعدادی هم چاپ نشده هستند یا در مسیر انتشار قرار دارد.

مشتری ثابت کتابفروشی

علی بهادری جهرمی، سخنگوی جوان دولت سیزدهم، نوشتن و ترجمه را جزو مشغولیت‌های پیش از سخنگو شدن معرفی می‌کند که دوسال و اندی است کمرنگ شده است. کتاب «تخته‌های سفید» را بیش از کتاب‌های تخصصی خود دوست دارد که روایت خاطراتش است. مشتری تقریباً ثابت کتاب‌فروشی است و قیمت کتاب را برای مشتری‌های دائمی کتاب، گران می‌داند و معتقد است:

- خداراشکر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دکتر مخبر، معاون اول رئیس جمهور، یک برنامه جدی برای تولید کاغذ داخلی را پیگیری می‌کنند. حمایت موثری انجام شده و چند کارخانه جدید در حال احداث است و چند کارخانه نیمه تعطیل نیز مجدد در مدار تولید قرار گرفته است. امید داریم به‌طور کلی در حوزه کاغذ به‌خودکفایی کامل برسیم که بر قیمت کتاب نیز اثرگذار خواهد بود.

کتاب جدید معاون رئیس جمهور

میانه‌های حیاط پاستور، محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به پرسش کتابی هفته یک خبر کتابی دارد؛ نخستین کتابش به‌زودی منتشر می‌شود. و چنین ادامه می‌دهد:

- با توجه به مشاغل اجرائی که داشتم، توفیق داشتم یک کتاب تالیف کنم که زیرچاپ است و به‌دلیل رشته تحصیلی و مشاغلی که داشتم، کتاب‌های حوزه مهندسی و فناوری‌ها برایم جذابیت داشته است و کتاب‌هایی است که کمک می‌کند اطلاعات خودم را به‌روز کنم.

«دا» و ادبیات مقاومت

مشغله‌های اصلی این روزهای انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور، بررسی برنامه هفتم توسعه و فصل بودجه ۱۴۰۳ است، اشتغال‌هایی که کمتر فرصت مطالعه را می‌دهد.

می‌گوید به ادبیات مقاومت علاقه‌مند است؛ و آخرین کتابی که خوانده روایت یک همسر شهید افغانستانی مدافع حرم است. بررسی پایان‌نامه‌های دانشگاهی را هم ردیف مطالعه روزانه خود قرار می‌دهد و یک توصیه هم دارد:

- برای توسعه فرهنگ کتابخوانی به خانم‌ها توجه و تمرکز کنید تا بتوانیم خانم‌ها را کتابخوان کنیم اگر این قشر کتابخوان شد، کودکان نیز قطعاً به کتاب رو خواهند آورد. این تجربه موجب شکل‌گیری یک خانواده مترقی خواهد بود.

آخرین باری که به کتابفروشی رفته را قبل از حضور در دولت عنوان می‌کند: بعد از اشتغال در دولت، چندان فرصت خرید ندارم (با خنده)

کتاب «دا» خاطرات سیده زهرا حسینی را جذاب‌ترین اثر یک نویسنده زن ایرانی عنوان می‌کند، چراکه خاطرات روزهای جنگ را برایش زنده می‌کند.

فقط حقوق و کتاب‌های تخصصی

محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس‌جمهور کتابی دردست داشت که عنوان آن را متوجه نشدیم. او درباره وضعیت کتابخوانی‌اش می‌گوید:

- کتاب زیاد دارم، اما راستش کتاب کم می‌خوانم چون فرصت نمی‌کنم. شاید هر روز تا ۱۲ شب مشغول مطالعه هستم، اما همه مصروف مسائل کاری خودم و مسائل حقوقی است. مطالبی که شاید در آینده به کتابی در این حوزه تبدیل شود.

همه عمر دانشگاهی آقای معاون رئیس جمهور به دانشجویی و تدریس در رشته حقوق سپری شده، به حوزه سیاسی علاقه‌مند است و البته به کتاب‌های غیردرسی هم توجه داشته است.

آخرین بار کی به کتابفروشی رفتید؟ به خاطر دارید؟

- کتاب‌فروشی نه… اما هفته گذشته از کتابخانه مرکز امور حقوق بین‌الملل بازدید و وضعیت مراجعه دانشجویان و پژوهشگران را پیگیری کردم.

آقای وزیر آخرین بار کی به کتابفروشی رفتید؟

به گزارش ایبنا؛ یک هفته از ۵۲ هفته سال به‌نام کتاب ثبت شده، سی‌ویک سال است که این دورهمی بزرگ را با طرح‌ها، عنوان‌ها و اشکال مختلف جشن می‌گیریم؛ با گذشت ۳ دهه از این رویداد، یک سوال غیرسیاسی را پررنگ کنیم که سهم هر یک از ما در بهبود حال کتاب چقدر است؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها