یکشنبه ۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۳
ایبنا ظرفیت جهت‌دهی به افکار عمومی در حوزه کتاب را دارد

مدیرمسئول خبرگزاری کتاب ایران در مراسم رونمایی از هویت بصری جدید ایبنا گفت: خبرگزاری کتاب ایران به‌عنوان مجموعه خبری تحلیلی، امکان جهت‌دهی به افکار عمومی در حوزه کتاب را دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم رونمایی از هویت بصری خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) یکشنبه‌(۸ آبان) با حضور یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، احسان صالحی، دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت، اسماعیل جانعلی‌پور، مدیرکل دفتر مجامع و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از خبرنگاران و فعالان حوزه رسانه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، محمدمهدی شیخ صراف، سردبیر ایبنا در سخنانی با اشاره به هویت بصری جدید ایبنا، گفت: این روزها علاوه بر هویت بصری شاهد تغییر نرم‌افزار مدیریت خبر نیز هستیم و در تلاشیم که سرعت میان رابط و کاربر را افزایش دهیم.

وی افزود: همچنین با خریداری نرم‌افزار مربوطه ۱۶ سال آرشیو عکس ایبنا که گنجینه این خبرگزاری محسوب می‌شود، عکس‌ها به صورت آنلاین آرشیو می‌شود و برای استفاده در دسترس خواهد بود، موقعیتی که اکنون در آن هستیم نتیجه زحمات همه خبرنگاران، دبیران فعلی و قبلی ایبنا است و هر کجا هستند برایشان آرزوی موفقیت داریم.

ایبنا و جهت‌دهی به افکار عمومی در حوزه کتاب

در بخش دیگر این نشست، علی رمضانی نیز در سخنانی با بیان اینکه خوشحالیم که توفیق بازآرایی و نمایش مجدد ایبنا را از طریق این لباس جدید داریم، گفت: توجه به موضوع رسانه در مسئله کتاب و کتابخوانی از مواردی است که موجب توفیق این حوزه را بیش از پیش فراهم می‌کند و باعث می‌شود ما بتوانیم با عموم مردم گفت‌وگو کنیم و فضایی را برای تبیین و معرفی دستاوردهایی که توسط جامعه نشر کشور از نویسندگان، ناشران و کتابفروشان و موزعان تا مصرف‌کنندگان نهایی که خوانندگان کتاب هستند مهیا کنیم.

وی افزود: این اتفاق در آستانه ۱۷ سالگی خبرگزاری ایبنا رقم می‌خورد و خانه کتاب و ادبیات ایران افتخار دارد در کنار خبرگزاری کتاب ایران، مجموعه رسانه‌ای خود را با تلویزیون اینترنتی کتاب را گسترده‌تر کرده است.

رمضانی با بیان اینکه توجه به موضوع رسانه در دوره جدید معاونت امور فرهنگی و خانه کتاب و ادبیات ایران، عمیق‌تر و دقیق‌تر است، گفت: اگر قرار باشد بتوانیم برای مردم در حوزه کتاب و کتابخوانی دستیاری کنیم باید به آن‌ها راهنمایی‌های دقیق و عمیق‌تری داشته باشیم.

وی با اشاره به گردهمایی استانی نمایندگان خبرگزاری کتاب ایران طی روزهای پیشین، توضیح داد: وقتی با این افراد که از استان‌های مختلف کشور گرد هم آمده بودند صحبت می‌کردیم، شاهد توفیقاتی در پیگیری مسائل و به صدر توجه آوردن مسائل حوزه کتاب و مطالبه‌گری مسئولان بودیم که از نامگذاری برخی میدان‌ها و خیابان‌ها تا کمک به بعضی کتابخانه‌ها و افراد فعال حوزه کتابخوانی.

رمضانی این موضوع را نشان‌دهنده قدرت مجموعه رسانه‌ای در حوزه کتاب دانست و گفت: خبرگزاری ایبنا به‌عنوان یک مجموعه خبری تحلیلی، امکان جهت‌دهی به افکار عمومی در حوزه کتاب را دارد و وجاهتی نیز در بین اجزای مختلف صنعت نشر در کشور دارد.

وی با بیان اینکه داشتن خبرگزاری تخصصی کتاب از اختصاصات ما در ایران است، افزود: در بین خبرگزاری‌های دنیا سرویس‌های مختلفی به اخبار حوزه کتاب می‌پردازند اما خبرگزاری تخصصی کتاب کم‌نظیر است و نحوه پرداختن، ارزشمند تلقی کردن محصول کتاب در کشور ما کم‌نظیر است و برای تغییر هویت بصری یا تغییر رابط کاری چنین نشستی برگزار شود.

رمضانی همچنین با تشکر از سردبیر خبرگزاری کتاب ایران و اهتمام وی در پیگیری این موضوع، گفت: از همه طراحان و استادانی که نظر دادند و مجموعه فنی خانه کتاب و ادبیات ایران که پا به پای دوستان آمدند تشکر می‌کنم، امیدوارم این ظرف فراهم شده به خبرگزاری برای قرار گرفتن محتوای بهتر، برتر، پرنفوذتر و مورد علاقه‌تر برای عموم مردم کمک کند.

باید به ذائقه مخاطب توجه کرد

احسان صالحی نیز در این نشست، خبرنگاران کتاب را خادمان حوزه ادب و کتاب و نشر دانست و گفت: کار در حوزه کتاب مصداق عمل صالح است؛ کسی که به افزایش دانایی و آگاهی کمک می‌کنند، در واقع عمل صالح انجام می‌دهد و برایش نوشته می‌شود.

وی ادامه داد: کار در این حوزه کار دل است، یعنی مثل کار کارمندی و خبرنگاری در حوزه‌های دیگر نیست بلکه فرق دارد. کسی که در حوزه کتاب کار می‌کند عملاً با دل، عشق و وجودش برای این حوزه کار می‌کند.

صالحی همچنین به انجام کار تخصصی حوزه کتاب در ایبنا، عنوان کرد: ایبنا رسانه تخصصی‌ای است که اهالی کتاب، نشر، نویسنده و.. خود را در اینجا می‌بیند و کارش دیده می‌شود، امیدوارم این شجره مبارکی که در این حوزه بوده، روز به روز پرثمرتر شود.

وی تاکید کرد: در این زمینه باید هدف‌گذاری در این حوزه باید دقیق‌تر شود، اگرچه ایبنا یک رسانه تخصصی است اما لزوماً نباید خود را در رقابت با اخبار کتاب رسانه‌های دیگر تعریف کند؛ بلکه باید یک حالت پدری برای خود تعریف کند؛ هم در حوزه سانه‌ها و هم نهادها و سازمان‌های فعال حوزه کتاب، در این میان باید حلقه وصل و اتصالی باشد.

صالحی در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به فعالیت تلویزیون اینترنتی کتاب، گفت: ذائقه مخاطب را باید در این حوزه جدی گرفت، همچنین جریان‌سازی خبر در حوزه خبر می‌تواند به جریان‌ُسازی در حوزه نشر منجر شود و به نویسنده و ناشر جهت بدهد تا کتاب خوبی که مورد نظر سیاست‌های فرهنگ کشور است تولید شود.

لزوم پرهیز از مدیرمحوری

یاسر احمدوند دیگر سخنران این نشست بود، وی با بیان اینکه چنین جلساتی به صورت مستمر برای مجموعه‌ای که به صورت روزانه فعالیت می‌کند و تولید محتوا دارد ضروری است، گفت: ایبنا خبرگزاری مهمی است چون سابقه فرهنگی و اثرگذاری فرهنگی در کشور دارد، همکاران زیادی طی سال‌های گذشته با این خبرگزاری کار کردند و در سمت‌های مدیرمسئول و سردبیر کار کردند و از همه کسانی که طی این سال‌ها به رشد خبرگزاری کمک کردند سپاسگزاریم.

وی افزود: در این میان خبرگزاری همواره نیاز به نوسازی و بهسازی دارد، از روز اولی که در معاونت فرهنگی مستقر شدیم مطالبه داشتیم که خبرگزاری تغییراتی صورت بدهد، روزآمد شوند و نیازهای جدید را پاسخگو باشد و مدیران نیز تلاش کردند و اکنون به همت آقای شیخ صراف رویکرد خوبی در خبرگزاری وجود دارد.

احمدوند با بیان اینکه امروز اتفاقات خوبی افتاده و تغییرات مثبتی را در خبرگزاری شاهد هستیم، عنوان کرد: امیدواریم این روند ادامه پیدا کند و از ظرفیت‌های دیگر هم استفاده شود، ایبنا یا رسانه‌هایی که به دولت وابسته هستند، آسیبی دارند که به روابط عمومی آن مجموعه تبدیل نشوند، همچنین مدیرمحوری در آن‌ها خیلی غلبه نکند.

وی تاکید کرد: در این زمینه به دوستان تذکر دادم و باز هم تذکر می‌دهم که از اینکه خبرگزاری مدیرمحور باشد، پرهیز شود؛ اینکه معاون امور فرهنگی در یک برنامه سخنرانی کرده، دلیلی ندارد که حتماً خبر اول باشد، مگر اینکه حرفش مربوط به حوزه کتاب باشد یا برای مخاطب ارزش خبری داشته باشد.

احمدوند با بیان اینکه خبرگزاری در شرایط امروز رسانه‌ها، نمی‌تواند متن‌محور باشد، گفت: باید از ابزارها و رسانه‌های دیگر مثل عکس، ویدئو و صوت و کارهای ترکیبی استفاده کرد و باید استفاده بیشتری از آن‌ها در ایبنا شود، البته تلاش‌های درخورتوجهی در حال انجام است و شاهد تغییرات در حوزه عکس ایبنا هستیم؛ البته استفاده از ویدئو و کارهای شبیه آن باید بیشتر شود و از ظرفیت‌های مغفول در ایبنا است.

وی در ادامه بر لزوم هم‌افزایی میان ایبنا و شبکه تلویزیونی کتاب تاکید کرد و افزود: مدیران هر دو مجموعه از افراد کاربلد هستند و به حوزه‌های یکدیگر در حوزه متن و تصویر کاملاً آشنا هستند، باید به یکدیگر کمک کنند و مکمل باشند، البته الان فعالیت‌هایی انجام می‌دهند اما توسعه این فعالیت‌ها ضروری است.

احمدوند در بخش دیگر سخنان خود درباره ضرورت استفاده از ظرفیت دیگر رسانه‌ها، توضیح داد: ایبنا رقیب هیچ رسانه‌ای نیست، در حوزه کتاب ایبنا باید پشتیبان همه رسانه‌ها باشد، نه به عنوان شعار بلکه به‌عنوان یک راهبرد باید راهکاری برای آن طراحی شود که چگونه ایبنا می‌تواند محتوا تولید کند و رسانه‌های دیگر از آن استفاده کنند.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هیچ اشکالی ندارد ایبنا تولیدکننده باشد و پخش‌کننده رسانه‌های دیگر باشند، عنوان کرد: در خیلی از نظام‌های رسانه‌ای دنیا، تولیدکننده و پخش‌کننده متفاوت هستند و در دنیا مرسوم است. ایرادی ندارد که ایبنا به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده محتوای حوزه کتاب در قالب‌های مختلف فعال باشد و توقع می‌رود که ایبنا یک طرحی در این حوزه داشته باشد.

وی به موضوع آموزش علاقه‌مندان حوزه کتاب هم اشاره کرد و افزود: این موضوع باید از رویکردهای خبرگزاری کتاب ایران باشد، پیش از این تلاش‌هایی صورت گرفته و الان هم فعالیت می‌شود اما می‌تواند بیش از این باشد و به صورت عمومی از این ظرفیت استفاده شود.

احمدوند همچنین درباره توجه بیشتر به چهره‌های حوزه نشر، کتاب و فرهنگ، گفت: اقتضای رسانه چهره‌محور بودن است، چهره‌محوری بودن با قواعد و الزامات خاص خودش هیچ اشکالی ندارد زیرا توجه به چهره‌ها مهم است باید توجه جدی به چهره‌های این حوزه نشر شود.

وی در پایان صحبت‌های خود با بیان اینکه باید به ابعاد مختلف کتاب و ظرفیت‌های آن در ایبنا باید توجه بیشتری شود، عنوان کرد: نشر و کتاب موضوعی با ابعاد و ظرفیت‌های مختلف داخلی و بین‌المللی است، ظرفیت خیلی متعدد و متکثر است و باید از این ظرفیت‌ها بیشتر استفاده کنیم.

در یک رسانه تخصصی تعداد بازدید مهم‌ترین اولویت نیست بلکه اثرگذاری و مرجعیت مهم است، در ایبنا اگر این اتفاق بیفتد رسانه برتر است، در دوره جدید توجه خوبی به تولید مدیریت فاخر در ایبنا می‌شود.

به گزارش ایبنا، در این مراسم مهران عباسی، مدیرعامل انتشارات امیرکبیر، محمدمهدی خیرجو، مدیرعامل خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مجید صحاف، مدیر شبکه کتاب، سعید مجیدی، مسئول ستاد برگزاری هفته کتاب، محمدصادق علیزاده روزنامه‌نگار، فرزانه فخریان، نویسنده و مترجم، حامد صلاحی دبیرتحریریه پیشین ایبنا، میثم رشیدی، نویسنده و روزنامه‌نگار، فاطمه سلیمانی ازندریانی، نویسنده، مهدی بوشهریان مدیر نشر ستاک، محمدصالح مفتاح، دبیر ستاد انتخابات صدا و سیما، سیدحامد رضوی از انتشارات به‌نشر، محمدرضا اسماعیلی خبرنگار خبرگزاری فارس، مصطفی وثوق‌کیا، دبیر فرهنگی روزنامه ایران، سید پویان هاشمی، انتشارات روزنامه ایران و علیرضا ملوندی، روزنامه‌نگار حضور داشتند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباسی BA ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    تبریک به آقای شیخ صراف و همه همکاران محترم ایشان. امید که این تغییرات باعث بشه سرعت و سطح ارتباط میان خوانندگان و اصحاب نشر، بیشتر بشه. و مهم تر از همه ایبنا محلی باشه برای نقد و بررسی دقیق و کارشناسی کتاب به دور از ملاحظات و تشریفات بی مورد. برای همه مدیران و کارشناسان ایبنا آرزوی موفقیت می کنم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها