جمعه ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۴
آیا قلب مطبوعات کودک و نوجوان دوباره با قدرت خواهد تپید؟

منتخب اخبار هفته سوم مردادماه نویدبخش روزهایی است که شاید دوباره مطبوعات کودک و نوجوان در کشور با شور و شوق بیشتری فعالیت کنند و نویسندگان و شاعران جدیدی تربیت شوند.

سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در هفته سوم مردادماه مطبوعات برایمان اولویت داشتند؛ چرا که هم مجله‌های کودک و نوجوان دوباره کمی رونق گرفته و شاهد حضور مجله‌های جدید در کشور بوده‌ایم و هم «روز خبرنگار» را در پیش داشتیم. به این دلیل گفت‌وگوهای خواندنی‌ای درباره مطبوعات کودک و نوجوان در این هفته شکل گرفت که به آنها اشاره خواهیم کرد؛ اما منتخب اخبار و رویدادهای این هفته به شرح زیر است:

انتشارات طوطی منتشر کرد؛ هفت نشانه و سه روز برای نجات دنیا
از سوی انتشارات پافین؛ کتاب جدیدی از استیون هاوکینگ برای کودکان منتشر می‌شود
به کوشش انتشارات کتاب جمکران؛ «گنجشکک و حوض آرزوها» به کتابفروشی‌ها رسید
ویژه تیرماه؛ شماره هشتم مجله «هوپا» منتشر شد
از سوی انتشارات کتاب جمکران؛ «ابراهیم در سرزمین ممنوعه» منتشر شد
در نشست نقدوبررسی «داستان یک مرد» عنوان شد؛ داستان‌های دینی و تاریخی امروز، منابع فردا هستند
مروری بر مجموعه پنج‌جلدی «سلام جوجه‌تیغی»؛ قصه دوستی‌هایی که دو دوتا چهارتا ندارد

همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره شد در این هفته با دو سردبیر مجله کودک و نوجوان گفت‌وگوهای مفصلی داشتیم و آن رسانه مکتوب را به طور جزئی بررسی کردیم. یکی از آنها فصلنامه «فصل رویش» بود و دیگری ماهنامه «کاغذپران» که مخاطب یکی نوجوانان ایرانی است و دیگری مخاطبان افغانستانی دوستدار ادبیات را به سوی خود فراخوانده است. این دو مصاحبه خواندنی و چند مصاحبه دیگر درباره «زبان در کتاب کودک»، «چالش‌های تألیف ادبیات نوجوان» و دیگر موارد با موضوعات مناسبتی را در ادامه می‌بینید:

زبان در کتاب کودک-۲/ ویراستاری کتاب کودک رو به اصولی‌شدن پیش رفته است
ریحانه جعفری، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان گفت: بی‌شک ویراستاری کتاب کودک رو به اصولی‌شدن پیش رفته است؛ چون ناشر متوجه شده است که ویراستار می‌خواهد و حتی بعضی از ناشرها یک گروه ویراستاری دارند و همین موضوع باعث شده که آن ناشر به سطح خیلی خوبی در ویراستاری برسد.

مطبوعات کودک و نوجوان-۷/ کار با نوجوان روحیه جمعی و پرانگیزه و منعطفی می‌طلبد
منیژه پدرامی، سردبیر فصلنامه «فصل رویش» گفت: حال و هوای کار برای نوجوان شور و حال و تنوع و خلاقیت بسیاری دارد و نمی‌توان راکد بود؛ باید به‌روز بود و همپای نوجوان حرکت کرد؛ به‌خصوص در این دوره که نوجوان با دنیا در ارتباط است و تمام خواسته‌هایش را با یک گوشی همراه فراهم می‌کند.

در گفت‌وگو با نویسنده داستان‌های تاریخی مطرح شد؛ موانع طرح انقلاب مشروطه در ادبیات نوجوان
محسن هجری، نویسنده داستان‌های تاریخی گفت: تا آنجا که در اسناد تاریخی داریم، خلاف انقلاب و جنگ، نوجوانان نقش مهمی در انقلاب مشروطه نداشته‌اند؛ شاید به همین دلیل باشد که نویسندگان کمتر به سراغ این مقطع رفته‌اند.

کتاب‌های تابستانی-۳/ «نان و گل سرخ» به نوجوانان می‌گوید باید برای زندگی بهتر تلاش کرد
حمید نوایی‌لواسانی، نویسنده ادبیات نوجوان گفت: یکی از نکات جذاب کتاب «نان و گل سرخ» این است که خانواده و نوجوان قصه، می‌خواهند زندگی را بهتر کنند و تلاش می‌کنند که زندگی‌شان در دل مشکلاتی که در جامعه وجود دارد بهتر شود و برای این بهترشدن هم مبارزه می‌کنند.

چالش‌های تألیف ادبیات نوجوان-۱۲/ نوشتن اثر خوب به گذر زمان و تغییر نسل‌ها ارتباطی ندارد
مجید عمیق، مترجم کتاب‌های کودک و نوجوان گفت: درست است ذائقه و سلیقه نوجوان امروز با گذشته تغییر کرده است؛ اما کار خوب به زمان مربوط نمی‌شود و با انتخاب خوب می‌توان کار خوب انجام داد، می‌شود با سوژه‌ها و موضوعات خوب که سازنده است و شخصیت نوجوان را متحول می‌کند به او انسانیت، مسئولیت‌پذیری، دفاع از حق، مبارزه و امید و پشتکاری ارائه داد.

مطبوعات کودک و نوجوان-۸/ «کاغذپران» دوستدار همه کسانی است که فارسی می‌خوانند و فارسی می‌نویسند
سیدمرتضی حسینی شاهترابی، سردبیر ماهنامه نوجوانان افغانستان با عنوان «کاغذپران» گفت: کودکان و نوجوانان ایرانی هم مانند کودکان و نوجوانان افغانستانی «کاغذپران» را دوست داشتند. به بچه‌های ایرانی گفتم: «کاغذپران گرچه مخاطب اصلی‌اش بچه‌های افغانستان است، دوستدار همه کسانی است که فارسی می‌خوانند و فارسی می‌نویسند».

هفته سوم مردادماه دو مناسبت جهانی و ملی داشت؛ یکی روز جهانی «وبلاگ‌نویس» و دیگری «روز خبرنگار» که سعی کردیم با توجه به هر دو، یادداشتی تهیه کرده و برای مخاطبان علاقه‌مند منتشر کنیم. همچنین برای دوستداران ژانر علمی‌تخیلی نیز کتابی مرجع و برای والدین دغدغه‌مند هم که دوست دارند فرزندان‌شان در مدرسه رابطه خوبی با معلم‌شان برقرار کنند کتابی جالب و کم‌حجم معرفی کرده‌ایم. منتخب معرفی کتاب‌ها و یادداشت‌های این هفته در ادامه آمده است:

به مناسبت روز جهانی «وبلاگ‌نویس»؛ همین امروز وبلاگ کتابی خود را بسازید
کتاب و مدرسه-۷/ داستان معلم‌ها و شاگردان اشتباهی!
به کوشش انتشارات کندو (سری کتاب‌های کودک انتشارات بورس)؛ «مسابقه پس‌انداز» ترفندهای پس‌انداز را به کودکان می‌آموزد
پژوهش کودک و نوجوان-۵/ کتابی مرجع در زمینه ادبیات علمی‌تخیلی
یادداشت؛ خبرنگاری که کتاب‌ها را می‌بوید و می‌جوید!
ایبنا نوجوان؛ بخشی از خودش را به سیل می‌سپارد تا دوباره زنده شود‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها