نویسنده دفاع مقدس مطرح کرد؛
لازمه خلق آثار فاخر در ادبیات دفاع مقدس، سفارشینویسی است/ نویسندهسازی ادبیات مقاومت را تهدید میکند
نویسنده دفاع مقدس گفت: کارخانه نویسندهسازی بهخصوص در حوزه ادبیات مقاومت باعث رفتن نویسندگان حرفهای به سمت مباحث دیگر و خالی شدن این حوزه از نویسندگان شاخص و برجسته میشود.
صحرایی با بیاناینکه مقاومت همچنان وجود دارد، تصریح کرد: لازم است که همچنان در عرصه ادبیات مقاومت کار انجام شود. اعتقاد دارم اگر میخواهیم یک رمان و یا داستان خوب دفاع مقدسی داشته باشيم باید تاریخ شفاهی داشته باشیم زیرا تاريخ شفاهی قطعا جزو منابع اولیه کار است. اگر داستان و رمانهای دفاع مقدسی در سه چهار دهه اخیر را بررسی کنیم، میبینیم عمده کارها دلی، مقطعی و ابتکار شخصی بوده است.
وی با بیان اینکه لازمه خلق آثار ماندگار در ادبیات دفاع مقدس، سفارشینویسی است، گفت: برخلاف ذهنيت بسیاری از دوستان که گمان میکنند سفارشینویسی منفی است، در حوزه سینما میبینیم کارهای فاخر معمولا سفارشی بوده است. برای یک رمان ۴۰۰ صفحه ای لازم است چهار یا پنج سال زمان صرف شود و آیا نویسنده از پشتوانه مادی و معنوی برخوردار است؟ برخی از نهادها سفارشهایی برای خاطرهنویسی میدهند اما کار حرفهای انجام نمیشود. متولیان امر باید کار سفارشی حرفهای را مد نظر داشته باشند.
این نویسنده ادامه داد: اگر سفارشهای حوزه ادبیات مقاومت بر اساس برنامه نباشد منجر به تولید آثار متوسط میشود. یکی از معضلات این حوزه این است که نویسنده زیاد داریم اما اکثرشان متوسط هستند. همان طور که در مورد شهیدانی مانند چمران فیلم سینمایی سفارشی ساخته شد باید در مورد کتاب هم این کار به صورت اصولی و حرفهای انجام شود. برای ساختن فیلم هزینههای مالی زیاد صرف میشود اما وقتی نويسندهای مبلغی را برای دستمزد چند ساله مطرح میکند، درک نمیشود.
وی با اعتقاد بر اینکه رمان و داستان فاخر دفاع مقدسی نخواهیم داشت مگر از راه حرفهای سفارشنویسی، افزود: هزینههای زیادی صرف ساخت سریالهای تلویزیونی میشود اما برای کار سفارشی در حوزه ادبیات هزینه نمیشود.عدم تولید آثار فاخر در حوزه مقاومت به خاطر عدم توانایی نویسندگان نیست بلکه به این علت است که متولیان فرهنگی این عرصه را جدی نگرفتهاند.
صحرایی تصریح کرد: برخی گمان میکنند باید کارخانه تولید نویسنده راه اندازی شود. اگر در عرصه زندگینامه و تاریخ شفاهی هزاران نویسنده ردیف شوند باز کم است چون این تولیدات، سنگ زیر بنای نویسندگان حرفهای است ولی در عرصه رمان و داستان مقاومت قضیه فرق دارد و ۱۰ رمان نویس برای یک کشور کافیست. باید انرژی و حمایت مادی و معنوی روی آن ۱۰ نویسنده گذاشته شود تا آثاری نه متوسط بلکه فاخر تولید شود.
وی با اشاره به لزوم سرمایهگذاری بر روی نويسندگان حرفهای ادبیات مقاومت بیان کرد: متولیان فرهنگی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری و بنياد حفط آثار باید منابع را در اختیار نویسندگان بگذارند تا آثار درجه یک تولید شود. امروزه برخی انتشاراتیها 2000 نویسنده کتاب اولی دارند. بسیاری از ناشران به خاطر قضیه مالی ترجیح میدهند با نویسندگان کتاب اولی کار کنند و این باعث خارج شدن نویسندگان حرفه ای از میدان میشود.
صحرایی با اشاره به اینکه کارکردن در حوزه ادبیات مقاومت نیاز به تخصص دارد، گفت: کتاب دو لشگر را با نویسندهای مشترکا نوشتیم. ویراستار هزار نکته درآورده بود چون حتی با آرپیچی و دوشکا آشنایی نداشت و از من توضیح میخواست. وقتی کسی با مبانی اولیه دفاع مقدس آشنایی ندارد چطور میتواند کار حرفهای انجام دهد؟
وی با ابراز تأسف از اینکه از پتانسیل نویسندگان حرفهای استفاده نمیشود، عنوان کرد: تولید کارخانه نویسندهسازی بهخصوص در حوزه ادبیات مقاومت که در کشورمان باب شده باعث سرخوردگی نویسندگان حرفهای میشود .آنها صحنه را ترک میکنند و به سمت فضای دیگر و مباحث اجتماعی میروند و حوزه ادبیات مقاومت از نویسندگان حرفهای خالی میشود.
صحرایی در پایان گفت: نگاه برخی متولیان فرهنگی به بحث نویسندگی ابتدایی و غیر حرفهای است که بايد تغییر کند. نویسندگان حرفهای ادبیات مقاومت به عناصر ادبی و فرمها و پیچشهای داستانی واقف هستند و اگر به این نویسندگان توجه و از آنها حمایت مادی و معنوی شود، در مدت ۱۰ تا ۱۵ سال حداقل پنج رمان خوب و فاخر در حوزه ادبیات مقاومت تولید خواهد شد.
نظر شما