جمعه ۲ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۴:۰۰
استفاده از اسباب‌بازی‌های گران‌قیمت، راهی برای فروش کتاب‌ کودک شده است

مدیر بخش کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب تهران با بیان اینکه میزان فروش در این بخش حداقل دو برابر رشد داشت، گفت:برخی ناشران، با ضمیمه کردن اسباب‌بازی‌های گران‌قیمت به کتاب‌های ارزان‌تر، کتاب می‌فروختند.

مسعود گلابی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به فعالیت بخش کودک و نوجوان در سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، عنوان کرد: در بخش کودک، امسال نسبت به دوره‌های قبل و سال گذشته، افزایش قابل توجهی در تعداد ناشرانی که درخواست غرفه و ثبت‌نام کرده‌اند، مشاهده کردیم؛ به‌طوری که حدوداً ۲۰ درصد رشد در ثبت‌نام‌ها به ثبت رسید.

وی با بیان اینکه احتمالاً در آینده این میزان استقبال کارشناسی‌تر بررسی خواهد شد، افزود: امسال حدود ۲۲۰ غرفه مستقل داشتیم که شامل حدود ۶۵ غرفه و نمایندگی‌هایشان و همچنین حدود ۴۰ غرفه در قالب غرفه جمعی بودند، در نتیجه مجموع در نمایشگاه حدود ۳۳۰ ناشر حضور داشتند.

گلابی ادامه داد: در تخصیص فضا، بخش کودک با دیگر بخش‌ها متفاوت است؛ زیرا خانواده‌ها با بچه‌ها و کالسکه‌ها حضور دارند و باید فضا به گونه‌ای باشد که خانواده‌ها راحت بتوانند حرکت کنند. مبنای تخصیص غرفه براساس تعداد کتاب‌هایی است که خانه کتاب اعلام می‌کند اما باید تراکم جمعیت و مخاطبان را در نظر گرفت؛ چون سال‌های گذشته تجربه نشان داده است که تراکم زیاد موجب مزاحمت و مشکل برای خانواده‌ها می‌شود.

وی با طرح این موضوع که ناشران بزرگ‌تر با متراژهای متفاوت و در فضاهای خاص جانمایی می‌شوند، و ناشران کوچک‌تر در فضاهای محدودتر قرار می‌گیرند، گفت: در جانمایی، به صورت کلی، حروف الفبا رعایت نمی‌شود؛ بلکه براساس جایگاه سال‌های قبل و چرخش ناشران در سالن‌های مختلف، جانمایی انجام می‌شود. امسال، ناشرانی که سال گذشته در سالن جنوبی بودند، در سالن شمالی جانمایی شدند تا تعادل برقرار شود. تصمیم گرفته شد ناشرهای کوچک‌تر در سالن جنوبی باقی بمانند.

به گفته گلابی، همچنین، در بخش ناشران بزرگ، به دلیل حجم مخاطب، امکان محدود کردن یا بستن غرفه‌ها وجود ندارد، چون این کار موجب نارضایتی و کاهش فروش می‌شود. فضای بخش کودک باید بزرگ‌تر و راهروها وسیع‌تر باشد تا تردد خانواده‌ها راحت‌تر انجام شود. امسال بخش «مادر و کوک» را ایجاد کردیم که البته معتقدیم باید چهارپنج فضا با این عنوان داشته باشیم اما به دلیل محدودیت‌ها، امکان نداشت.

وی همچنین درباره حوزه فروش، نسبت به سال گذشته، گفت: میزان فروش به‌طور کلی حداقل دو برابر شد اما با توجه به تورم، باید این میزان رشد بررسی شود. هرچند آمار دقیق هنوز جمع‌آوری نشده است. برخی ناشران کوچک، فروش زیادی نداشتند اما بعضی دیگر از ناشران کوچک و متوسط، رشد سه تا چهار برابری در فروش داشتند، که نشان‌دهنده تغییر نوع مخاطب و تبلیغات ناشران در طول سال است، زیرا برخی ناشران در طول سال به طور مستمر تبلیغ دارند و این موضوع در فروش آن‌ها تاثیر دارد.

اهمیت خلاقیت در کتاب کودک

گلابی با بیان اینکه برخی ناشران در طول سال فعالیت محدودی دارند، اما در نمایشگاه، انتظار دارند که اتفاق خاصی بیفتد، تاکید کرد: طبق آماری که در اختیار داریم در مجموع حدود ۳۱ هزار عنوان کتاب در این بخش ارائه شده بود که براساس داده‌های پنج سال گذشته بود؛ حدود ۶ هزار عنوان نیز چاپ نخست و جدید است.

وی در ادامه با بیان اینکه خلاقیت در تولید کتاب نقش مهمی در فروش ناشران دارد، گفت: ناشرانی داریم که با ایده‌های نو و خلاقانه، کتاب‌های مفید و جذابی ارائه می‌دهند. حتی ناشران جوان و کوچک با ۲۵ عنوان با افزودن اکسسوری و امکانات، کتاب‌های خود را جذاب‌تر می‌کنند اما برخی ناشران هم از این فرصت سوءاستفاده می‌کنند؛ مثلاً با ضمیمه کردن اسباب‌بازی‌های گران‌قیمت به کتاب‌های ارزان‌تر، کتاب می‌فروختند. البته این موضوع به شکل شفاف در آیین‌نامه‌های مربوطه پیش‌بینی شده است. البته ناشران متخلف محدودتر شده و کنترل شدند. طی ایام نمایشگاه ۶۴ ناشر اخطار گرفتند و کمیته تخلفات در حال بررسی این موارد است، امیدواریم سال‌های آینده، وضعیت بهتر و کنترل‌های بیشتری در بخش کودک انجام شود.

گلابی، همچنین درباره گلایه برخی افراد درباره سیستم تهویه، گفت: فعلاً در این بخش سیستم تهویه فعال نیست و در برخی قسمت‌ها، به‌ویژه در سالن کودک، گرما و هوای نامناسب موجب آزار خانواده‌ها شده است. هنوز امکانات لازم برای این سالن نصب نشده است اما در آینده نزدیک، انتظار می‌رود که این مشکل برطرف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها

پربازدیدترین