سه‌شنبه ۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۵
تغییر اهداف در جنگ‌های نوین، جهان را وارد نوعی جدید از جنگ کرده است

در کتاب «جنگ ترکیبی» آمده است: «تغییر منابع قدرت، رشد ارتباطات و فناوری اطلاعات و ابزارهای جنگی و همچنین تغییر اهداف در جنگ‌های نوین، جهان را وارد نوعی جدید از جنگ کرده است که در آن برای غلبه بر دشمن از هر گونه ابزار و امکانات بهره‌برداری می‌شود.» 

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «جنگ ترکیبی» HYBRID WARFARE  تالیف داود عامری از سوی انتشارات نقش مهر منتشر شد. این کتاب پنج بخش اصلی شامل کلیات، عناصر سازنده، ابعاد و راهبردها، مخاطبان و راه‌های مقابل را دربردارد که هر بخش تعدادی زیربخش را در خود جا داده است.

در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «تغییر منابع قدرت، رشد ارتباطات و فناوری اطلاعات و ابزارهای جنگی و همچنین تغییر اهداف در جنگ‌های نوین، جهان را وارد نوعی جدید از جنگ کرده است که در آن برای غلبه بر دشمن از هر گونه ابزار و امکانات بهره‌برداری می‌شود. 

نمونه متأخر این جنگ ترکیبی را در حوادث اواخر تابستان 1401 ایران می‌توان مشاهده کرد که رهبر معظم انقلاب با اشاره به آن فرمودند: «امروز مقابله با تهاجم دشمن برای تحریف واقعیت‌ها، دستاوردها و پیشرفت‌ها و اقدامات حماسه‌آمیز نظام اسلامی نیازمند یک حرکت دفاعی و تهاجم ترکیبی با محوریت فرضیه فوری و قطعی جهاد تبیین است.»

معظم‌له همچنین بیان داشتند که: «تهاجم دشمن یک تهاجم ترکیبی است؛ یعنی جنبه اقتصادی در آن هست، جنبه سیاسی در آن هست، جنبه امنیتی در آن هست، جنبه رسانه‌ای در آن هست، جنبه دیپلماسی در آن هست.» اما باید توجه داشت که کار دشمن، دشمنی کردن است و اینکه از دشمن غیر از تلاش برای ضربه زدن، انتظار دیگری نمی‌توان داشت، اما نکته مهم‌تر آنکه همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند: «دشمنان مانند مگس روی زخم ناشی از مشکلات و ضعف‌ها می‌نشینند، بنابراین باید زخم را خوب کنید و نگذارید به وجود آید چرا که اگر مشکل داخلی نداشته باشیم، تبلیغات و فضاسازی بیگانه اثر نمی‌گذارد.»

در زیربخش نقش شبکه‌های اجتماعی و رسانه در جنگ ترکیبی از بخش سوم این کتاب می‌خوانیم: «رسانه (به ویژه شبکه‌های اجتماعی) به واسطه انتقال تصویر و داده، ابزاری است که در پیشبرد جنگ هیبریدی نقش مهمی دارد. در مقالات متعدد به اهمیت و توانایی رسانه در جنگ‌های نرم‌افزاری و مهندسی افکار عمومی اشاره شده و بازیگران دولتی- غیردولتی مدت‌هاست از این ابزار برای رسیدن به مقاصد سیاسی و حتی نظامی خود بهره‌برداری می‌کنند. شبکه‌های اجتماعی روش فکری ما، نحوه کسب اطلاعات و چگونگی درک ما از دنیای اطرافمان را تغییر می‌دهند و چیزی به نام «میدان نبرد جهانی» ایجاد کرده‌اند. 

رسانه بر افکار عمومی، احساسات، نگرش‌ها و رفتار جوامع به نفع اداره‌کننده آن اثر می‌گذارد. رسانه بر چشم‌انداز مردم اثر می‌گذارد. رسانه می‌تواند به منظور اثرگذاری بر نحوه فکر کردن مردم و تلقین در قالب تبلیغات (پروپاگاندا) به کار گرفته شود. جنگ روانی خیلی پیش‌تر از جنگ اصلی می‌تواند آغاز شود. مرکز ارتباطات استراتژیک ناتو در گزارشی درباره نقش شبکه‌های اجتماعی در جنگ هیبریدی می‌نویسد: شبکه‌های اجتماعی به طور استراتژیک به دفعات توسط چندین بازیگر دولتی و غیردولتی برای ایجاد اثر در قلمرو مجازی و حقیقی استفاده شده است.» 

انتشارات نقش مهر کتاب «جنگ ترکیبی» HYBRID WARFARE  تالیف داود عامری در 55 صفحه اصلی و 37 صفحه جستاری در جنگ ترکیبی (جنگ هیبریدی) و شمارگان 1000 نسخه با قیمت 115 هزار تومان منتشر کرد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها