دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷
نخستین روز هفته کتاب در یزد؛ از دورهمی کتاب در کانون باب‌الحوائج‌(ع) تا دیدار با نویسندگان

دومین روز از هفته کتاب جمهوری اسلامی در یزد با دیدار با نویسندگان و برگزاری دورهمی کتاب در مساجد و نقد و بررسی کتاب سپری شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، در تقویم رسمی جمهوری اسلامی روز‌های ۲۱ تا ۲۷ آبان‌ماه به‌عنوان هفته کتاب جمهوری اسلامی نامگذاری شده است. به‌همین مناسبت برنامه‌های مختلفی از سوی نهاد‌های فرهنگی در کشور اجرا می‌شود.

این برنامه‌ها در استان یزد نیز با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد، ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد، نهاد کتابخانه‌های عمومی استان، سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد و همچنین حوزه هنری استان اجرا شد.


برگزاری پاتوق کتابخوانی در کانون و مسجد باب‌الحوائج(ع) یزد
کانون فرهنگی هنری باب الحوائج (ع) یزد به‌عنوان یکی از کانون‌های منطقه حاشیه‌ای و کمتر‌برخوردار است که توانسته در زمینه فعالیت‌های فرهنگی و هنری گام‌های مؤثری در این منطقه بردارد.

با توجه به جمعیت قابل توجه منطقه و حضور مهاجران و اتباع، این کانون موقعیت خاصی را پیدا کرده است و مسئولان معتقدند که هرچه فعالیت‌های فرهنگی و هنری در این منطقه انجام شود همچنان نیازمند اجرای بیشتر این فعالیت‌ها است.

یکی از حوزه‌های فعالیت این کانون در زمینه کتابخوانی است که با توجه به حاشیه‌ای بودن این کانون در منطقه و همچنین وجود فرهنگ‌های مختلف در این منطقه به‌عنوان اولویت فعالیت‌های فرهنگی هنری نیز انتخاب شده است.

همزمان با هفته کتاب نیز این کانون برنامه‌های شاخصی را برگزار کرده است که اجرای حلقه‌های کتابخوانی و پاتوق کتاب از جمله این اقدامات است.

پاتوق‌های کتابخوانی در این کانون با حضور چندین مربی جوان و نوجوان برگزار می‌شود که نزدیک به ۱۰۰ نفر از کودکان و نوجوانان با حضور در این پاتوق‌های کتابخوانی به فعالیت می‌پردازند.

حضور کودکان و نوجوانان در این پاتوق‌های کتابخوانی به عنوان نقطه قوتی است که در جذب جوانان و نوجوانان توانسته به عنوان فعالیت فرهنگی و هنری دنبال شود.

علی حکیمیان، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد در این مراسم گفت: ترویج کتاب و کتابخوانی به عنوان یکی از اولویت‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد است که هفته کتاب و کتابخوانی بهانه خوبی برای گام برداشتن در این راستا است.

وی افزود: اگر فعالیت‌های کتاب و کتابخوانی با محوریت مساجد نیز انجام شود می‌تواند ما را در رسیدن به هدف خود کمک مضاعفی کند.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد گفت: در مناطق محروم شهری و روستای اجرای فعالیت‌های فرهنگی می‌تواند در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی اثر‌گذار باشد.

وی گفت: کانون باب‌الحوائج(ع) با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد می‌تواند فعالیت‌های فرهنگی و هنری را به خوبی با محوریت مسجد اجرا کند.

در پایان این مراسم نیز به مربیان این طرح پاتوق کتاب و کودکان و نوجوانان کتاب‌های اهدا شد.

 

دیدار مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با کاظم دهقانیان نصرآبادی

احسان عابدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی با کاظم دهقانیان نصرآبادی پژوهشگر و نویسنده پیشکسوت شهرستان تفت دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار صمیمی در خصوص مسائل حوزه کتاب و نشر گفت‌وگو صورت گرفت.

کاظم دهقانیان نصرآبادی نویسنده پیشکسوت شهرستان تفت صاحب ۵۸ عنوان کتاب در حوزه‌های دفاع مقدس و معرفی شهرستان تفت است.
 

دیدار مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با محمدعلی جعفری، نویسنده برجسته استان
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد و معاون فرهنگی این اداره کل به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی با محمدعلی جعفری نویسنده برجسته استان دیدار و گفتگو کردند.

احسان عابدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در این نشست از سال‌ها فعالیت محمدعلی جعفری در عرصه نویسندگی و تألیف کتاب‌های پرمخاطب تقدیر کرد و گفت: تنوع قالب‌های نویسندگی، روایت‌های مستند و خواندنی از موضوعاتی مانند شهدای مدافع حرم و همسران شهدا و همچنین خلق داستان‌های کوتاه و بلندی که مورد استقبال مخاطبین قرار گرفته، از ویژگی‌های قلم آقای جعفری است که طیف‌های مختلف را به خود جذب کرده است.

عابدی شاگردپروری و تربیت نویسندگان جوان را از دیگر فعالیت‌های قابل تقدیر جعفری برشمرد و گفت: هسته‌های مختلف فرهنگی و هنری با محوریت آموزش و تربیت شکل می‌گیرد و برای شکل‌گیری جریان هنرمندان متعهد وظیفه داریم این عرصه مهم را تقویت کنیم.

برگزاری کارگاه آموزش نویسندگی در شهرستان اردکان
همزمان با هفته کتاب، کارگاه آموزش نویسندگی با حضور حکیمیان، نویسنده برجسته استان در شهرستان اردکان برگزار شد.

در این کارگاه آموزشی در خصوص نویسندگی در دوره‌های مختلف فرهنگی و نحوه آغاز و ادامه در نویسندگی و همچنین ارائه‌ایده در نویسندگی مطالبی ارائه شد.

این کارگاه به همت اداره کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط