نتیجه یک مطالعه نشان میدهد که فاصلههای زیاد کلمات مکتوب و پراکندگی حروف در کتابها میتواند به همه کودکان -به ویژه کودکان با اختلال خوانشپریشی- کمک کند تا سریعتر و بهتر کتاب بخوانند.
نتیجه یک مطالعه جدید که در دانشگاه آنگلیا راسکین انجام شده، نشان میدهد که فاصله زیاد در کتابها و کلمات مکتوب میتواند به افزایش سرعت خواندن کودکان -هم در مدرسه و هم در خانه- کمک کند.
هدف این مطالعه بررسی فواید فاصله بین حروف در کودکان مبتلا به خوانشپریشی و کودکان عادی بود و گفتنی است که این اولین مطالعهای در نوع خود است که به چگونگی روند این تغییرات در کاهش خطاهای خواندن پرداخته است.
پژوهشگران در این مطالعه دریافتند که متنهایی که فاصله بیشتری بین خطوط داشتند، برای هر دو گروه کودکان مفیدتر بودهاند؛ اما در سطوح مختلف کودکان با نارسایی خواندن 13 درصد افزایش در سرعت خواندن نشان دادهاند؛ درحالیکه سرعت مطالعه در کودکان عادی تنها 5درصد افزایش داشته است.
گرچه این افزایش سرعت چندان قابل توجه نیست؛ ولی نتیجه این تحقیق حاکی از آن است که افزایش فاصله بین کلمهها و خطوط در کتابها میتواند برای همه کودکان مفید باشد.
آنها همچنین دریافتند که وقتی فاصله میان خطوط افزایش مییابد، کودکان با مشکل خوانشپریشی در حین خواندن کتاب کلمهای را از دست نمیدهند و هیچ لغتی را نادیده نمیگیرند؛ مشکلی که اغلب در کودکان مبتلا به این اختلال دیده میشود.
اعضای این پژوهش معتقدند کم بودن فاصله بین خطوط کتابها به شلوغی صفحه منجر میشود و میتواند توانایی کودک را در تشخیص حروف با مشکل مواجه کند و موجب کاهش سرعت خواندن کودکان شود؛ اما وقتی فاصله به اندازه کافی وجود داشته باشد و کلمهها و حروف در هر صفحه پراکندهتر باشند، تشخیص حروف و لغات برای آنها سادهتر خواهد شد؛ و این بدین معناست که مهارتهای خواندن کودکان بهبود و نیز اعتماد آنها به خواندن و درک مطالب افزایش مییابد.
نظر شما