چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲
کاغذ زنجان در کل کشور بجز زنجان خریدار دارد!

مدیرعامل شرکت زرین دفتر زنجان گفت: تولیدات کاغذی که ما داریم، در همه استان‌ها به غیر از زنجان خریدار دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، کاغذ از مهمترین محصولات پرکاربرد در ادارات، مدارس و حتی منازل محسوب می‌شود. داشتن یک کاغذ مناسب برای نوشتن، پرینت کرفتن، فکس و کپی جزو مواردی است که مورد توجه خاص و عام است.

در استان زنجان نیز کارخانه کاغذسازی زرین‌دفتر با تولیدات دفتر در سایزهای آ4، آ5 و آ3 به بازار عرضه می‌شود سازنده کاغذ زرین دفتر از جنس الیاف سلولزیست که به صورت برگه‌های سفید کاغذی درآمده و در قطعات مختلف برش و بسته‌بندی می‌شود.

کاغذهای اندازه آ4 زرین دفتر در بسته‌بندی‌ها وکیوم نایلونی و با کیفیت عالی عرضه می‌شود و آنچه که در این خط تولید قابل مشهود و توجه است، عدم دور ریز بودن ضایعات تولید آن است.

طبق گفته مدیرعامل این شرکت محصولات زرین‌دفتر علاوه بر استفاده در زنجان در استان‌های بزرگی همچون تهران، همدان، سنندج، تبریز و کرمانشاه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مهدی محمدی درباره فعالیت این شرکت به خبرنگار ایبنا گفت: تولیدات دفتر در سایزهای آ4، آ5 و آ3 به بازار عرضه می‌شود.

احمدی با اشاره به اینکه شرکت زرین دفتر با تولید روزانه 10 هزار بسته کاغذ و اشتغالزایی برای 14 نفر فعالیت خوبی در سطح استان ارائه کرده است، افزود: تولیدات شرکت به حدی زیاد است که حتی بیشتر از نیاز استان به سایر استان‌ها نیز صادرات دارد، در واقع با توجه به مرکزیت تهران محصولات از آنجا به همه استان‌‎ها صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه خریدار محصولات این شرکت در سایر استان‌ها بیشتر از خود زنجان است، تصریح کرد: با اینکه دو خط تولید فعال داریم، اما متاسفانه یا خوشبختانه در زنجان فروش خوبی نداریم.

احمدی با اشاره به اینکه برگه A4 دیگر تولیدی نیست که تهیه آن از زنجان یا سایر استان‌ها چندان تفاوتی با هم داشته باشد، بیان کرد: مشکل اینجاست با وجود نیازی که ادارات و دستگاه‌ها به این نوع از کاغذ دارند، وقتی مراجعاتی به ادارات برای فروش اجناس داریم، اذعان می‌کنند که ما از زنجان خرید نمی‌کنیم.

مدیرعامل شرکت زرین‌ دفتر زنجان در ارتباط با قیمت کنونی کاغذ نیز گفت: قیمت کاغذ جهانی است و بستگی به وضعیت دلار دارد و ما نیز از این امر مستثنی نیستیم.

احمدی با اشاره به اینکه قیمت روز کاغذ در درب کارخانه 59 یا 60 هزار تومان است، افزود: این قیمت در بازار مخصوصا در کتابفروشی‌ها به 75 هزار تومان هم می‌رسد، یعنی به یکباره 50 درصد افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان کاغذ گفت: با توجه به سود سنگینی که بانک‌ها دارند، مشکلات عدیده‌ای برای تولید کنندگان به وجود آمده است که امیدواریم دولت جدید در این باره چاره‌اندیشی کند.

مدیرعامل شرکت زرین‌ دفتر زنجان وی با اشاره به اینکه ورود در کار تولید در زنجان مصائب و مشکلات بسیاری دارد که قطعاً تولیدکنندگان بهتر با آن آشنا هستند، اضافه کرد: اما در کار تولید کاغذ که البته یک تولید منحصر به فرد است، این امر نمود بیشتری دارد، چراکه بی‌مهری‌های مسوولان نسبت به این تولیدات با وجود نیاز بسیار است.

وی با اشاره به اینکه در ایران فقط 10 درصد کاغذها از جمله کاغذ روزنامه تولید می‌شود و بقیه وارداتی است، بیان کرد: البته مشکل ما تنها واردات نیست و مشکلات داخلی بیشتر سد راه تولیدکنندگان شده است.

احمدی با اشاره به برنامه این شرکت برای افزایش تولیدات و محصولات گفت: از جمله اقدامات توسعه‌ای اضافه کردن ماشین روله‌ای است که برای تولید محصولات بیشتر کارساز است.

مسئول شرکت زرین کاغذ با بیان اینکه تولیدکنندگان علاقه‌مند نیستند درب کارخانه  و واحد تولیدی خود را ببندند و با وجود همه مشکلات به تلاش می‌پردازند، افزود: مشکلات تولید یک‌روزه ایجاد نشده است و حل آن مستلزم صرف زمان و برنامه‌ریزی است.

وی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان امروز در یک جنگ اقتصادی قرار دارند که با این شرایط باید حمایت بیشتری از آنها صورت گیرد، گفت: قطعا حمایت از این افراد موجب اشتغالزایی بیشتر هم خواهد شد.

سعید محمدی یکی از نوشت‌افزار فروش زنجانی نیز درباره فروش کاغذ و دفترچه مدارس گفت: فروش کاغذ یک امر روتین است که برای مشتریان خاصی انجام می‌شود اما در کل وضعیت خوب نیست.

وی با اشاره به اینکه برخی از نوشت‌افزار فروشان به علت گرانی کاغذ به اندازه فروش خود خرید کرده و پس از پایان دوباره اقدام به خرید می‌کنند، افزود: در این شرایط تورمی  خرید بیش از نیاز در واقع سوزاندن سرمایه است.

محمدی در ارتباط با فروش دفترچه مدارس نیز گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا از دو سال قبل فروش چندانی نداریم و شاید فروش به نصف کاهش یافته است.

این فعال صنفی حوزه نشر گفت: متاسفانه موجودی انبارهایمان بسیار کم شده و این امر هم متاثر از گرانی لوازم است.

رئیس سازمان صمت استان زنجان با اشاره به اینکه استان زنجان وضعیت بسیار خوبی در حوزه تولید کاغذ دارد، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در این بخش موجب افزایش صادرات و رونق اقتصادی شده است.

ناصر فغفوری همچنین با اشاره به تعیین مباشر کاغذ در شهرستان‌ها گفت: در هر شهرستان مباشر معین و معتمد نسبت به توزیع کاغذ با قیمت مصوب تنظیم بازار اقدام می‌کنند باید توجه داشت که هرگونه تقاضا برای کاغذ A4 در داخل استان تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه واحدهای کاغذسازی در زنجان علاوه ‌بر نیاز استان، نیاز استان‌های هم‌جوار را نیز تامین می‌کنند، افزود: هرگونه فروش کاغذ به قیمت بالا تخلف محسوب می‌شود و مردم می‌توانند گزارش گران‌فروشی را به شماره تلفن 124 اعلام کرده و تقاضای کاغذ خود را با قیمت مصوب تامین کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان نیز در ارتباط با مشکلات گرانی کاغذ و کاهش چاپ کتاب گفت: از مهمترین دلایل کاهش چاپ کتاب  گرانی کاغذ و کتاب، وضعیت نامناسب اقتصادی مردم است.

محمدربیع احمدخانی با اشاره به اینکه مشکلات گرانی کاغذ خسارات بسیاری به ناشران وارد کرده است، تصریح کرد: آمار کاملا به روز نیست اما امروز از ۴۲ ناشر مجوزدار استان فقط ۱۵ ناشر فعال هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان افزود: همین شرایط موجب شده است که ناشر توانایی چاپ کتاب را نداشته باشد و تنها در صورتی ناشر حاضر به چاپ کتاب می‌شود که مولف هزینه‌های چاپ را خود به عهده بگیرد و حتی برخی از ناشران به سمت چاپ کتاب الکترونیک رفته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها