چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۰
ابزاری برای برنامه‌ریزی و مدل‌سازی در اقتصاد حمل و نقل

کتاب حاضر ابزاری است پویا برای افرادی که به دنبال برنامه‌ریزی و مدل‌سازی در اقتصاد حمل و نقل هستند. مدل‌سازی در اقتصاد حمل و نقل، برنامه‌ریزی حمل و نقل نیست، تنها می‌تواند برنامه‌ریزی را پشتیبانی کند و در بسیاری موارد می‌تواند مهم‌ترین نقش را در فرایند برنامه‌ریزی ایفا کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «اقتصاد حمل و نقل؛ نظریه‌ها و کاربردها» اثر میر حسین موسوی از سوی سازمان سمت در 323 صفحه با شمارگان 300 نسخه و قیمت 52 هزار تومان منتشر شد.

در پیشگفتار این کتاب آمده است:‌ «از اواسط دهه 1970 به بعد پیشرفت‌های فنی مهمی در مدل‌سازی حمل ونقل رخ داده است. با وجود این بسیاری از ابداعات و كاربردهای خاص نظریه‌ها در بیرون از نشریه‌های دانشگاهی توجه اندكی را به خود جلب کرده است. اكنون بعد از گذشت مدت زمان طولانی نقش مدل‌سازی در برنامه‌ریزی حمل و نقل بهتر فهمیده می‌شود.

در این كتاب تلاش شده است نظریه‌ها و الگوهای کاربردی در زمینه اقتصاد حمل و نقل و مدل‌سازی آن و نیز در بیشتر زمینه‌ها، آخرین دستاوردهای علمی مورد بحث قرار گیرد؛ لیكن آن جنبه‌هایی انتخاب شده كه در مدیریت و برنامه‌ریزی حمل و نقل کشورهای در حال توسعه اثرگذار بوده است. در كتاب حاضر پیشرفته‌ترین حالت تحقیق و جستجو وارد مدل‌سازی حمل و نقل نمی‌شود، بلكه سعی شده است ابزاری پویا برای افرادی كه به دنبال برنامه‌ریزی و مدل‌سازی در اقتصاد حمل و نقل هستند، فراهم شود و نیز اینكه این كتاب نقطه ورودی است برای بیشتر مقالات نظری كه مبنای مدل‌سازی اقتصاد حمل و نقل در آینده را تشكیل می‌دهند. مدل‌سازی به معنای برنامه‌ریزی حمل و نقل نیست، بلکه ابزاری است که برنامه‌ریزی را پشتیبانی و در بسیاری موارد مهم‌ترین نقش را در فرایند برنامه‌ریزی ایفا می‌کند. مدل‌سازی در حمل و نقل تنها زمانی به برنامه‌ریزی آن كمك می‌كند كه به عنوان ابزاركمكی اثربخش برای تصمیم‌گیری پذیرفته شود.»
 
کتاب حاضر در هشت فصل به ترتیب حمل و نقل با خاستگاه شبکه‌ای، تقاضای حمل و نقل به عنوان کالای تقسیم‌پذیر، تقاضای حمل و نقل به عنوان کالای تقسیم‌ناپذیر، مدل‌سازی ایجاد سفر، ساختار تولید حمل و نقل، ساختار هزینه حمل و نقل، قیمت‌گذاری خدمات حمل و نقل و تقاضای انرژی، حمل و نقل و محیط‌زیست تنظیم شده است.
 
در فصل اول ماهیت شبکه‌ای بنگاه حمل و نقل مورد بررسی قرار گرفته است. شبکه حمل و نقل عموماً در معرض آثار شبکه‌ای یا صرفه‌های شبکه‌ای یا بازخوردهای جانبی شبکه‌ای است. آثار جانبی شبکه مربوط به بخش مصرف یا تقاضاست. به همین سبب طرف عرضه و تقاضای بخش حمل ونقل و عوامل مؤثر بر آن‌ها به تفصیل شرح داده شده است.
 
در فصل‌های دوم و سوم تقاضای حمل و نقل با توجه به ویژگی تقسیم‌پذیر بودن و تقسیم‌ناپذیر بودن آن بررسی شده است. از آنجا كه بسیاری از تصمیمات در زمینه حمل و نقل نشان‌دهنده انتخاب از میان شیوه‌های مختلف است، تئوری تقاضای حمل و نقل به‌صورت مجزا برای هر دو مورد كالاهای تقسیم‌پذیر و تقسیم‌ناپذیر (گسسته) تدوین شده و توسعه یافته است. بر این اساس ابتدا به ارائه نظریه‌های استاندارد رفتار مصرف‌كننده برای كالاهای تقسیم‌پذیر و تقسیم‌ناپذیر حمل و نقل پرداخته و پس از تحلیل نظری تقاضای بازار، تخمین تجربی آن برای استفاده در پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌های سیاستی ارائه شده است.
 
در فصل چهارم، به هدف ایجاد سفر در مدل کلاسیک حمل و نقل که پیش‌بینی تعداد کل سفرهای ایجادشده به‌وسیله هر منطقه (Oi) و جذب‌شده به منطقه (Di) دیگر است، پرداخته شده است. این فصل برای پاسخ به سؤال‌های زیر تدوین شده است: چه تعداد سفر در هر نقطه شروع می‌شود؟ چه تعداد سفر به‌طور متوسط در طول یک هفته صورت گرفته است؟ احتمال اینکه این فرد هیچ، یک، دو یا تعداد سفرهای بیشتری را به این مقصد طی یک هفته انجام دهد چقدر است؟
 
در فصل پنجم ساختار تولید حمل و نقل به عنوان اصلی‌ترین نظریه بنگاه با نشان دادن طبیعت چند محصولی بنگاه حمل و نقل تبیین شده است. چگونگی تصمیمات عوامل درباره ساختار مسیر و فرکانس، به علاوه رابطه آن‌ها با مشخصه‌های شبکه، نیازهای نهاده را برای تولید محصول مطلوب مشخص می‌کند؛ سیستم‌های چرخه‌ای ساده به روشن شدن مطلب کمک می‌کنند.
 
در فصل ششم یکی دیگر از ابزارهای اصلی اقتصاد خرد یعنی ساختار هزینه حمل و نقل بررسی شده است. در این فصل طبیعت آشکار چندمحصولی بنگاه حمل و نقل برای درک دقیق مفهوم صرفه‌های مقیاس، صرفه‌های وسعت و مکمل بودن در عملیات حمل و نقل مورد توجه قرار گرفته است. همچنین بررسی‌های سنتی مانند تعیین هزینه‌های نهایی یا درجه مقیاس اقتصادها با در نظر گرفتن ابعاد فضایی تولید حمل و نقل انجام شده است.
 
در فصل هفتم، راهبردهای مختلف قیمت‌گذاری و نتایج آن‌ها بررسی شده است. این فصل با ارائه موردی که قیمت بهینه اقتصادی را منعکس می‌کند شروع می‌شود و نشان می‌دهد که به دلیل وجود آثار خارجی، هیچ کدام از بازارهای حمل و نقل خصوصی و یا عمومی به تنهایی نمی‌توانند این مورد را ایجاد کنند. در این فصل تصحیح لازم از نگاه یک تنظیم کننده ـ که باید برای هر مورد اجرا شود تا به بهره‌وری برسد ـ نیز ارائه شده و همچنین حالات مختلف قیمت‌گذاری با اهداف متفاوت بررسی شده است.
 
فصل آخر به بررسی بخش حمل و نقل از بعد تقاضای انرژی و ایجاد آلاینده‌های زیست‌محیطی اختصاص دارد. تقاضای انرژی در بخش حمل و نقل مستقیماً با شیوه‌های حمل و نقل در ارتباط است و با توجه به اینكه مجموعه‌ای از سوخت‌ها در این بخش مورد استفاده قرار می‌گیرد، سطوح مختلفی از تجزیه و تحلیل‌ها را می‌توان ملاحظه کرد.
 
در پشت جلد این کتاب نیز درج شده است: «در کتاب اقتصاد حمل و نقل، درباره نظریه‌ها و مدل‌های کاربردی اقتصاد حمل و نقل و مدل‌سازی آن بحث می‌شود. نویسنده در بیشتر زمینه‌ها از آخرین دستاوردهای علمی بحث می‌کند، لیکن آن جنبه‌هایی را انتخاب می‌کند که در مدیریت و برنامه‌ریزی حمل و نقل کشورهای در حال توسعه اثر گذارند. کتاب حاضر ابزاری است پویا برای افرادی که به دنبال برنامه‌ریزی و مدل‌سازی در اقتصاد حمل و نقل هستند. مدل‌سازی در اقتصاد حمل و نقل، برنامه‌ریزی حمل و نقل نیست، تنها می‌تواند برنامه‌ریزی را پشتیبانی کند و در بسیاری موارد می‌تواند مهم‌ترین نقش را در فرایند برنامه‌ریزی ایفا کند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها