سه‌شنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۲
شناخت پیچیده‌ترین هستنده جهان به روایت کتاب

این کتاب در حقیقت سریع ترین راه ممکن برای فهم پنجاه نظریۀ شاخص و تأثیرگذار در روانشناسی است. نویسنده مهم‌ترین اطلاعات لازم درباره هر نظریه را در نهایت اختصار اما به زبانی روشن و آسان فهم در دسترس خواننده گذاشته است

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): کتاب‌های حوزه روانشناسی امروزه یکی از پرخواننده‌ترین موضوعات در بازار کتاب هستند؛ البته طیف کتاب‌های این حوزه بسیار گسترده است و در این سیل کثیر، پیدا کردن اثری مناسب که بتواند برای خواننده مفید باشد، سخت و دشوار.

«30 ثانیه رواشناسی» کتابی است به قلم کریستین جارت و گروهی از نویسندگان که با ترجمه به یان رفیعی و به همت بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. همانطور که در جلد کتاب هم عنوان شده است این اثر هم برای علاقه‌مندان حرفه‌ای و هم غیر حرفه‌ای روانشناسی می‌تواند سودمند باشد.

این کتاب در حقیقت سریع ترین راه ممکن برای فهم پنجاه نظریه شاخص و تأثیرگذار در روانشناسی است. نویسنده مهم‌ترین اطلاعات لازم درباره هر نظریه را در نهایت اختصار اما به زبانی روشن و آسان فهم در دسترس خواننده گذاشته است. ویژگی دیگر این  کتاب نیز این است که برخی نظریه‌های مهم اما کمتر شناخته شده در ایران را در کنار نظریه‌های مشهورتر آورده است تا خواننده را متوجه اهمیت آن‌ها کند. همانطور که اشاره شد این کتاب در 50 مدخل کوتاه مهم‌ترین رویکردها و نظریه‌های علم روانشناسی را مورد توجه قرار داده است، در بخشی به روانشناسی اجتماعی، در بخش دیگر به جنبه‌های ذهنی و شناختی این علم و در بخش دیگر به مهم‌ترین مکتب‌های تاریخی آن پرداخته است.

ویراستار کتاب در مقدمه کوتاهی که بر آن نوشته در توضیح روند کلی کتاب می‌نویسد: «هر یک از 50 مدخل کتاب شامل یک مقدمه ساده 30 ثانیه‌ای، 3 ثانیه بیان اجمالی نظریه برای وقتی که واقعا عجله دارید و یک تحلیل سه دقیقه‌ای است که کمی عمیق‌تر به بررسی نظریه می‌پردازد. این فصول همچنین شامل زندگینامه برخی از شخصیت‌های برجسته این حوزه از جمله زیگموند فروید و ویلیام جیمز است. چه کتاب را تورق کنید و چه آن را از اول تا آخر مطالعه کنید، دارید درباره پیچیده‌ترین هستنده جهان یعنی ذهن انسان یاد می‌گیرید، خوش بگذرد».

همانطور که ویراستار اثر هم اشاره کرد این کتاب می‌تواند برای خواننده‌ای که می‌خواهد با جهان روانشناسی آشنا شود و در ابتدا حوصله خواندن آثار قطور و متکلف را ندارد، مفید باشد هر چند مسلما کافی نیست و تنها شمایی اجمالی از این عرصه را پیش روی او می‌گشاید. برای مثال در بخش 30ثانیه روانشناسی مثبت می‌خوانیم: «روانشناسی مثبت جنبشی است که مارتین سلیگمن، روانشناس دانشگاه پنسیلوانیا در سخنرانی معارفه خود به عنوان رییس انجمن روانشناسی آمریکا در کنفرانس سالانه آن انجمن به راه انداخت. سلیگمن از این واقعیت که روانشناسی این همه مدت روی رنج‌ها و بیماری‌های روانی تمرکز کرده بود، اظهار تاسف کرد. او به سراغ این رشته رفت تا بیشتر بر روی وجوه مثبت، توامندی‌ها و فضائل افراد، تمرکز کند. امروزه گرایش روانشناسی مثبت دارای مجله، سازمان بین‌المللی و کنفرانس‌های منظم خاص خود است. پژوهش‌های حوزه روانشناسی مثبت شواهد تایید نشده‌ای کشف کرده است مبنی بر این که تجربیات نامطلوب مانند زنده ماندن در یک فاجعه یا دست و پنجه نرم کردن با یک بیماری می‌تواند منش افراد را توانمند کند. در حوزه کار زمانی که مدیران به نقاط قوت کارکنان تمرکز کنند، بهره‌وری افزایش می‌یابد، در زمینه درمان پژوهشگران متوجه شده‌اند که بهتر است درمانگران به جای توجه صرف به مشکلات مراجعان به نقاط قوت آن‌ها هم توجه کنند.»

کتاب «30 ثانیه روانشناسی» اثر کریستین جارت و سایر نویسندگان با ترجمه به‌یان رفیعی در 200 صفحه، شمارگان 550 نسخه و قیمت 45 هزار تومان به همت بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه  در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها