به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در این کتاب، مفهوم «نیاز» بهعنوان پدیدهای چندوجهی در جامعه انسانی مورد توجه قرار گرفته و علاوه بر نیازهای مادی و عینی همچون غذا، مسکن و سلامت، به نیازهای نمادین و کیفی نظیر آموزش، هنر، مطالعه، فراغت و تعلق اجتماعی پرداخته شده است. نویسنده با تأکید بر جایگاه نیازهای فرهنگی و هنری در ساحت معنا، ذوق و تجربه زیسته شهروندان، «نیازسنجی فرهنگی و هنری» را فرآیندی ضروری برای طراحی و اجرای برنامههای اثرگذار در فضای شهری معرفی میکند.
این کتاب حاصل پنج پژوهش بههمپیوسته در پهنههای شرقی، غربی، شمالی، جنوبی و مرکزی شهر تهران است که با روش پیمایشی و با بهرهگیری از پرسشنامه و مصاحبه انجام شده و به شناسایی نیازهای فرهنگی و هنری شهروندان تهرانی پرداخته است.
در این اثر، طیف گستردهای از نیازها از جمله آموزشهای هنری و غیرهنری، کنسرتها، فیلم و سینما، نمایش و تئاتر، جشنوارهها، فعالیتهای فوقبرنامه، فعالیتها و مسابقات ورزشی، نمایشگاهها و نگارخانهها، کانونهای فرهنگی و هنری، همایشها و سمینارها، نشستها و سخنرانیها، کتاب و کتابخوانی و نشریات و همچنین فضاها و مراکز فرهنگی، هنری و تفریحی مورد سنجش و تحلیل قرار گرفته است.
یافتهها و دادههای این کتاب میتواند بهعنوان مبنایی علمی برای طراحی و تدوین برنامههای توسعه فرهنگی و هنری در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران مورد استفاده مدیران، برنامهریزان و نهادهای فرهنگی شهری قرار گیرد.
گفتنی است کتاب «نیازشناسی فرهنگی و هنری از شهروندان تهرانی» در ۴۵۴ صفحه و با قیمت ۵۰۰ هزار تومان منتشر شده است.
نظر شما