عضو هیات امنای موسسه خانه کتاب ایران در گفت وگو با ایبنا
مزیتسازی جوایز کتاب سال شدنی است/به ارتقا علمی برگزیدگان کتاب سال توجه شود
نجفقلی حبیبی، مزیتسازی برای برگزیدگان کتاب سال را با توجه به کاهش ارزش مادی جوایز مهم ارزیابی کرد و گفت: ایجاد فرصت مطالعاتی و تسهیلات سفر را میتوان بهعنوان مزیتهایی برای برگزیدگان در نظر گرفته شود.
به حدود و ثغور مزیتسازی توجه شود
وی افزود: من هم با برخی از این مزیتسازیها، مانند اینکه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای برگزیدگان کتاب سال، امتیاز و ارتقاء علمی در نظر بگیرد، موافقم. پیشبینی اعطاء امتیاز علمی برای این وزارتخانه هزینهای ندارد. علاوهبر این با اختصاص چند امتیاز اجتماعی هم موافقم و همچنان تاکید دارم باید به حدود و ثغور مزیتسازی توجه کنیم.
حبیبی با تاکید بر اهمیت توجه به ایجاد سازوکار دقیق برای انتخاب افراد با هدف اعطا مزیتهای جدید افزود: افرادی باید برای بهرمندی از مزیتهای جدید، انتخاب شوند که از صلاحیت کافی برخوردار باشند. بهعبارت دیگر این جریان نباید بهگونهای باشد که اهداف اصلی منحرف و به دنبال آن زمینههای پارتیبازی ایجاد شود.
عضو هیات امنای موسسه خانه کتاب با بیان این مطلب که با اصل پیشنهاد برای افزایش حمایتها از برگزیدگان جایزه کتاب سال موافقم، ادامه داد: با توجه به نوسان قیمت سکه باید پرسید، برای برگزیدگان که بعد از مدتها هیاهوی رسانهای و خبری معرفی میشوند چه باید کرد؟ معتقدم حداقل میتوان تشویقهای معنوی را افزایش داد. میتوان با تبلیغ در مراکز علمی و دانشگاهی فرد برگزیده و کتابش را معرفی کرد.
مزیتسازی نباید هزینهساز باشد
وی با تاکید بر این نکته که مزیتسازی نباید هزینهساز باشد، گفت: اگر مزیتسازی نیازمند بودجه و هزینه باشد از سوی نهادهای دولتی پذیرفته نخواهد شد. ایجاد فرصت مطالعاتی، تسهیلات سفر و یا حضور در همایشهای علمی را میتوان بهعنوان مزیتهایی برای برگزیدگان کتاب سال جمهوری اسلامی در نظر گرفته شود.
دبیر سیویکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: ارتقاء و امتیازدهی علمی به برگزیدگان کتاب سال را مهمتر از هر نوع حمایت دیگر میدانم. درباره ارائه تسهیلاتی مانند اعطا وام، خرید مسکن و در مجموع مزیتهای مالی باید با احتیاط بحث کرد، از سوی دیگر در جریان مزیتسازی باید به این نکته توجه کنیم که تصمیمات شدنی باشد.
این پژوهشگر، نقش دانشگاهها در افزایش مزیت جوایز کتاب سال را بسیار با اهمیت و ضروری ارزیابی کرد و ادامه داد: دانشگاهها هیچ اقدامی در معرفی آثار برگزیدگان کتاب سال انجام نمیدهند و معتقدم، استادان جوان برگزیده به پژوهش و نوشتن نیازمند تشویق هستند.
حبیبی، با تاکید بر تاثیر تبلیغ بر افزایش انگیزه و تشویق مولفان، گفت: وقتی برگزیده کتاب سال در رسانهها معرفی و تصویر مولف در دانشگاهها نصب میشود، انگیزهای برای دیگر پژوهشگران ایجاد خواهد شد.
وقتی حکومت بر فعالیت برگزیدگان قیمت می گذارد...
این عضو هیات امنای موسسه خانه کتاب ادامه داد: وقتی حکومت بر فعالیت برگزیدگان کتاب سال قیمت میگذارد، به معنای تشویق دیگران برای حضورِ موثرتر است. انعکاس اخبار اختتامیه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، بیشتر برای حضور و سخنرانی رئیس جمهور است نه برای معرفی مولفان و دانشمندان برگزیده. شاید تعداد معدودی مخاطب این دسته از احبار را پیگیری کنند بنابراین رسانهها باید بیش از پیش به معرفی برگزیدگان توجه کنند.
وی افزود: بیتردید افزایش مزیت برای برگزیدگان کتاب سال در درازمدت بر افزایش کیفیت کتابها موثر خواهد بود؛ علاوهبر این اعمال سختگیری از سوی داوران موجب افزایش کیفیت کتابها خواهد شد.
نظر شما