به گفته عالمی، درحال حاضر یکسال و نیم از عمر این نشر میگذرد. و تا به حال حدود10 کتاب منتشر کردهایم که 6 عنوان از آن مربوط به حوزه نوجوان است و چهار کتاب هم در حوزه روانشناسی نوجوان است.
وی در ادامه به دیده نشدن کتابها اشاره کرد و گفت: دلیل عمده اینکه کتابها دیده نمیشود این است که پخشها از کتابهای مجموعهای بیشتر استقبال میکنند تا تک جلدی. الان هم پخشهایی که با ما همکاری میکنند صرفا لطف شخصی بوده است. هدف گاندو این نیست که بازار نشر نوجوان را در دست گیرد. دوست دارم تغییری در زبان نوجوان انجام شود. چون همه کارهای ما یونیفرم شده است. اگر در ترجمه و رماننویسی بزرگسال و نوجوان و حتی شعر نوجوان نگاه کنید میبینید همه داریم در قالب یک یونیفرم کار میکنیم و منتظریم ببینیم که بازار چه چیزی را میپسندد.
وی با بیان اینکه ترجمه مهم است و در نشرهای بزرگ چرخ تولید ادبیات تالیفی را میچرخاند، گفت: اما ما میخواهیم با همین انگیزههای فرهنگی که داریم جریان کوچک قابل اتکایی در ادبیات نوجوان درست کنیم، به نظر میرسد جایی که مولف محور باشد و به ادبیات تالیفی بها دهد جایش خالی است.
این نویسنده و مترجم در ادامه بیان کرد: ادبیات کودک و نوجوان در سه سطح شکل میگیرد: نهاد، نظریه و خلق. نهاد چیست و کی شکل میگیرد؟ موقعی که کودک از خانواده جدا میشود و به عنوان یک قشر اجتماعی وارد مدرسه میشود. درواقع جامعه جدید به قول رولان بارت میخواهد کارافزارهای خودش را تربیت کند. میخواهد پزشک، صنعتگر، کارگر و... تربیت کند. در چنین شرایطی آنچه به نیاز انسانی کودک و نوجوان پاسخ میگوید ادبیات خلاقه است که عاطفه را پرورش میدهد، تخیل و تفکر را گسترش میدهد. در مقابل نظام آموزشپرورش پادگانی بچه را بیچاره میکند چون مدام شاگرد اول میخواهد به هر قیمتی. اما ادبیات خلاقه ذهن کودک را انتقادی تربیت میکند. لورن چایلد، نویسنده رمان «کلاریسبین» توانسته صدای نوجوان باشد.
اقبالزاده در ادامه با اشاره به زندگی انیشتین گفت: برای علم حتی تخیل لازم است؛ تخیل باعث فرضیهسازی میشود. برای هنر هم که تخیل پیشزمینه است. رمان به تخیل کودک و نوجوان بالندگی میدهد. رمان، خود کودک را برجسته میکند. به او اهمیت میدهد.»
نظر شما