شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۷
استانداردهایی برای کتابخانه‌های مؤسسات آموزش عالی

کتاب «استانداردهایی برای کتابخانه‌ها در مؤسسات آموزش عالی ایران» اثر سیدابراهیم عمرانی برای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مدارس عالی فنی و حرفه‌‌ای منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سازمان‌های بین‌المللی، منطقه‌ای و ملی در هر حرفه‌ای، استانداردها، دستورالعمل‌ها و رهنمودهایی منتشر می‌کنند که مؤسسات مرتبط برحسب ضرورت از آن‌ها بهره می‌گیرند. در حوزه کتابداری و علوم اطلاعات نیز مؤسسات مختلفی به تدوین استاندارد، دستورالعمل و رهنمودها می‌پردازند. نویسنده در این اثر چارچوب را بر اساس یک استاندارد مشخص بین‌المللی، یعنی استانداردهای انجمن کتابخانه‌های پژوهشی و دانشگاهی (وابسته به انجمن کتابداران آمریکایی) گذاشته است.
 
این اثر از پنج بخش «سرآغاز: تغییرهای عمیق در آموزش عالی»، «استانداردهایی برای کتابخانه‌ها در آموزش عالی ایران»، «شاخص‌هایی برای مقایسه»، «شاخص‌های برآیندی» و «پیوست‌ها» تشکیل شده است.
 
به گفته نویسنده، این اثر نقش بسیار خوبی در سنجش‌های کتابخانه‌های دانشگاهی ایران از جمله در سنجش کتابخانه‌های دانشگاه تهران، البته با تغییراتی داشته است.
 
در پیشگفتار این اثر می‌خوانیم: «کمیته استاندارد (انجمن کتابخانه‌های پژوهشی و دانشگاهی؛ وابسته به انجمن کتابداران آمریکا)» خود اعلام می‌نماید که استانداردها برای شکل‌های متفاوت و انواع مختلف مجموعه‌ها و خدمات، هنوز تدوین نشده و بنابراین در این اثر و همچنین در وبگاه این انجمن نیز عرضه نشده‌اند. بر این اساس اعلام می‌دارد که ممکن است در مواردی نیاز به تدوین رهنمودی ملی داشته باشیم یا لازم باشد که هر یک از این دستور‌العمل‌ها و رهنمودهای تدوین شده توسط یکی از سازمان‌های ملی یا بین‌المللی که مورد نیاز کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی کشور باشد، بازنگری و حتی بازنویسی گردند. به‌علاوه برای آن‌که بتوان از این مجموعه و رهنمودها، استانداردها و دستورالعمل‌هایی که در آینده تدوین خواهند شد به عنوان بخشی از ابزارهای تحلیلی کتابخانه به نحو شایسته‌ای استفاده شود، ایجاد کمیته دائمی استاندارد در انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران با همکاری کتابخانه ملی جمهوری اسلامی، مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضروری است چرا که استانداردها نیاز به ویرایش مداوم و روزآمد شدن دارند.»
 
استانداردهایی که در این اثر عرضه شده‌اند، ابزاری برای کمک به کتابخانه‌ها هستند تا بتوانند اهداف خود را در راستای اهداف سازمان مادر تعریف کنند. همچنین این استانداردها بر مستندسازی میزان مشارکت کتابخانه، در کارآمدی مؤسسه و برآیند تحصیل دانشجویان و فعالیت پژوهشگران تأکید دارند.
 
به گفته مؤلف، «استانداردها نکاتی را پیشنهاد می‌کنند که کتابخانه‌ها بتوانند با استفاده از آن‌ها امکان مقایسه خود با مؤسسات هم‌طراز و هم‌عرض را فراهم نمایند و بر تدوین سایر معیارها تأکید دارند. برخی از معیارهای کمی و کیفی در این سند مورد استفاده قرار گرفته‌اند، مانند شاخص‌هایی برای سنجش عناصر عملکردی کتابخانه و ارائه خدمات آن.»
 
نخستین کتاب «استانداردهایی برای کتابخانه‌ها در مؤسسات آموزش عالی ایران» اثر سیدابراهیم عمرانی و همکاری کمیته استانداردها، کمیسیون نظام اطلاع‌رسانی علم و فناوری: مهدی علیپور حافظی، حمیدرضا جمالی‌مهمویی، سعید اسدی، فرامرز مسعودی و علی‌حسین قاسمی، با شمارگان 500 نسخه، در 160 صفحه، به بهای 125 هزار ریال، از سوی انتشارات چاپار (انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی با همکاری کمیسیون نظام اطلاع‌رسانی علم و فناوری و سیدابراهیم عمرانی) راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها