مخاطبان کتاب در کشورهای اروپایی از کتابهایی که کتابفروشها به آنها پیشنهاد میدهند استقبال چشمگیری میکنند.
به نوشتهی فاکسنیوز، کتابهای با واسطه کتابهایی هستند که توسط کتابفروشها به خوانندگان پیشنهاد میشود.
کتابفروشها آثاری را که ممکن است به خاطر تبلیغات اندک، کمتر شناخته شده باشند انتخاب میکنند و روی جلد و عنوانشان را میپوشانند و یادداشت کوچکی را به عنوان سرنخ یا راهنمای خرید برای سلیقههای مختلف روی آن قرار میدهند تا خوانندگان برای خرید وسوسه شوند.
محبوبترین آثار در این دست از کتابها آنهایی هستند که عنوانشان اندکی قابل تشخیص باشد؛ مثل هری پاتر.
یکی از این کتابفروشها گفته است از ماه اکتبر میزهایی که به کتابهای باواسطه اختصاص داشتهاند روزبهروز آثار بیشتری را در معرض دید مشتریان قرار دادهاند.
وی افزود این کتابها فروش خوبی را از همان آغاز داشتهاند و حتی در روزهای تعطیل هزاران کتاب با همین روش به فروش رفته است.
این نوع فروش متفاوت و خلاقانهی کتاب که مقدری رازآمیز تلقی میشود توجه مخاطبان را بیشتر جلب میکند؛ خصوصاً که طبق آمار منتشرشده درآمد ناشران در آمریکا از فروش کتاب در سال 2016 نسبت به سال 2015 کاهش یافته و مردم کمتر به خرید کتاب تمایل نشان دادهاند.
هفتهنامهی ناشران آمریکایی در خبری نوشته است کتابهای حوزه بزرگسال سال گذشته میلادی 2.3 درصد با کاهش فروش مواجه بودهاند.
سودی که سال گذشته از فروش کتابهای بزرگسال نصیب انتشاراتیها شده به 4 میلیارد و 85 میلیون دلار رسیده بود. این سود در سال 2015 میلادی 4 میلیارد و 96 میلیون دلار بوده است.
فاکس نیوز این عبارت معروف را که «تنها از روی جلد نمیتوان کتابی را قضاوت کرد» به کار برده و گفته اما در این کتابفروشیها حتی جلد کتاب هم دیده نمیشود.از مزایا و جذابیتهای خرید کتابهای باواسطه این است که خوانندگان میتوانند در حین خرید کتاب شانس خود را نیز بیازمایند.
یکی از اعضای این کتابفروشی گفت خوانندگان میتوانند کتابی را که پس از باز کردن مورد پسندشان نبود به کتابفروشی بازگردانند؛ اما اغلب این اتفاق زمانی میافتد که مشتریان کتاب را می خوانند و بعد پس میآوردند.
فروش کتابهای باواسطه اولین بار در استرالیا آغاز شد و پس از مدتی انگلستان و کشورهای دیگر اروپایی نیز به این نوع متفاوت از فروش کتاب پیوستند.
نظر شما