مسعود خیرخواه، «سردبير» مجموعه تولیدکننده کتابهای صوتی «نوار» با اشاره به تاثیر مثبت اقدام وزارت ارشاد مبنی بر خرید کتابهای صوتی در میزان مطالعه گفت: کتابهای صوتی یا کتابهای دیجیتالی بههیچ عنوان رقیب کتابهای چاپی نیستند بلکه در بهرهوری وقت مردم بسیار موثرند.
خیرخواه با اشاره به اهميت جايگاه كتاب صوتي ادامه داد: نَفس فراخوان ثمربخش است؛ علاوه بر این تولیدکنندگان کتابهای صوتی، اعلام شرایط خرید را به دلیل ارتقاء جایگاه این دسته از کتابها از نظر وزارت ارشاد نیک ارزیابی میکنند. مصرفکنندگان این دسته از کتابها که در مقیاس محدود نابینایان، نوآموزان زبان فارسی و سالخوردگان تعریف شدهاند با توجه به جذابیت استفاده از کتاب صوتی قابل تعمیم است؛ بهعبارت دیگر کتاب صوتی در بهرهوری وقت مردم بسیار موثر است.
این فعال فرهنگی، درباره تاثیر کتاب صوتی در افزایش سرانه مطالعه گفت: توجه به موضوع کتاب صوتی، در افزایش سرانه مطالعه موثر است؛ چراکه افراد در مکانهای مختلف مانند مترو، اتوبوس و تاکسی با موبایلهای هوشمند میتوانند سیر مطالعاتی با کیفیت را با هزینه بسیار اندک دنبال کنند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با دمیدن به موضوع کتاب صوتی در افزایش سرانه مطالعه موثر است.
خیرخواه با اشاره به عملکرد مجموعه «نوار» در افزایش میزان مطالعه اظهار کرد: با بررسیهای صورت گرفته در «نوار» مشخص شد که این مجموعه، در ارتقاء سرانه مطالعه نقش قابل توجهی داشته است؛ بنابراین بررسی 150 هزار کاربر فعال «نوار» روزانه، ماهانه و سالانه از مجموعه «نوار» کتاب خریداری میکنند. حداقل و حداکثر زمان یک کتاب صوتی در «نوار» 6 تا 20 ساعت است؛ بنابراین مجموعه «نوار» با شعار «لذت ناب کتاب شنیدن» به راه خود ادامه میدهد.
سردبير «نوار» درباره واکنش ناشران چاپی نسبت به اقدام وزارت ارشاد در اعلام شرایط خرید کتاب صوتی افزود: بسیاری از ناشران چاپی، بعد از ظهور پدیده نرمافزارهای کتابخوان، ناباورانه به قابلیتهای آن مینگريستند؛ این در حالی است که به جرات میتوان گفت، بسترهای متنوع تولید کتاب غیرچاپی در افزایش شأن، بازاریابی و میزان مطالعه کتاب بسیار موثر ظاهر شدهاند. ثمرات این دسته از کتاب، بالاتر از تصور بسیاری از دوستان ناشر است. علاوه براین تجربه ثابت کرده، مخاطب کتاب صوتی پس از گوش دادن به كتاب، نسخه چاپی آن را نيز تهیه میکند.
خیرخواه ادامه داد: کتابهای صوتی یا کتابهای دیجیتالی بههیچ عنوان رقیب کتابهای چاپی نیستند؛ بهعبارت دیگر دغدغهخاطر ناشران کتابهای چاپی مبنی بر خطر کتابهای الکترونیکی یا صوتی از سر ناآگاهی است؛ این ناآگاهی، موجب میشود که جریان نشر ما نسبت به حوزههای دیگر عقب بماند؛ بهعنوان مثال در عرصه آنلاین، جنس نیاز متفاوت شده که در حوزه نشر نیز چنین قابلیتی برای جلب مخاطب وجود دارد.
وی اظهار کرد: بنابه تجربه، کتابهای صوتی در میزان نقدینگی ناشران نیز موثر بوده است. درآمد ناشران از پلتفورمها، خوراک دیگری را در اختیار مخاطب قرار میدهد. ناشرانی که این موضوعات را درک میکنند به این اعتبار میتوانند روزآمد باشند و مجموعه «نوار» نیز در این جریان بهعنوان بازوی یاریدهنده حضور دارد.
نظر شما