دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۸
درخواست نویسندگان بریتانیایی برای تجهیز کتابخانه‌های مدارس در این کشور

نویسندگان کودک در بریتانیا از وزارت آموزش و پرورش درخواست کردند تا بودجه مدارس در این کشور را افزایش دهد و از به حراج گذاشتن کتابخانه مدارس و از اخراج صدها کتابدار مدرسه دست بردارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین- «چارلز ریدل» که در حال حاضر نویسنده برگزیده ادبیات کودکان در انگلیس است این درخواست را ارائه کرده و توسط هشت نویسنده دیگری که پیش از این دارای این عنوان بودند حمایت می‌شود. وی از وزارت آموزش و پرورش درخواست کرد که از به حراج گذاشتن کتابخانه مدارس و از اخراج صدها کتابدار مدرسه دست بردارد.
 
وی طی نامه‌ای به «جاستین گرینینگ»، معاون وزارت آموزش و پرورش نگرانی خود را اعلام کرد و گفت: «نگران این موضوع هستم که ارزش کار کتابداران و تشویق کودکان به کتابخوانی نه تنها مورد تقدیر مدیران قرار نگیرد بلکه بودجه کافی برای تجهیز آنان نیز در نظر گرفته نشود.»
 
وی به بسته شدن دو کتابخانه در ماه‌های اخیر در «دورست» و «برکشایر» و اخراج کتابداران از کتابخانه‌ها اشاره کرد. سازمان کتابخانه‌ها تخمین زده است که طی دهه گذشته حدود 100 نفر از کتابداران خود را از دست داده است. اخیرا بسیاری از مدارس از کمبود بودجه گله و در نتیجه کتابداران خود را اخراج کرده‌اند.
 
«ریدل» که توسط هشت نویسنده دیگر از جمله «بلیک»، «آن فاین»، «مایکل مورپیورگو»، «ژاکلین ویلسون»، «مایکل روزن»، «آنتونی براون»، «دونالدسون»، و «مالوری بلاکمن» حمایت می‌شود از وزارت آموزش و پرورش درخواست کرد تا نظارت بیشتری بر تجهیز و نگهداری کتابخانه‌های مدارس انجام دهند تا این مشکل زودتر حل شود.
 
البته این تقاضا در سال 2014 صورت گرفت اما هنوز اقدامی برای تحقق بخشیدن به آن صورت نگرفته است و تعداد کتابخانه‌های مدارس هر روز بیشتر از قبل کاهش می‌یابد. طی تحقیقی که سازمان کتابخانه‌ها در سال 2014 انجام داد مشخص شد بین سال‌های 2012 تا 2014 حدود 280 کتابخانه در سطح مدارس به کار خود پایان داده‌اند. تحقیق دیگری در سال 2015 در مؤسسه «سافت لینک» صورت گرفت و در آن اعلام شد که حدود 54 درصد از کتابخانه‌ها از نبود بودجه کافی شکایت دارند. اتحادیه معلمین و سخنرانان نیز طی تحقیقی در سال 2016 اعلام کرد از سال 2010 تاکنون حدود 40 درصد از بودجه کتابخانه‌های مدارس کاهش یافته است و 21 درصد نیز اعلام کردند به آن‌ها اجازه تشویق دانش‌آموزان به خواندن کتاب از روی لذت را نمی‌دهد.
 
«ریدل» تقاضای خود را بسیار واضح به وزارتخانه اعلام کرد. او اعلام کرد «با توسعه کتابخوانی زندگی کودکانمان را بسیار تغییر می‌دهیم. کودکان یاد می‌گیرند در تمام طول زندگی خود کتاب بخوانند. کتابخانه مدارس منبع مهمی برای تربیت کودکان باسواد است.
 
اگر والدین از کتاب و نویسنده موردعلاقه فرزند خود آگاه باشند می‌توانند از کتابخانه مدرسه کتاب امانت بگیرند. فقط در این صورت است که می‌توانیم از افزایش سواد کودکان خود آگاه باشیم و جامعه‌ای غنی‌تر بسازیم.
 
هرگاه از کتابخانه‌های مختلف دیدن می‌کنم از ناهماهنگی آنان بیشتر آگاه می‌شوم. بیشتر مدارس از فراهم کردن کتب مناسب برای دانش‌آموزان عاجز هستند. کتاب‌هایی که کودکان را جذب کند و کتابدارانی که این کودکان را راهنمایی کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها