سه‌شنبه ۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸
شیرکوند: جشنواره‌های رسانه‌های دیجیتال با هدف ارتقای سواد رسانه‌ای شکل گرفته است

علی‌اکبر شیرکوند، معاون رئیس مرکز فناوری ارتباطات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در نشست خبری سه جشنواره دیجیتال دفاع‌مقدس، علوی و مهر محرم گفت: ارتقای سواد رسانه‌ای و صیانت از آثار محتوای دیجیتال پایه جشنواره‌های مرکز فناوری ارتباطات و رسانه‌های دیجیتال است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری سه جشنواره دیجیتال «دفاع‌مقدس»، «علوی» و «سوگواره مهر محرم» با حضور مهندس علی‌اکبر شیرکوند، معاون مرکز فناوری ارتباطات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابوالقاسم حبیبی، دبیر جشنواره دیجیتال دفاع مقدس و علوی، همچنین میثم قدس‌پور، دبیر جشنواره مهر محرم پیش از ظهر سه‌شنبه (6 مهرماه 95) در مرکز فناوری ارتباطات و رسانه‌های دیجیتال برگزار شد.
 
ارتقاء سواد رسانه‌ای هدف اصلی جشنواره‌های دیجیتال

شیرکوند گفت: جشنواره‌های سال جاری مرکز دارای دو ویژگی داوری مردمی و اعطای «شامد» است. شامد نشانه الکترونیکی محتوای دیجیتال به حساب می‌آید. شامد برای همه آثار الکترونیکی با هدف صیانت از تولیدات محتوای دیجیتال به پدیدآورندگان اعطا می‌شود.
 
وی با اشاره به اهمیت مشارکت‌های مردمی در بررسی جشنواره‌های دیجیتال افزود: جوایز متنوعی به مخاطبانی که در فرایند داوری مشارکت دارند در نظر گرفته شده و ارتقای سواد رسانه‌ای هدف اصلی در طراحی بخش داوری مردمی است.
 
حبیبی با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی برای تقویت فرهنگ مقاومت اظهار کرد: طبق اعلام مسئولان اپراتورهای تلفن همراه بیش از 20 میلیون گوشی هوشمند اندروید در اختیار مردم است. اگر از این تعداد فقط دو میلیون کاربر به تولید محتوا بپردازند ظرفیت بالایی برای تحقق اهداف فرهنگ مقاومت وجود دارد.
 
مشارکت مردمی در جشنواره‌های رسانه‌های دیجیتال
حبیبی گفت: جشنواره دیجیتال دفاع مقدس دارای دو بخش تخصصی و مردمی است. بخش تخصصی شامل آثار شرکت‌های حرفه‌ای و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی است. داوری آثار در دو بخش مردمی و حرفه‌ای به‌صورت تخصصی و غیرتخصصی صورت می‌گیرد. حضور حداکثری مردم در تولید محتوا همچنین داوری آثار هدف اصلی در برگزاری این جشنواره به حساب می‌آید.
 
این فعال حوزه نشر دیجیتال ادامه داد: تفاوت اصلی داوری مردمی در جشنواره دفاع مقدس با سایر جشنواره‌ها دریافت نظرات مردمی درباره کاربری نرم‌افزار، گرافیک و محتوای دیجیتال است. بنابراین داوری مردمی این جشنواره تفاوت چندانی با داوری تخصصی ندارد. نزدیک به 21 اثر در بستر اندروید در دسترس مخاطبان و کاربران دبیرخانه دایمی جشنواره قرار دارند. علاوه بر وجود بانک جامع دفاع‌مقدس شامل مکتوبات، تصاویر و صوت دیجیتال برای تولید محتوای دیجیتال هدیه‌ای برای فعالان این عرصه است.
 
کتاب و کتابخانه الکترونیک محور جشنواره رسانه‌های دیجیتال دفاع مقدس
 حبیبی افزود: علاقه‌مندان به شرکت در جشنواره دیجیتال دفاع‌مقدس می‌توانند آثار خود را در قالب‌های کتاب الکترونیک، کتابخانه دیجیتال، نرم‌افزارهای چند رسانه‌ای، تارنمای اینترنتی، ایده‌های پژوهشی موضوعی، تلفن همراه، آموزش، خادمین دیجیتال، ایده و نوآوری تولید، رسانه‌های برخط، چند رسانه‌ای و بازی و هنرهای دیجیتال به دبیرخانه دایمی جشنواره ارسال کنند. ویژگی‌های جشنواره رسانه‌های دیجیتال علوی نیز مانند جشنواره رسانه‌های دیجیتال دفاع مقدس است.
 
در پایان مقدس‌پور نیز درباره سوگواره «مهر محرم » گفت‌: علاقه‌مندان می‌توانند از اول ماه محرم با توجه به آیین‌نامه نسبت به ارسال و بارگذاری آثار خود در پایگاه دبیرخانه دایمی جشنواره مهر محرم اقدام کنند. آخرین مهلت ارسال آثار 20 آذرماه در نظر گرفته شده است. داوری تخصصی نیز حدفاصل 20 آذر تا 20 دی‌ماه و اختتامیه نیز همزمان با دهه فجر سال‌جاری برگزار می‌شود.
 
مقدس‌پور از طراحی نرم‌افزار تلگرامی برای ارسال آثار در حداقل زمان به دبیرخانه این جشنواره خبر داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها