شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
عباس مخبر 73 ساله شد/ «شناخت کوروش جهانگشای ایرانی» به چاپ سوم رسید

امروز 19 تیرماه استاد عباس مخبر، اسطوره‌شناس و مترجم 73 ساله شد، به مناسبت زادروزش سطوری از کتاب «شناخت کوروش جهانگشای ایرانی» را منعکس کردیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، امروز 19 تیرماه سالروز تولد استاد عباس مخبر، اسطوره‌شناس و مترجم کتاب «شناخت کوروش جهانگشای ایرانی» است. به همین مناسبت سطوری از پیشگفتار مترجم در این کتاب را انتخاب کردیم.

نشر مرکز نیز خبر از آماده شدن کتاب «شناخت کوروش جهانگشای ایرانی» تالیف رضا ضرغامی برای بار سوم خبر داد.

مخبر در این کتاب درباره تاریخ می‌نویسد: «جایی خوانده‌ام که «تاریخ تکرار رویدادهای گذشته نیست، توالی چشم‌اندازهای بی‌بازگشت است.» مطالعه تاریخ و راه‌های پرپیچ و خمی که روزگاران گذشته را به امروز می‌رساند، بی‌شک برای عده زیادی در هر عصر و دوره جذاب است: بازسازی ذهنی رویاها، آرمان‌ها، ساختن‌ها و ویران کردن‌هایی که از دور دست‌ها تا به امروز کلاف پیچیده زندگی را تشکیل می‌دهند. ماجراهایی که از اعماق زمان تنوره‌کشان می‌آیند و بی‌آنکه ما اراده کرده باشیم و بر زندگی امروز و فردایمان تاثیر جدی برجای می‌گذارند.»
 
وی با اشاره به دلیل ترجمه «شناخت کوروش جهانگشای ایرانی» آورده است: «ترجمه این کتاب برای من جالب است اول آشنایی بیشتر با تاریخ ایران باستان و نحوه شکل‌گیری و تحول دولت در این سرزمین؛ دوم، دست‌اندازهای متقابل اسطوره و تاریخ به یکدیگر در قالب داستان‌ها و افسانه‌های مربوط به پیدایش و شکل‌گیری اقوام، دولت‌ها، ملت‌ها، شهرها و نظایر آن.»
 
این مترجم در توضیح روایت جذاب کتاب ضرغامی می‌گوید: «کتابی که در دست دارید با نگاه نقاد یک پژوهشگر تاریخ، هر دو عرصه بالا را به خوبی کاویده و پس از بررسی مهم‌ترین اسناد و شواهد موجود، در قالب زندگی کوروش، روایتی جذاب و داستان‌وار از شکل‌گیری نخستین امپراتوری در ایران و تاثیرهای متقابل آن بر فرهنگ‌ها و تمدن‌های پیش از خود ارائه داده است.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها