دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
ناچاریم کتاب‌های منتشر شده درباره ریزگردها را ترجمه و به کشورهای عربی بفرستیم

محمد جعفری،رئیس مرکز تحقیقات بین‌الملل بیابان معتقد است که در صورت ادامه بی‌‌توجهی به پژوهش‌های دانشگاهی با موضوع ریز‌گرد‌ها، مجبوریم برای کنترل این وضعیت، متون تولید شده را ترجمه و در اختیار کشور‌‌های عربی که مبداء ریزگرد‌ها هستند، قرار دهیم.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- بنا به گفته احد وظیفه، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی، دیروز و امروز(8 تیرماه) 12 استان کشور از جمله تهران، درگیر گرد و غبار و افزایش دمای هوا هستند.

با وجود اینکه اهواز از بهمن‌ماه سال گذشته فقط یک روز پاک را تجربه کرده، این وضعیت این روزها بدتر نیز شده است. همچنین براساس آخرین آمار ثبت شده در ایستگاه‌های سنجش آلودگی و گرد و غبار، هوای مناطق مختلف استان ایلام اکنون در وضعیت هشدار قرار دارد. هوای استان همدان نیز در وضعیت ناسالم است.  
 
عراق، سوریه، عربستان و اردن مهمترین کشورهای منشاء ریزگردها هستند. تا زمانی‌که در این کشورها اقدامی برای مهار چشمه‌های گرد و غبار انجام نشود، در داخل کشور هم نمی‌توانیم اقدام موثری انجام دهیم.
 
با توجه به اهمیت این موضوع و لزوم اطلاع‌رسانی درست و فرهنگسازی برای آشنایی بیشتر جامعه با این پدیده و ارائه راهکارهای کاربردی از طریق پژوهش‌هایی که به کتاب تبدیل شده‌اند، خبرنگار ایبنا در گفت‌وگو با دکتر محمد جعفری،‌ رئیس پردیس محیط‌ زیست دانشگاه تهران، نظرات کارشناسی وی را در این زمینه جویا شده است.

جعفری اظهار کرد: در سه سال گذشته تحقیقات علمی گسترده‌ای برای دفع آسیب‌‌های ریزگرد‌‌ها در کشور صورت گرفته است. نتایج این پژوهش‌ها در جشنواره «آب،‌ خاک و محیط زیست» در معرض دید وزیر نیرو و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفت و بناست این طرح‌ها در قالب‌های مختلف از جمله کتاب مکتوب شوند.    
 
رئیس مرکز تحقیقات بین‌الملل بیابان دانشگاه تهران درباره انتشار تحقیقات میدانی برای دفع آسیب‌ ریزگرد‌ها در قالب کتاب افزود: در صورت ادامه بی‌‌توجهی به پژوهش‌های دانشگاهی منتشر شده با موضوع ریز‌گرد‌ها، مجبوریم برای کنترل این وضعیت، متون تولید شده را ترجمه و در اختیار کشور‌‌های عربی که مبداء ریزگرد‌ها هستند، قرار دهیم.
 
وی گفت: کنترل ریزگرد‌ها باید از منشاء آن صورت بگیرد. اگر از ناتوانی کشور‌هایی مانند عراق در دفع ریزگرد‌ها به دلیل درگیری و جنگ صحبت می‌شود، عربستان به‌عنوان یکی از مراکز اصلی تولید ریزگرد در چند سال گذشته است که درگیر جنگ نبوده است. «ربع‌الخالی» یکی از مبادی اصلی تولید ریزگرد است. بعید می‌دانم عربستانی‌ها در این زمینه به تحقیقاتی دست زده باشند.  
 
مترجم کتاب «تولید انرژی در مناطق بیابانی» تاکید کرد: ترجمه کتابی با موضوع مقابله علمی و تجارب میدانی کشور‌هایی مانند چین،‌ استرالیا و‌ آفریقا جنوبی، به زودی از سوی انتشارات دانشگاه تهران منتشر می‌شود. در این کتاب به موضوعاتی مانند بیابانی نشدن پرداخته شده است. ترجمه کتاب دیگری با موضوع تپه‌های شنی و مهار‌ آن‌ها نیز به‌زودی از سوی انتشارات دانشگاه تهران منتشر خواهد شد. 

رئیس پردیس محیط‌ زیست دانشگاه تهران با اشاره به زمینه اصلی تحقیق درباره ریزگرد‌‌ها گفت: ایده اصلی کنترل گرد و غبار بعد از تخریب ساختمان‌ها در ایالات متحده امریکا شکل گرفت. مهندسان عمران در این کشور ملزم به رعایت موازینی برای کنترل گرد و خاک تولید شده از تخریب ساختمان‌ها هستند. براساس نتایج اقدامات صورت گرفته نیز کتاب‌هایی در این زمینه منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها