شنبه ۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۵
کتاب‌های آموزشی مداحی پرفروش شد

پاساژ مهستان، یکی از مکان‌های تجاری مهم در زمینه تامین وسایل مورد نیاز هیات‌های عزاداری در ماه محرم است. این مرکز تجاری، چند کتابفروشی هم دارد که کتاب‌های مذهبی را به مخاطبان ارائه می‌کنند. پرفروش‌ترین کتاب‌های این پاساژ، منابع آموزشی در زمینه هنر مداحی است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)ـ محمد آسیابانی: پاساژ مهستان واقع در میدان انقلاب اسلامی، خیابان کارگر جنوبی، نرسیده به جمهوری، نامی آشنا برای هیات‌های مذهبی و دسته‌جات عزاداری در استان تهران و حتی استان‌های همجوار است. در این پاساژ از انواع لباس‌ها و شال‌های سیاه، تا علم، پرچم، زنجیر و... گرفته تا انواع لوازم موسیقی مرتبط با عزاداری و همچنین کتاب، عرضه می‌شود. همه ساله با شروع ایام محرم الحرام و آغاز روزهای عزاداری حضرت سیدالشهدا و یاران باوفایش، بسیاری از مسئولان هیات‌های عزاداری برای تامین مایحتاج خود به این پاساژ مراجعه می‌کنند. 

پاساژ مهستان به قلب کتاب ایران، یعنی میدان و خیابان انقلاب بسیار نزدیک است. در این موضوع شکی نیست که عموم جماعت کتابخوان ــ حتی در دیگر استان‌ها و شهرهای کشور ــ به‌نخستین جایی که برای خرید کتاب فکر می‌کنند، خیابان انقلاب است. قاعدتا به دلیل نزدیکی پاساژ مهستان به خیابان انقلاب، نباید کتابفروشی‌های این پاساژ مخاطب چندانی داشته باشند، اما این‌گونه نیست. گزارش ذیل به همین موضوع پرداخته است. 

آموزش مداحی پرفروش‌ترین کتاب‌هاست
علی بخارایی مسئول فروشگاه کتاب «حدیث کساء» واقع در طبقه اول پاساژ مهستان به خبرنگار ایبنا می گوید: فروش ما در این پاساژ مناسبتی است؛ به عنوان مثال در ایام نزدیک به عید غدیر، کتاب‌هایی مرتبط با این عید پرفروش هستند و در ماه محرم کتاب‌های مناسب با حال و هوای این ایام. 

وی در ادامه درباره کتاب‌های پرمخاطب فروشگاه حدیث کساء در روزهای اخیر که نزدیک به آغاز ماه محرم است، گفت: در این ایام بیشتر مخاطبان ما به سراغ کتاب‌های «آموزش مداحی» می‌آیند. دو کتاب «الفبای نوای دل: آموزش تخصصی ردیف و گوشه‌های دستگاه‌های موسیقی اصیل در قالب مداحی» نوشته محمود بیات و «آموزش مداحی عبدالرضا نصیرپور، دو کتاب پرفروش ما در این روزها هستند. 

همچنین مهدی خادم، مسئول فروشگاه قیوم واقع در طبقه اول پاساژ مهستان به خبرنگار «ایبنا» گفت:‌ فروشگاه موسسه قیوم بیشتر خدمات چاپ کارت دعوت، پوستر و... به هیات‌ها ارائه می‌دهد، اما کتاب نیز یک کالای همیشه حاضر در فروشگاه ماست. 

وی افزود: پرفروش‌ترین کتاب‌ این روزها «آموزش مداحی» تالیف عبدالرضا نصیرپور است. این کتاب به‌دلیل آنکه همراه با CD ارائه شده و نویسنده آن نیز خود یک مداح حرفه‌ای است، از دیگر کتاب‌ها کیفیت بیشتری دارد و کاربردی‌تر است. به همین مخاطب بیشتری دارد. 



هیات‌هایی که کتاب می‌خرند
بخارایی همچنین در پاسخ به این سوال که «آیا مسئولان هیات‌ها برای خرید کتاب برای هیات یا دسته عزاداری خود مراجعه می‌کنند یا خیر؟» گفت: کمابیش بله. به‌عنوان مثال همین امروز صبح (شنبه سوم آبان) از طرف یک هیاتی به ما مراجعه کرده و بیش از 200 نسخه کتاب «زیارت عاشورا» ‌سفارش دادند. 

فروشگاه کتاب مهستان، نیز یکی دیگر از کتابفروشی‌ها پاساژ مهستان است. یکی از مقاتل مهم و در عین حال جذاب «روضةالشهدا» اثر ملا حسین واعظ کاشفی نویسنده و پژوهشگر دینی و واعظ تأثیرگذار در دوره تیموریان است. مقتل «روضة الشهدا» در دوره تیموریان چندان مورد توجه قرار نگرفت و شهرت این کتاب در دوران صفویه اتفاق افتاد. در این دوران از کتاب «روضةالشهدا» برای اجرای تعزیه بارها مورد استفاده قرار می‌گرفت. 

«روضةالشهدا» اکنون در فروشگاه‌های کتاب واقع در خیابان انقلاب کتاب کمیابی است اما در فروشگاه کتاب مهستان این کتاب وجود دارد. صمدی فروشنده این فروشگاه نیز به خبرنگار «ایبنا» می گوید: در فروشگاه کتاب مهستان، هر کتابی که درباره دین، اهل‌بیت و مکتب اهل بیت باشد، برای فروش موجود است، بنابراین میزان مخاطبان ما محدود به ایام محرم نیست. 

صمدی نیز درباره خرید کلی هیات‌ها و دسته‌های عزاداری گفت: تعدادی از هیات‌های عزاداری برای مخاطبانشان کتاب هم می‌خرند. برخی مسئولان هیات‌ها، انسان‌هایی فرهیخته هستند که صرفا دغدغه دین دارند و عزاداری آنها نمایشی نیست. به‌عنوان مثال یکی از این مسئولان در روزهای گذشته از ما تعداد بسیاری کتاب «زندگینامه امام حسین»‌ برای گروه سنی کودک و نوجوان خریداری کرد. 

ابراهیم لطفعلی خانی، مدیر فروشگاه کوثر، واقع در طبقه همکف پاساژ مهستان، نیز درباره میزان خرید کتاب از سوی هیات‌های مذهبی، گفت: فروشگاه کوثر به‌صورت عمده محصولات فرهنگی مربوط به نماز و مناجات را ارائه می‌کند. برخی  محصولات ما ــ مانند پیراهن سیاه و لوازمی از جمله زنجیر مناسب برای دسته‌های زنجیرزنی ــ نیز برای هیات‌های مذهبی و عزاداری در ماه محرم کارآیی دارد.

وی افزود: اکثر مراجعه‌کنندگان ما برای هیات‌های خود کتاب هم می‌خرند، حال این کتاب‌ها مورد مطالعه قرار می‌گیرند یا خیر، من نمی‌دانم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها