چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۳
توجه آیت‌الله طالقانی به ظاهر کلمات در هیچ تفسیر دیگری دیده نمی‌شود

امروز، نوزدهم شهریورماه، سی‌و پنجمین سالروز درگذشت آیت‌الله سید محمود طالقانی است. «پرتویی از قرآن» مجموعه تفاسیر سوره‌ای قرآنی از وی است که در 6 جلد به چاپ رسیده است. حجت‌الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی، عضو شواری تحول و ارتقای علوم‌انسانی در گفت‌و‌گوی کوتاهی درباره این کتاب گفت: «پرتویی از قرآن» نشان دهنده رویکرد اجتماعی آیت‌الله طالقانی از قرآن دارد، به عبارت دیگر می‌توان وی را مفسر اجتماعی از قران دانست.

حجت‌الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: «پرتویی از قرآن» اثر آیت‌الله طالقانی، نشات گرفته از باورهای ایمانی و علاقه جدی وی به قرآن است.

وی با بیان این‌که، در این کتاب علاوه بر جنبه‌های تفسیر، ابعاد اجتمایع نیز در آن دیده می‌شود، گفت: یکی از جنبه‌های مهم کتاب«پرتوی از قرآن» در این است که آیت‌الله طالقانی به ظاهر و لفظ کلمات قرآنی نیز توجه داشته‌اند که این موضوع در سایر کتاب‌های تفسیری دیده نمی‌شود.

«پرتوی از قرآن» به دلیل مبارزات کامل نیست
آذربایجانی در پاسخ به این سوال که آیت‌الله طالقانی را می‌توان یک مفسر شاخص در تفسیر قرآن در مقایسه با سایر تفاسیر مانند«المیزان» دانست گفت: به نظر من این یک قیاس مع‌الفارق است، زیرا آیت‌الله طالقانی به دلیل مبارزات سیاسی بیشتر در زندان بودند و تنها بخشی از قرآن را تفسیر کرده‌اند که به نظر کامل نیست در حالی‌که مرحوم علامه طباطبایی و آیت‌الله جوادی آملی سال‌های سال برای تفسیر قرآن همت کرده‌اند.

صاحب کتاب«درآمدی ر روانشناسی دین»،  با اشاره به سخنرانی‌ها آیت الله طالقانی اظهار کرد:آیت الله طالقانی دربرنامه زنده تلویزیونی داشتند که با نام«قرآن در صحنه» پخش می‌شد که نشان علاقه و ایمان وی به قرآن بود.

شخصیت مبارز در کنار شخصیت علمی
حجت‌الاسلام آذربایجانی در پاسخ به سوالی درباروجوه مبارزاتی آیت‌الله طالقانی و وجوه علمی ایشان و برجستگی یکی از آنها گفت: باید بگویم، یکی از ابعاد شخصیتی آیت‌الله طالقانی مبارز بودن وی بوده است، یگانگی و خلوص آیت‌الله طالقانی در میان مردم زبانزد بود تا جایی که وقتی به نمایندگی مجلس خبرگان درآمدند از نشستن بر روی صندلی اکراه داشتند و اعتقادشان بر این بود که جدایی از مردم برای وی سخت است.

وی، آیت‌الله طالقانی را یک عالم دینی معرفی کرد که در پیوند عمیق با مردم بوده است.حجت‌الاسلام آذربایجانی، درباره وجوه علمی آیت‌الله طالقانی نیز گفت: درباره کتاب ها و خطبه‌ها و سخنرانی‌های ایشان تا به جایی بود که امام خمینی(ره) لقب ابوذر زمان به وی داده بودند، پس وجوه شخصیتی وی تنها مبارزاتش نبوده است.

مولف«روانشناسی دین از دیدگاه ویلیام جیمز» در ادامه گفت‌و‌گو و در پاسخ به سوالی مبنی بر همگرایی آیت‌الله طالقانی با امام خمینی (ره) نسبت با آیت‌الله بهشتی و شهید مرتضی مطهری گفت: تنها کلام معصومین می‌تواند حجت باشد تا سخنانی که می‌شنویم،  دراین‌باره باید گفت، مرحوم بهشتی و مطهری زمان بیشتری را در حوزه می‌گذراندند و آیت‌الله طالقین به سبب مبارزات سیاسی عموما در زندان بودند، وی از یک تفکر آزاد‌اندیشی برخوردار بودند که آن‌هم تحت تاثیر فضای آن زمان بوده است، اما در کلام و کتاب های وی مانند«اسلام و مالکیت» به تمام می‌توان بحث توحید را در مباحث وی دید و پیگیری کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها